مقالات نهال, نهال گردو

تاثیر خاکستر بر درخت گردو

تاثیر خاکستر بر درخت گردو (The effect of ash on the walnut tree)

تاثیر خاکستر بر درخت گردو (The effect of ash on the walnut tree)

در این مقاله از نهالستان سالم نهال قصد داریم توضیحاتی از تاثیر خاکستر بر درخت گردو (The effect of ash on the walnut tree) ارائه نماییم. گردو درخت یا درختچه ای است که ارتفاع آن تا ۲۵ متر هم می رسد. دارای تنه صاف با رنگ نقره ای و در برخی گونه ها، خاکستری و برگ ها به شکل مرکب شانه ای بوده و معطر می باشند. گلهای نر و ماده گرد، جدا از هم و در روی یک درخت تشکیل می شوند. میوه این درخت شفت مانند و دارای میان برگوشتی و محتوی مواد تلخ است..

برای مطالعه بیشتر ر زمینه گردو کلیک کنید: ویکی پدیا

خاکستر چه مواد مغذی مفیدی برای درخت دارد؟

خاکستر باقی مانده حاصل از سوختن چوب و گیاهان علفی خشک شده می‌باشد که مواد معدنی فراوانی را در خود جای داده است. استفاده از خاکستر در زمان های گذشته جهت تقویت درخت گردو بسیار انجام می‌گرفته و منجر به رشد بهتر درخت می‌شده است زیرا افزودن آن به بستر رشد درخت گردو، روش فوق العاده جهت تامین عناصر پتاسیم، کلسیم و منیزیم به برنامه غذایی آنها می‌باشد تا سبب درشتی محصول و جلوگیری از ترک خوردگی زودهنگام پوسته گردد.

خاکستر مقادیر فراوانی از عنصر پتاسیم و کلسیم را برای باردهی و تولید محصول ارگانیک درخت گردو در اختیار آنها قرار میدهد و وجود این دو ماده مغذی سبب کنترل پی اچ خاک درخت گردو میشود. همچنین این قابلیت را دارد تا با سرعت بالا و نهایت قدرت جذب درخت گردد و اثرات آن را در مدت وکوتاه شاهد باشید لذا استفاده ازاین ماده راه ایده آل جهت دستیابی به محصول ارگانیک و باکیفیت می‌باشد.

خاکستر درخت گردو چیست؟

خاکستر سوزاندن پوشش گیاهی – چوب و ذغال سنگ است. همانطور که از نامش پیداست خاک می باشد. بعد از اینکه چوب یا زغال سنگ سوزانده شد یک خاکستر از آن بدست می آید که سرشار از مواد معدنی و عناصر مفید است. استفاده از خاکستر به عنوان یک منبع کود و ماده غذایی برای درختان گردو می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رشد و عملکرد این درختان داشته باشد. با سالم نهال همراه باشید.

مزایای استفاده از خاکستر بر درخت گردو

  • خاکستر حاوی عناصری همچون کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و سایر عناصر معدنی است که در رشد و توسعه گیاهان بسیار حیاتی هستند.
  • از دیگر تاثیرات مثبت خاکستر بر روی درخت گردو می‌توان به بهبود ساختار خاک و افزایش حاصلخیزی آن اشاره کرد.
  • خاکستر با افزایش pH خاک، میزان مواد آلی و توانایی نگهداری رطوبت بهبود می‌بخشد که همگی از عوامل موثر در رشد و عملکرد درخت گردو هستند. به همین دلیل، استفاده از خاکستر به عنوان کود و تغذیه درخت گردو می‌تواند باعث افزایش تولید محصولات این درخت و افزایش کیفیت آن‌ها شود.
  • باید توجه داشت که مقدار استفاده از خاکستر باید به‌طور معقول و با رعایت راهنمایی‌های تخصصی انجام شود، زیرا مصرف بیش از حد خاکستر ممکن است باعث آلودگی خاک و کاهش کیفیت آن شود.
  • علاوه بر اثرات مثبتی که خاکستر بر روی رشد و عملکرد درخت گردو دارد، این ماده می‌تواند تاثیرات دیگری نیز بر روی بهداشت درخت گردو داشته باشد. برای مثال، استفاده از خاکستر به عنوان یک عامل ضدقارچ و ضدعفونی کننده می‌تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های گیاهی درخت گردو شود.
  • علاوه بر‌این، خاکستر می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی جهت کنترل حشرات و آفات درخت گردو نیز مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از خاکستر به تنهایی به عنوان یک روش کنترل حشرات نباید به جای استفاده از روش‌های دیگر مانند کنترل بیولوژیکی یا شیمیایی قرار گیرد.
  • در نهایت، با توجه به تاثیرات مثبتی که خاکستر بر روی درخت گردو دارد، می‌توان این را به عنوان یک روش طبیعی و موثر جهت کاهش هزینه‌های کوددهی و مدیریت آفات و بیماری‌های گیاهی در نظر گرفت.
  • توجه‌داشته‌باشید مقدار استفاده از خاکستر باید به‌طور معقول و با رعایت راهنمایی‌های تخصصی انجام شود تا به جای آلودگی خاک و کاهش کیفیت آن، بهبودی در عملکرد و کیفیت محصولات به دست آید.

زمان استفاده از خاکستر برای درختان گردو

برای تاثیر خاکستر در درخت گردو، قبل از افزودن خاکستر برای غنی‌سازی خاک، باید اسیدیته خاک را مورد آزمایش قرار دهید. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا خاک به خاکستر نیاز دارد یا خیر.

در اوایل بهار زمان کودهی، می‌توانید از خاکستر نیز استفاده کنید، تنها مجاز هستید در سال یک بار از این مکمل استفاده کنید. برای جلوگیری از بلند شدن از روی سطح خاک، کمی خاک مرطوب بر روی خاکسترها بریزید، بهتر است خاکستر را در روزهایی که باد نمی‌وزد، استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید خاکستر نمی‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای معمولی که به خاک اضافه می‌کنید، باشد. به دلیل اینکه خاکستر دارای مقادیر کمی از مواد مغذی است. نیتروژن در خاکستر صفر است و پتاسیم و فسفر آن میزان کمی دارد. در صورتی که نیتروژن، پتاسیم و فسفر از جمله مواد مغذی هستند که درخت گردو به آن‌ها نیاز زیادی دارد. معمولا از خاکستر به عنوان مکمل به کود اصلی استفاده می‌شود.

انتخاب خاکستر مناسب برای درختان گردو

خاکستری که استفاده می‌کنید با توجه به نوع چوبی که سوزانده شده است، دارای ساختار شیمیایی متفاوتی خواهد بود. معمولاً برای درخت گردو از خاکستر درختان بلوط، گردو، افرا و صنوبر استفاده می‌شود. از خاکستر درختانی که دارای رزین هستند یا در ساختار آن‌ها مواد شیمیایی سمی وجود دارد، نباید استفاده کرد. اگر از خاکستر چوب‌های شیمیایی استفاده کنید، ممکن است آلودگی وارد خاک شده و نه تنها برای درخت مفید نخواهد بود، بلکه مضر خواهد بود. توجه داشته باشید خاکستر نباید حاوی فلزات سنگین همچون سرب و کادمیوم باشد. برای تاثیر خاکستر در درخت گردو، دقت داشته باشید خاکستر نباید از چوب اصلاح شده، چوب رنگ شده، زغال سنگ یا مقوا به دست آمده باشد. اگر خاکستر از چوب‌های جوان به دست آمده باشد نسبت به چوب‌های قدیمی پتاسیم بیشتری دارد.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

 

دیدگاهی در مورد “تاثیر خاکستر بر درخت گردو

  1. حمید ذوالفقاری گفت:

    با سلام و عرض ادب و تبریک سال نو از اینکه کوشش و زحمت فراوان متحمل گردیده اید سپاس و تشکر دارم متاسفانه بعلت مسافت راه و نتوانستن بازدید و از نهالها قبل از خرید و مشورت گرفتن که چه نو دلایل جهت منطقه مورد نظر بازدهی بهتری خواهد داشت پیشنهاد میگردد که یک شعبه هم در اطراف مرکز اگر احداث شود هم برای فروشنده و هم برای خریدار باغدار بهتر خواهد بود متاسفانه خرید اینترنتی کردم و نهادهایی که برایم ارسال شده بعد از چند سال زحمت کارم هیچ شده بعلت ارسال نهال نامرغوب آن فروشنده که پول را واریز نمودم نهالهای ارسالی ناچیزی که من میخواستم و او تایید کرده بود نبود

    1. salemnahal-manager گفت:

      سلام
      سال نو بر شما دوست عزیز مبارک باشه
      سپاسگزارم از حسن توجه شما
      متاسفانه نهالستان های زیادی بدون دانش کافی مشغول به کار گردیده اند که باعث بی اعتمادی شما عزیزان به خرید اینترنتی نهال شده اند
      نهالستان سالم نهال نهال های ارسالی به مشتریان عزیز خود را صد در صد تضمین می کند
      به طوریکه اگر نهال ارسالی خشک گردید نهال دیگری به صورت رایگان برای شما ارسال خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *