مقالات نهال, نهال

مناطق مناسب کشت صنوبر

مناطق مناسب کشت صنوبر (Suitable areas for spruce cultivation)

مناطق مناسب کشت صنوبر (Suitable areas for spruce cultivation)

در این مقاله از وب سایت فروش نهال سالم نهال قصد داریم به ارائه مناطق مناسب کشت صنوبر (Suitable areas for spruce cultivation) بپردازیم. صنوبر درختی است از راسته مالپیگیالس (Malpighiales)، تیره بیدیان (Salicaceae). نام آن به انگلیسی Poplar است. گونه های صنوبر دو پایه هستند یعنی گل های نر و ماده آنها هر یک بر روی در ختان جدا قرار دارند بذر در داخل کپسول بوده که هر کپسول نیز غالبا دارای 2 تا 4 دریچه است در انتهای هر بذر کرک های سفید رنگ ابریشم مانندی قرار دارد که به پخش و انتشار آن کمک زیادی می کند

برای آشنایی با درخت صنوبر در منابع انگلیسی کلیک کنید: ویکی پدیا

درباره درخت صنوبر بیشتر بدانید

  • پوست تنه درختان جوان اکثرا سفید و یا سبز رنگ بوده و با افزایش سن شیارها ی عمیق و نیمه عمیق در آن ظاهر شده و رنگ آن نیز تیره می گردد.
  • برگها به شکل قلبی و یا تخم مرغی کشیده با کناره دندانه دار روی  دمبرگ بلند قرار دارند.
  • جوانه ها معمولا با یک ماده مومی شکل پوشیده شده و حالتی براق دارند.
  • جنس populus که در فارسی و به طور عام صنوبر نامیده میشود. نام های فراوانی از جمله تبریزی . راجی . کبوده . سفیدار . یا سپیدار دارد.
  • تیره صنوبر دارای ریشه‌های سطحی بوده ولی رشد آنها بسیار عالی است و درکمتر از 15 سال به ارتفاع 25 متر می رسد. خزان کننده‌، پهن برگ و تک پایه(دانه گرده و مادگی روی یک گیاه تشکیل و لقاح صورت می گیرد) است. گلها منفرد، اکثراً کرکدار، و با گل آذین(طرز قرارگرفتن گلها روی ساقه و یا شاخه) خوشه‌ای بوده و میوه‌ها کرکدار است.
  • بعضی از گونه‌های صنوبر، نظیر تبریزی ( Populus nigra L. var. pyramidalis ) از گذشته‌های دور در ایران کشت می‌شد ولی گونه‌های متداول فعلی که با هدف تولید چوب در کوتاه مدت کاشته می‌شوند، اغلب وارداتی هستند.

ویژگی های مناطق مناسب کشت صنوبر

  1. به دلیل فاکتور مقاوم بودن صنوبر در برابر سرما و رشد سریع در هر نقطه‌ی کشور، با هر دمایی امکان کاشت نهال صنوبر وجود دارد.
  2. صنوبر ها بسته به گونه و رقم شرایط محیطی متفاوتی را می‌پذیرند. صنوبرها به آب و هوای گرم نسبت به سرما و یخبندان حساسیت بیشتری دارند و آب و هوای گرم را نمی‌پذیرند.
  3. مناطق شمالی که آب و هوای مرطوب و خنک دارند برای کاشت صنوبر ها مناسب هستند. در مناطق غرب استان گیلان نیاز به آبیاری ندارند البته در شرق گیلان و غرب مازندران شرایط برای رشد صنوبر مناسب است به شرط اینکه در بهار و تابستان آبیاری انجام شود.
  4. مناطق غربی کشور که تا حدودی دارای جریان آب و هوای مرطوب مدیترانه ای هستند و رودخانه های کوچک و بزرگ دارند برای زراعت چوب صنوبر مناسب هستند.
  5. مناطق کوهستانی استان های مرکزی کشور که نزدیک به رودخانه ها قرار دارند برای زراعت چوب صنوبر مناسب هستند.
  6. امروزه کاشت صنوبر، بیش از 80 درصد چوب‌کـــاری غیرجنگلی کشور را تشکیل می‌دهد. از این میزان،‌ 27درصد صنوبرکاری، در شمال کشور انجام می‌گیرد.
  7. هم ‌اکنون در حدود هزار ‪ 30 هکتار از جنگل های جلگه‌ای شمال  به  کشت و پرورش صنوبر اختصاص یافته که حدود 27 درصد صنوبر کاری در کشور است.
  8. گلپایگان دارای یکی از غنی ترین زیستگاه های صنوبر است و صنوبر گلپایگان گونه ای منحصر به فرد است. به این خاطر گلپایگان را به عنوان شهر صنوبرها می شناسند.
  9. البته استان های جنوب کشور مانند خوزستان هم در مناطقی که به آبهای جاری نزدیک هستند نیز برای کاشت صنوبر مناسب هستند.
  10. در مناطق گرم و خشک کشور در مرکز و غرب کشور می‌توان از گونه های مناسب اکالیپتوس استفاده کرد.

بهترین زمان کاشت نهال صنوبر

بهترین زمان برای کاشت نهال صنوبر اوایل فروردین هر سال است چون در این فصل شیرابه‌ی نهال هنوز جاری نشده و تازه بعد از گرم شدن هوا شروع به فعالیت زیستی می کند و فرصت مناسبی برای پرورش پیدا می کند. در روش خزانه داری به ساخت و ایجاد گلخانه و مسقف کردن زمین احتیاجی نیست، به همین خاطر هزینه ای اضافی بابت درست کردن گلخانه ندارید و می توانید آن را در خریدن نهال صرف کنید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال صنوبر با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *