مقالات نهال, نهال گردو

علت بار ندادن درخت گردو

علت بار ندادن درخت گردو (The reason for the walnut tree not bearing fruit)

علت بار ندادن درخت گردو (The reason for the walnut tree not bearing fruit)

در این مقاله از سالم نهال قصد داریم به علت بار ندادن درخت گردو (The reason for the walnut tree not bearing fruit) بپردازیم. چنانچه جزء کسانی هستید که به کشت درخت گردو علاقه دارید حتما بررسی علت بارندادن درخت گردو برایتان بسیار اهمیت دارد. اگر درخت گردو را به موقع هرس نکنید و آبیاری کافی در مان لازم را انجام ندهید باردهی را به تأخیر می اندازید. از دیگر علت های بار ندادن درخت گردو، بی توجهی به تغذیه درخت و مبارزه نکردن با آفت های آسیب زا است.

دلایل  بار ندادن درخت گردو

رشد گال توسط باکتری Agrobacterium tumefaciens

رشد گال توسط باکتری Agrobacterium tumefaciens ایجاد می شود و معمولاً مربوط به درختان جوان است. شایع ترین علامت ، تومورها (رشد بیش از حد) است که در ریشه ها ، دقیقاً بالای یا زیر خط خاک ظاهر می شود. درختان‌آلوده و دارای به گال به تدریج قادر به انتقال آب و مواد مغذی به قسمت های بالای درخت نخواهند شد. در نتیجه ، آنها به آرامی ضعیف می شوند و در نهایت می میرند. این باکتری می تواند سالها در خاک زنده بماند و باعث این سوال شود که چرا درخت گردو بار نمی دهد.

سوختگی درخت گردو:

سوختگی درخت گردو یک بیماری باکتریایی است که توسط Xanthomonas juglandis ایجاد می شود.  شایع ترین بیماری درخت است که بر شاخ و برگ و آجیل تأثیر می گذارد. بیشتر اوقات در فصل بهار و شرایط مرطوب ظاهر می شود. برخی از علائم این است که هسته ها کوچک می شوند ، پژمرده می شوند ، مومیایی می شوند یا تغییر رنگ می یابند. ضایعات ممکن است در پوست و برگ درخت ظاهر شود ، در حالی که شاخه های جدید آلوده ممکن است از بین بروند. بارندگی از شیوع سریع بیماری جلوگیری می کند ، زیرا باکتری ها از طریق آب باران به بافتهای سبز جدید منتقل می شوند و این نوع بیماری نیز بر روی آجیل رشد یافته نیز تاثیر می گذارد و باعث بار ندادن درخت گردو، می شود.

آفات و بیماری های رایج :

دسته: قارچ

آنتراكنوز پنومونیا لپتوستیلا :

علائم :

ضایعات قهوه ای تا سیاه روی برگها ، دمبرگها ، شاخه ها و / یا پوسته ها که به سمت مرکز محو می شوند و ممکن است توسط هاله کلروتیک احاطه شوند. لکه ها ممکن است با هم ادغام شوند و لکه های بزرگ نکروزه ای تشکیل دهند که معمولاً نزدیک به حاشیه برگ  درخت گردو قرار دارند. ضایعات روی شاخساره ها ، دمبرگ ها و میانه برگ ها کشیده‌می‌شوند.

علت :

وجود قارچ، بیماری بر گردوی انگلیسی تأثیر می گذارد و در اروپا گسترده است. این بیماری همچنین شناخته‌شده‌است که در اقیانوس آرام شمال غربی ایالات متحده رخ می دهد، یکی از بیماری هایی که بر روی بار ندادن درخت گردو تاثیر زیادی دارد.

مدیریت :

کنترل آنتراکنوز در گردو  با استفاده از اسپری های قارچ کش مناسب انجام می شود. اقدامات لازم می تواند به کاهش شدت بیماری کمک کند و شامل: از بین بردن بقایای برگ از اطراف گیاهان ، جلوگیری از خیس شدن شاخ و برگ هنگام آبیاری ، فاصله کافی از درختان برای افزایش گردش هوا و استفاده از کود ازته در بهار برای به تأخیر انداختن بلوغ برگ و کاهش رشد ضایعات بسیار مناسب است.

پوسیدگی ریشه آرمیلاریا (قارچ ریشه ای) Armillaria mellea

علائم :

برگهای کوچک و بی رنگ که زود می ریزند. مرگ شاخه ها؛ مرگ گیاه؛ خوشه های قارچ عسلی رنگ ممکن است در پایه گیاه جوانه بزند.

قارچ در ریشه های مرده در خاک زنده می ماند و باعث عدم باردهی درخت گردو، می شود.

مدیریت :

پوسیدگی ریشه آرمیلاریا به محض استقرار در یک باغ نمی تواند به طور موثری کنترل شود. گیاهان بیمار یا مرده باید ریشه کن شوند و برداشته شوند. کاشت پایه های مقاوم موثرترین روش پیشگیری از بیماری است.

کپک پودری Phyllactinia guttata
  • علائم :

لکه های سفید کوچک و پودری روی برگها و آجیل گیاه دیده‌می‌شود. لکه ها پخش می شوند تا کل برگ را بپوشانند. ممکن است اجزای بار دهی کوچک قارچی سیاه قابل مشاهده باشد. برگچه های جوان با بالغ شدن ممکن است چروکیده شوند.

ظهور بیماری با درجه حرارت متوسط ​​، گردش خون ضعیف در اطراف گیاه و شرایط سایه ای باعث این بیماری در درخت گردو می شود.

  • مدیریت :

بیماری بر روی گردو آنقدر شدید نیست که بتوان آن را کنترل کرد.

  • دسته بندی: ویروسی

بیماری Blackline ویروس رول برگ گیلاس (CLRV-W)

  • علائم :

کاهش تدریجی قدرت درخت. برگها زرد و آویزان است.

برگ زدایی زودرس رخ می دهد و به دنبال آن شاخساره های انتهایی از بین می روند. ممکن است سوراخ های کوچک یا ترک در محل پیوند وجود داشته باشد و بافت زیرین آن تغییر رنگ دهد و همین علت بار ندادن درخت گردو، می شود.

  • علت

ویروس

ویروس ممکن از چوب پیوند آلوده یا گرده آلوده سرایت می کند.

  • مدیریت

با استفاده از پیوند و چوب بدون ویروس از درخت گردو می توان از ورود بیماری به مناطق آلوده جلوگیری کرد. در مناطقی که بیماری غیر معمول است ، حذف فوری درختانی که به عنوان آلوده شناخته می شوند می تواند از گسترش جلوگیری کند.

ریشه و پوسیدگی تاج Phytophthora spp:

علائم

درختان کم رشد با کاهش قدرت. برگهای درخت زرد و پژمرده‌می‌شوند. شاخه ها در حال مرگ هستند اگر درخت در تنه یا تاج ریشه مبتلا شود ، مرگ اتفاق می افتد ، معمولاً در یک فصل رشد و همین باعث بار ندادن درخت گردو می شود. ریشه درختان آلوده نکروزان و بی رنگ و سیاه یا قهوه ای است. بیشتر ریشه ها سرانجام می میرند. درختان دارای پوسیدگی تاج ممکن است تاج ریشه ای را نیز شامل‌شود که بیش از خط خاک گسترش‌یافته‌است. شانکرها  تغییر رنگ می دهند.

  • علت

Oomycete

ظهور بیماری مورد علاقه خاکهای اشباع‌شده از آب که می تواند به راحتی درخت گردو را خشک کند. این بیماری معمولاً از طریق خاک ، آب و گیاهان آلوده به باغات وارد می شود.

  • مدیریت

کنترل باید بر روی به حداقل رساندن رطوبت و اشباع خاک با کاشت درختان در خاکهای دارای زهکشی خوب باشد. با تسطیح خاک یا نصب سیستم های زهکشی می توان زهکشی را بهبود بخشید. هنگام آبیاری از خیس کردن تنه درختان خودداری کنید. هنگام کاشت درخت اطمینان حاصل کنید که واحد پیوند چندین سانتی متر بالاتر از خط خاک است.

اگر درخت گردو شما بار نمی‌دهد، ممکن است بررسی وضعیت عامل‌های فوق و اتخاذ تدابیر مناسب مانند مراقبت واقعی از درخت، مبارزه با بیماری‌ها و آفات، تامین منابع آب و مواد غذایی، تنظیم گرده‌افشانی و اصلاحات خاک و غیره مفید باشد. همچنین، مشاوره‌گیری با یک کارشناس باغبانان نهالستان سالم نهال نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

معرفی بیشتر گردو: ویکی پدیا

کلام آخر در مورد علت بار ندادن درخت گردو

کیفیت نهال گردو کاشته شده از دیگر مواردی است که می تواند بر روی میزان باردهی موثر باشد. به همین دلیل استفاده از نهال هایی که از لحاظ ژنتیکی اصلاح‌شده‌اند گزینه ی مناسبی خواهد بود. بعلاوه قبل از انتخاب نهال حتما شرایط اقلیمی منطقه ای که قصد کاشت درخت گردو را دارید را درنظر بگیرید، و با توجه به آن نهال انتخاب کنید. با این عمل، نهال گردو در مراحل رشد و باردهی خود قادر به تحمل تغییرات دمایی محیط خواهد بود و از کیفیت محصول کاسته‌نخواهد‌شد.

سازگار نبودن نهال کاشته‌شده با شرایط محیطی را می توان علت عدم باردهی درخت گردو دانست و نباید انتظار باردهی بالا از درخت گردو داشت. در صورتیکه درخت گردو متناسب با شرایط محیط داشتید ولی هنوز به بازدهی بالا نرسیده است شما با استفاده از برنامه کوددهی درخت گردو و تأمین مواد مغزی مورد نیاز گیاه می توانید مشکل بار ندادن درخت گردو را برطرف کنید. در حال حاضر رایج ترین کودهایی که برای درخت گردو استفاده می شود کود مرغی،آهن و اوره می باشد.

برای خرید نهال گردو ژنوتیپ تیپ 5 کلیک کنید

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *