مقالات نهال, نهال گردو

بزرگترین دشمن درخت گردو

کرم‌خراطمعرفی بزرگترین دشمن درخت گردو (The biggest enemy of the walnut tree)

در این مقاله از سالم نهال ما به معرفی بزرگترین دشمن درخت گردو (The biggest enemy of the walnut tree) به طور واضح و کامل خواهیم پرداخت. درختان گردو باید در خاک ماسه ای که دارای رطوبت کافی هستند کاشته شوند. تا ریشه آن ها بتواند به خوبی رشد کند. با رعایت نکات پرورش این درختان، آفت و مشکلاتی که دشمن درخت گردو هستند به باغ حمله نخواهند کرد و مانع توقف رشد درختان گردو نخواهند شد.

برای مطالعه بیشتر ر زمینه گردو کلیک کنید: ویکی پدیا

معرفی چند مورد طبیعی که درخت گردو را تهدید می کنند

  • گرده‌افشانی زمین‌های نزدیک درختان گردو با سموم و محصولات شیمیایی، که می‌تواند به ریشه‌ها و برگ‌های درختان صدمه بزند.
  • رشد دهنده‌های علف‌های هرز در اطراف درختان که می‌توانند با جذب مواد غذایی از خاک، رشد درختان را محدود کنند.
  • بیماری ها: بیماری هایی مانند سیاه شدن قسمت های چوبی، بیماری پژمردگی پوست درخت، سرخ شدن برگ ها و ریزش برگ ها می‌توانند درخت گردو را تهدید کنند.
  • آفات: آفاتی مانند شپشک، پروانه گردو، کرم خرما، آفت سیاه گردو و پوسیدگی ریشه می‌توانند باعث تهدید برای درخت گردو شوند.
  • تغییرات آب و هوا: تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی، سرما، گرما و بادهای شدید می‌توانند درخت گردو را تهدید کنند و باعث آسیب به آن شوند.
  • تغییرات زمین‌شناسی: افزایش شدت سیلاب‌ها، کاهش حاصلخیزی خاک، آلودگی زیست‌محیطی و تخریب مناطق جنگلی می‌توانند باعث آسیب به درخت گردو شوند.

چند نمونه آسیب انسانی که می تواند دشمن درخت گردو باشد

فعالیت‌های انسانی مانند کاشت درختان در شرایط نامناسب، استفاده از کودهای شیمیایی و سموم، تخریب مناطق جنگلی و باغات، و تعرض به آب و هوای مناطق مرزی می‌توانند باعث آسیب به درخت گردو شوند.

  • برش و تغییر شکل درختان گردو به صورت ناصحیح و بدون رعایت قوانین کشاورزی، می‌تواند باعث کاهش عمر مفید و عملکرد آن‌ها شود.
  • بناکردن و توسعه شهری در مناطقی که در آن‌ها درختان گردو وجود دارند، ممکن است باعث نابودی درختان و از دست رفتن زمین‌های کشاورزی شود.
  • برخی از روش‌های کشت درختان گردو ممکن است به ریشه‌های درخت آسیب بزند، مانند کاشت گیاهان که می‌توانند مواد شیمیایی مخرب را به خاک اضافه کنند.

اصول ضروری که باید هنگام کاشت نهال گردو رعایت کنید

  •  درخت گردو به خاکی با رطوبت نیاز دارد و حتما باید ریشه درخت گردو در زمینی وسیع با عمق مناسب کاشته شود.
  • قبل از کاشت درخت گردو، خاک را باید با کودهای شیمیایی که دارای پتاسیم هستند تقویت کرد. بعد چاله هایی به عمق زیاد حفر نمود تا ریشه درخت فضای کافی برای رشد داشته باشد.
  • نکته بعدی، زمان آبیاری درختان با توجه به فصل می باشد. زیرا هر درخت گردو با توجه به نوع نهال، برای آبیاری زمان مشخصی دارد. در فصل بهار و تابستان برعکس زمستان، باغبانان باید درختان گردو را با توجه به دشمن درخت گردو که مبادا به باغ نفوذ کرده باشند، به طور صحیح آبیاری کنند.
  • فصل هرس شاخه های خشک درختان گردو، تابستان و یا اواخر زمستان است؛ این ویژگی بسیار حائز اهمیت است زیرا هرس کردن به رشد بیشتر و بهتر درختان کمک می کند.

 امروزه به‌دلیل خشکسالی‌های پی درپی، آفاتی مانند کرم‌خراط که دشمن درخت گردو می باشد، اثرات‌بدی را بر رشد و بار‌دهی این درختان داشته اند. همچنین آفات دیگری مثل شپشک، کته زرد، سوسک، شته و … بر سلامت درخت گردو به طور قابل توجهی اثر گذار اند؛ بنابراین لازم است در زمان کاشت و در تمامی مراحل دیگر زندگی درخت، به پیشگیری و مبارزه با این آفات پرداخت.

چه بیماری هایی به درخت گردو آسیب می زنند؟

  • زمانی‌که میزان رطوبت و درجه حرارت در فصل بهار کم شود، بیماری پوسیدگی فیتوفترایی طوقه و ریشه، دشمن درخت گردو می شود که علائم آن شکاف روی طوقه و خارج شدن تراوشات سیاه رنگ است. با جلوگیری از خیس شدن طوقه و آبیاری مناسب، از بین بردن علف های هرز، زهکشی مناسب خاک و اضافه کردن کودهای آلی به خاک درخت، می توان این بیماری را درمان کرد.
  • بیماری بلایت باکتریایی، معمولا در زمستان گریبان‌گیر درختان گردو می گردد که روی جوانه‌های در حال رشد و برگ های تازه درآمده نمایان می شود. به صورتی که لکه های قهوه ای روی برگ ها مشخص شده و بر پوست گردوها نیز اثر می گذارد و باعث ریزش غیر معمول آن ها می شود. درمان این دشمن درخت گردو، با کاهش رطوبت باغ، حذف علف های هرز، استفاده از سموم مسی مانند کلرو مس، بعد از هفت روزه شدن جوانه ها ممکن می باشد.
  • در ایران لکه‌های سیاه رنگ یا به اصطلاح آنتراکتوزیا، در مناطق پر باران دشمن درخت گردو می باشد. به صورتی که سوختگی بزرگ بر برگ ها و گردو ها نمایان می شود و برگ ها و محصولات را دچار ریزش غیر معمول می کند؛ به صورتی که حتی اگر میوه ها رشد کنند، نتیجه قابل قبولی نخواهند داشت. اما می توان با جدا سازی برگ ها و شاخه های آلوده و استفاده از کودهای ازته، از پیشروی بیماری در اوایل رشد جلوگیری نمود.
  • بیماری دیگری نظیر پوسیدگی آرمیلاریایی، با نام دیگر قارچ عسلی نیز وجود‌دارد. به صورتی که به درختان سالم نیزنفوذ می کند. این بیماری در اندام زیرزمینی درخت، شبیه به ریشه تیره دیده می شود؛ درمان این بیماری از طریق کانال کشی در اطراف درختان آلوده، شست و شوی محل آلودگی با محلول برد و کنار زدن اطراف طوقه درختان آلوده در پاییز، ممکن می باشد.

روش های محافظت از درخت گردو در برابر دشمن درخت گردو

  • یکی از کارهایی که باغداران گردو انجام می دهند، کوبیدن میخ به درخت گردو است. این کار برای سفید شدن مغز گردو، تأمین آهن درخت و گاهی برای از بین بردن بیماری ها صورت می گیرد. می توان برای تقویت آهن درختان گردو، از ریختن براده های آهن و سولفات آهن به صورت کود در پایه درخت استفاده کرد.
  • برای محافظت از درختان گردو، باید از زمین‌ها و محصولات شیمیایی در اطراف آن‌ها پرهیز کرد. علف‌های هرز را از دور اطراف درختان تخلیه کرد. به مراقبت از سلامت درختان و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها و حشرات آفتی اهمیت داد و در مقابل این دشمنان، با استفاده از روش‌های آموزشی و شیمیایی، مقابله کرد.
  • راهکار دیگر برای محافظت از درخت در برابر دشمن درخت گردو، پاشیدن نمک در خاک پایه درخت و یا آویزان کردن سنگ نمک از درخت می باشد. این کار ها مسبب افزایش کیفیت مغز و از بین رفتن کرم های درخت می باشند. اما باید به یاد داشت که نمک خوراکی مقدار زیادی کلر و سدیم دارد و باعث شور شدن خاک و کاهش جذب آب، آهن، مس و در نهایت پیری زود رس درخت می شود.
  • برخی پرندگان دشمن آفت ها هستند. به همین سبب، برای نابودی آن ها گزینه مناسبی می باشند. چرا که از آفت ها برای تغذیه خود استفاده می کنند. ولی تعدادی از پرندگان مانند کلاغ و سنجاب در موقع برداشت محصول می توانند آسیب زیادی به باغداران وارد نمایند. در برابر این دشمن درخت گردو، می توان با ساختن مترسک در باغ یا ابزاری مانند قوطی های فلزی که ایجاد صدا می کنند. استفاده از کاغذ های رنگی، ربان براق و سی دی لابه لای شاخه های درختان، نصب سیم های خاردار و هرس به هنگام، مقابله کرد.
نتیجه :

در نهایت، درخت گردو به عنوان یک درخت پربازده و با ارزش، نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست دارد. این درخت با توانایی تولید محصول مفید در طول دوره عمر خود، می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد پایدار و همچنین بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها، به کار گرفته شود.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *