مقالات نهال, نهال هلو

همه چیز درباره پوسیدگی ریشه و طوقه درخت هلو

همه چیز درباره پوسیدگی ریشه و طوقه درخت هلو

همه چیز درباره پوسیدگی ریشه و طوقه درخت هلو

در این مقاله از سالم نهال همه چیز درباره پوسیدگی ریشه و طوقه درخت هلو را به طور جامع توضیح خواهیم داد. با سالم نهال همراه باشید. باید در همین ابتدا گفت که ریشه و طوقه ی درختان مرکز مبادلات آب و مواد غذایی از زمین به سمت اندام هوایی آنها است. در اثر تخریب یا پوسیده شدن خسارت زیادی به سلامت، رشد و باردهی درختان وارد می شود. پوسیدگی در این ناحیه می تواند حاصل فعالیت یک یا چند عامل بیمارگر ایجاد‌شده‌باشد.

پوسیدگی فیتوفتورایی یا گموز هلو

فیتوفتورا شبه قارچی است که دارای اسپورهای تاژکدار و متحرک بوده و به واسطه ی داشتن این اسپورها می تواند به راحتی در مسیر آب حرکت کرده و خود را به ریشه و طوقه ی درختان میزبان حساس برساند، این اسپورها در مسیر حرکت زمانی که به ریشه و طوقه ی درختان حساس رسیدند جذب آنها شده و با رشد در بافت پوست ریشه و طوقه پوسیدگی را آغاز می کنند.

علائم بیماری گموز درختان هلو

با توجه به ناحیه ای که این بیمارگر ایجاد پوسیدگی می کند بیماری به صورت بافت پوسیده در ناحیه ی طوقه و قسمت ابتدایی ریشه ظاهر می شود، این شبه قارچ در بیست سانتی تر ابتدایی خاک فعالیت کرده و ریشه های عمیق از خسارت این بیماری در امان خواهند بود، بیماری در اندام هوایی درخت خود را به صورت ضعف، زردی، پژنردگی، کاهش و یا توقف در رشد رویشی و ریزش برگها نمایان می شود.

درختان شدیدا بیمار بسیار کم برگ و بار شده و باردهی آنها به شدت افت پیدا می کند، با بررسی ناحیه ی طوقه و ریشه متوجه پوسیده شدن این قسمت شده و زمانی که بافت پوسیده را برمی دارید بافت پوسیده نمدار و بویی شبیه به بوی چوب نم خورده و پوسیده خواهد داد.

پوسیدگی بند کفشی طوقه و ریشه

این بیماری به وسیله ی قارچی به نام آرمیلاریا ایجاد می شود و به همین دلیل به نام پوسیدگی آرمیلاریایی نیز شناخته می شود، این قارچ نیز در مناطق مرطوب و پر باران که خاک از زهکشی بالایی برخوردار نباشد می تواند درختان هلو را مبتلا کرده و در ناحیه ی طوقه و ریشه ایجاد پوسیدگی کند.

علائم پوسیدگی آرمیلاریایی طوقه و ریشه یا پوسیدگی بند کفشی

علائم کلی بیماری پوسیدگی ارمیلاریایی طوقه و ریشه ی درختان هلو در اندام هوایی نیز مانند دو بیمارگر قبلی بوده و خود را به صورت ضعف، زردی، پژمردگی، کم برگ و باری و در نهایت مرگ درخت بیمار نشان می دهد اما در ویژگیهای جزئی با هم تفاوت دارند.

قارچ عامل پوسیدگی بند کفشی ریسه های سیاه رنگ خود را به هم می تاباند و در امتداد تنه از محل طوقه رشد می کند. ظاهر این ریشه های سیاه رنگ به لحاظ ضخامت و سایر ویژگیهای ظاهری شبیه به بند کفش است. به همین دلیل به آن پوسیدگی بند کفشی نیز گفته می شود.

قارچ آرمیلاریا در فاز تولید مثل جنسی در رده ی بازیدیومیستها قرار‌داشته و در این فاز تولید کلاهک می کند. بنابراین در شرایط مساعد برای تولید مثل جنسی قارچ در کنار طوقه و ریشه ی درختان‌آلوده کلاهک هایی شبیه به قارچهای خوراکی می روید. این نیز نشانه ی دیگری از درگیری درختان هلو با قارچ آرمیلاریا است.

پوسیدگی سفید ریشه

این بیماری به واسطه ی ایجاد ریسه های سفید رنگ در منطقه ی آلوده که به بافت درخت ظاهری سفید رنگ می دهد به این نام شناخته می شود، عامل بیماری پوسیدگی سفید ریشه قارچی به نام رزلینیا بوده که با نام پوسیدگی رزلینیایی نیز شناخته می شود.

علائم بیماری پوسیدگی سفید ریشه

پوسیدگی سفید ریشه می تواند ریشه، طوقه و قسمت های بالای طوقه تا ابتدای تنه را نیز درگیر می کند.  با پوشاندن ریشه های سفید رنگ روی آن به درخت ظاهری سفید رنگ می دهد. علائم بیماری پوسیدگی سفید ریشه در اندام هوایی شبیه به بیماری گموز بوده و در مراحل اولیه ی آلودگی ممکن است با نگاه کردن به ظاهر کلی درخت به کمبود مواد غذایی در درخت شک کنید.

پژمردگی، زردی و از پا افتادن درختان در صورت آلودگی شدید از دیگر علائم کلی این بیماری بوده که به دلیل شبیه بودن به سایر بیماریهای طوقه و ریشه قابل اتکا نبوده و باغداران باید با کنار زدن خاک در اطراف طوقه و ریشه این قسمت را به خوبی مورد بررسی قرار دهند.

کلام آخر

هر سه عامل بیمارگر قابلیت انتقال با نهال را داشته و بابراین باید به مراکز فروش نهال هلو که نهال را با گواهی سلامت ارائه می کنند مراجعه کرده و خرید خود را از آن مراکز انجام دهید تا با انتقال نهال آلوده باغ خود را آلوده نکنید. سالم نهال برای راحتی کار کشاورزان تمام نهال هلو را به صورت شناسه دار و با تضمین کیفیت به همراه مات گارانتی عرضه می‌کنند. جهت استعلام قیمت نهال هلو می‌توانید به سایت اینترنتی نهالستان مراجعه کرده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *