مقالات نهال

کود مناسب بعد از برداشت میوه

کود مناسب بعد از برداشت میوه

کود مناسب بعد از برداشت میوه

اگر بعد از برداشت میوه نمیدانید چه کودی برای تقویت درختان خود استفاده کنید این مقاله کود مناسب بعد از برداشت میوه را برای شما معرفی می کند. آیا شما هم مانند اکثر مردم تصور می‌کنید که کوددهی به زمین کشاورزی یا باغ، یک کار مربوط به قبل از برداشت محصول است؟ این دید ناقص را می‌توان در نگاه اکثریت مردم دید و متاسفانه حتی بعضی از کشاورزان یا باغداران محترم، به اشتباه افتاده و با دیدی سنتی، توجهی به کوددهی بعد از برداشت میوه‌ها ندارند! در حالی که استفاده از کود مناسب بعد از برداشت میوه، طبق داده‌های تجربی و علمی، در رشد و بهبود کیفی و کمی محصولات درختان، تاثیر فراوانی دارد.

دلایل نیاز درخت به کود، پس از برداشت میوه

حالا به نظر شما، چرا باید دقیقا بعد از برداشت میوه به آن کود داد؟ بهترین مثالی که می‌توان برای توضیح این وضعیت داد، وضعیت یک مادر باردار است. دقیقا همان‌طور که یک زن پس از زایمان، بخش اعظمی از مواد مورد نیاز بدن و منابع انرژی خود را از دست می‌دهد، درخت نیز هنگام میوه دادن، از انرژی و مواد مغذی خالی می‌شود.

پس یک درخت هم نیاز به تقویت دارد و بهترین راهی که جلوی ماست، استفاده از کود مناسب است. کودها می‌توانند راه درخت برای ادامه‌ی رشد و بستری برای بهتر میوه دادن در آینده را هموار کنند. اما یک سری از دلایل هم وجود دارند که دلایلی جانبی برای لزوم استفاده از کود بعد از برداشت میوه هستند.

ضرورت کوددهی درختان میوه دار، دقیقا بعد از برداشت میوه

فراموش نکنید اولا این کوددهی، جای کوددهی در زمان‌های دیگر را نمی‌گیرد؛ اما از طرفی، کوددهی‌های دیگر نیز نمی‌توانند جای کوددهی بعد از برداشت میوه را بگیرند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کشاورزان و باغداران گرامی باید توجه ویژه‌ای به خاک زراعی خود داشته باشند. چون علاوه بر حدس موعد نیاز به کود، توجه نداشتن به خاک، می‌تواند باعث مضر شدن فرآیند کوددهی به درخت هم بشود. برای مثال اگر زمانی که خاک، کمبودی از نظر عناصر غذایی ندارد به آن کود بدهید، باعث سوختگی در ریشه‌ی درخت یا ایجاد مسمویت برای آن خواهید شد. از سویی دیگر، اگر به علت دوری از سوختگی ریشه، زیادی احتیاط کنید و زمان را از دست بدهید، ممکن است درخت از مواد مغذی ذخیره‌ی خودش استفاده کند. در این حالت، کوددهی باعث بهبود عملکرد نمی‌شود و تنها جای مواد مصرف‌شده را پر می‌کند.

عناصر کود مناسب بعد از برداشت

از این رو که در مقاله‌ی حاضر، به صورت خاص درمورد کوددهی به درخت صحبت می‌کنیم، توجه به برخی تفاوت‌ها مورد نیاز است. به طور کلی، تفاوت اصلی درخت و باغ با سایر گیاهان و صیفی‌جات کشاورزی در مبحث کوددهی، زمان بالاتر آن است. درواقع هیچ درختی نمی‌تواند مانند دیگر گیاهان یادشده، سریعا به یک عنصر خاص واکنش نشان دهد.

به همین دلیل است که به شما باغدار عزیز، توصیه می‌کنیم تا با دقت و وسواس بیشتری، عناصر موجود در کود را بسنجید. مساله‌ای که باعث می‌شود بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب کنید. تجربه‌ی علمی ما در مجموعه‌ی امداد کشاورز نشان داده که عناصر زیر، با ترتیب اولویت، بهترین موادی هستند که می‌توانند کود مورد نیاز درخت را غنی کنند: «فسفر، پتاس، بور، آهن، منگنز، روی و مس.» البته که همیشه تا جای ممکن بهتر است که از مواد شیمیایی نامناسب، دوری کنید؛ اما وجود حداکثری این عناصر در هر نوع از کود حیوانی، گیاهی یا شیمیایی، بهترین نتیجه را برای مرحله‌ی کود بعد از برداشت شما در بر خواهد داشت.

کلام آخر

درنظر داشته باشید که خصوصا درختانی با برخورداری از میوه‌های زودرس، اعم از هلو، شلیل، آلوچه‌ها و… نیاز به توجه ویژه‌ای در این باب دارند. توجهی که می‌تواند با کوددهی مناسب بعد از برداشت میوه‌ها، به خوبی حل شود و نتیجه‌ای بهتر به شما بدهد.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *