مقالات نهال, نهال هلو

روش های کنترل بیماری پوسیدی طوقه و ریشه

روش های کنترل بیماری پوسیدی طوقه و ریشه

روش های کنترل بیماری پوسیدی طوقه و ریشه

در این مقاله از وب سایت نهالستان سالم نهال قصد داریم روش های کنترل بیماری پوسیدی طوقه و ریشه را به طور کامل توضیح دهیم. در این بخش مهمترین روشهای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه ی درختان هلو با هر سه عامل آرمیلاریا، رزلینیا و فیتوفتورا را مورد بررسی قرار می دهیم.

احداث باغ در زمین عاری از آلودگی

هر سه قارچ و شبه قارچ ایجاد کننده ی بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه می توانند از قبل در زمین وجود داشته باشند، پیش از اقدام به خرید نهال هلو به ویزه اگر قصد احداث باغ هلو در مناطق با آب و هوای سرد و معتدل را دارید و به ویژه اگز خاک زمین شما زهکشی بالایی نداشته و خاک سنگین دارد از انجام آزمایش سلامت خاک و عاری بودن از این سه عامل بیماری غافل نشوید.

با مراجعه به کلینیک های گیاهپزشکی می توانید از کارشناسان متخصص در رابطه با کسب اطمینان از سلامت خاک زمین مورد نظر خود مشاوره دریافت کرده و آزمایشات لازم را قبل از احداث باغ انجام دهید، در رابطه با آوردن خاک از باغات و یا زمینهای دیگر نیز باید همین آزمایشات را انجام دهید و خاک سالم به باغ خود منتقل کنید.

مدیریت آب

ماندگاری آب پای طوقه و ریشه به مدت زمان طولانی از مهمترین عوامل ایجاد کننده ی پوسیدگی در ناحیه ی طوقه و ریشه است، این مورد هم به بافت سنگین خاک بر می گردد و هم به مدیریت غلط و شیوه های غلط آبیاری، در صورتی که بافت خاک را قبل از احداث باغ اصلاح کرده اید برای جلوگیری از ایجاد و شیوع بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه درختان هلو باید از سیستمهای آبیاری تحت فشار و یا قطره ای استفاده کنید.

در صورتی که نمی توانید از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کنید بهتر است سیستم آبیاری سطحی را به صورت حوضچه ای انجام دهید، در این شیوه آب در مسیر به سمت درختان هدایت شده اما با ایجاد پشته اطراف طوقه مانع از برخورد مستقیم آب با طوقه ی درختان می شوند و این امر مانع از انتقال بیمارگر و تماس آن با طوقه ی درختان شده و در صورتی که یک درخت آلوده باشد آلودگی از طریق آب آبیاری به درختان دیگر انتقال پیدا نمی کند.

علاوه بر استفاده از سیستم صحیح آبیاری باید ابیاری درختان را نیز طبق برنامه ی درست و بر اساس نیاز درختان انجام دهید، آبیاری درختان هلو باید بر اساس فصل، بافت خاک و سن درختان برنامه ریزی شده و انجام شود.

مدیریت خاک

در مورد این سه بیمارگر باید با اطمینان گفت که هر سه بیمارگر در خاکهای سنگین با زهکشی پایین خسارت بیشتری وارد می کنند. پس در این مورد باید قبل از احداث باغ از میزان رس در خاک زمین ورد نظر خود کسب اطلاع کنید. در صورتی که خاک زمین مورد نظر شما سنگین بوده و درصد بالایی رس در خود دارد باید با اضافه کردن خاک سبک و یا کود دامی کاملا پوسیده بافت خاک را سبک و متخلخل کنید. در این زمینه می توانید مقالات مربوط به اصلاح خاک با بافت رسی و سنگین را مطالعه کرده و یا با دریافت مشاوره از مشاوران فروش نهال مراحل اصلاح بافت خاک را جویا شوید.

کنترل شیمیایی

در رابطه با بیماریهای گیاهی یکی از گزینه های مطرح استفاده از سموم شیمیایی خواهد بود. در مورد پوسیدگی ریشه  طوقه ی درخت هلو باید این را در نظر داشته باشید که عامل می تواند قارچ شامل آرمیلایا و رزلینیا باشد و یا می تواند عامل شبه قارچی یعنی فایتوفتورا باشد.

نکته ی بسیار مهم در مورد کنترل شیمیایی این سه بیمارگر این است. سمومی که بر روی قارچهای آرمیلاریا و رزلینیا موثر هستند بر روی فیتوفتورا بی تاثیر بوده و بالعکس. بنابراین بای کنترل شیمیایی بهینه باید در درجه ی اول به درستی تشخیص دهید که درخت شما با کدام عامل دچار پوسیدگی شده است.

سمی به نام فوزتیل آلومینیوم یا الیت می تواند به خوبی بیماری گموز را کنترل کند اما ترکیب سمی به نام متالاکسیل مانکوزب می تواند همزمان قارچها و شبه قارچها را کنترل کرده و بنابراین می تواند روی هر سه بیمارگر اثر درمانی فوق العاده داشته باشد، این سم را می توانید روی طوقه درختان بیمار ضماد کنید و یا در ترکیب با آب آبیاری مورد استفاده قرار دهید.

برای تاثیر بهتر توصیه می شود بافتهای بیمار با چاقو از طوقه جدا شده و درختان بیمار به صورت جداگانه با این قارچ کش درمان شوند و در درمان و پیشگیری تکمیلی قارچ کش را در سیستم آب آبیاری نیز مورد استفاده قرار دهید.

تقویت درختان سالم و بیمار

در باغی که داری درختان سالم و بیمار به صورت همزمان است تقویت درختان با عناصر غذایی که سبب استحکام بیشتر دیواره ی سلولی و همینطور افزایش ایمنی درختان می شود مانند کودهای حاوی پتاسیم تاثیر زیادی در کنترل توسعه ی بیماری در باغ خواهد داشت، داشتن برنامه ی منظم کود دهی بر اساس نیاز درختان می تواند سبب افزایش قدرت درخت در دفاع از خود در برابر بیمارگران داشته، به درمان درختان بیمار کمک کرده و از بیمار شدن درختان سالم نیز جلوگیری می کند.

کلام آخر

 سالم نهال برای راحتی کار کشاورزان تمام نهال هلو را به صورت شناسه دار و با تضمین کیفیت به همراه مات گارانتی عرضه می‌کنند. جهت استعلام قیمت نهال هلو می‌توانید به سایت اینترنتی نهالستان مراجعه کرده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *