مقالات نهال

نکات مهم کاشت نهال گلدانی

نکات مهم کاشت نهال گلدانی

نکات مهم کاشت نهال گلدانی

در این مقاله از سالم نهال به ارائه نکات مهم کاشت نهال گلدانی خواهیم پرداخت . با سالم نهال همراه باشید. زمان کاشت نهال گلدانی دارای قائده خاصی نیست؛ زیرا این نوع نهال ها در تمام طول سال قابل کاشت هستند. بهتر است در فصل بهار انجام دهید.

چطور نهال گلدانی مناسبی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب نهال مناسب باید 6 فاکتور را در محل کاشت در نظر بگیریم. این فاکتورها نیازهای نهال ها هستند و هر نهال با میزان متفاوتی از آنها سازگار است:

  • رطوبت
  • نور
  • آلاینده‌ها
  • دما
  • خاک
  • آفت

انتقال نهال گلدانی

  1. یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت درختکاری، بسته بندی و انتقال از مراکز تولید نهال یعنی نهالستان، به منطقه مورد کاشت می باشد.
  2. پس از انتخاب نهال سالم، باید ریشه نهالها را کاملاً در داخل پوششی از پلاستیک یا گونی یا چادر برزنتی قرار داد تا ریشه های نهال در اثر مجاورت با باد و آفتاب و هوای آزاد از بین نرود، سپس با وسایل نقلیه، نسبت به انتقال سریع نهال ها اقدام شود.
  3. باید توجه شود به اندازه میزان مصرف روزانه نهال از نهالستان تحویل گرفته شود.

چطور نهال گلدانی را  بکاریم؟

نهال های ریشه عریان:

  1.  قراردادن ریشه در آب به مدت 3 تا 6 ساعت
  2.  حفر چاله‌ای بزرگ‌تر از ریشه
  3.  قراردادن نهال در چاله به صورت عمودی و بدون فشار آوردن به ریشه‌ها
  4.  پرکردن چاله و آبیاری نهال
  5.  ریختن اندکی کود دور چاله بدون این که تنه درخت را لمس کند.
  6.  آبیاری درخت هر 7 تا 10 روز یک‌بار.

نکات مهم در روش کاشت نهال گلدانی

باغبانان برای این که بتوانند نهال های گلدانی را تحت شرایط مطلوبی مورد کشت قرار دهند، باید به برخی نکات مهم توجه کنند.

  • در هنگام انتقال نهال نباید درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف چندانی داشته باشد. در غیر این صورت نهال از بین می رود و کاشت شما با موفقیت همراه نخواهد بود.
  •  نیاز است که خاک گلدان مرطوب باشد و رطوبت آن به گونه ای باشد که مانع فروپاشی خاک گلدان در طول مسیر شود.
  •  هنگام انجام عمل کاشت لازم است که ظرف یا گلدان را با احتیاط از نهال یا گل جدا کنیم به شکلی که به گیاه آسیب وارد نشود.
  • برخی گمان می کنند کاشت نهال یا گل با خود گلدان امکان پذیر است. توجه داشته باشید که از کاشت نهال یا گل با گلدان به شدت خودداری کنید.
  •  برای تقویت رشد گیاه از کودهای با کیفیت که درصد نمک سدیم آن پایین است استفاده کنید، نمک سدیم زیاد در گلدان تولید سم می‌کند.
  • در یک بشکه ۱۰۰ لیتری آب مقدار ۱۰ کیلوگرم رس الک شده + 5 کیلوگرم پهن الک شده + 300 گرم سم قارچ کش مانند بنومیل مخلوط می کنند.و ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس بکارید.

آبیاری نهال گلدانی

بعد از کاشت، بلافاصله بایستی آبیاری انجام و آبیاری های بعدی نیز با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و زمان شروع فعالیت نهال تنظیم گردد.

روشهای مختلفی برای آبیاری وجود دارد، با توجه به شرایط کشور از نظر محدودیت آب قابل دسترس، بهترین روش آبیاری از نظر صرفه جویی در مصرف آب و هزینه (در بلند مدت ) و سهولت کار آبیاری، آبیاری قطره ای می باشد.

نگهداری پس از کاشت نهال گلدانی

پس از کاشت نهال گلدانی تان چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود. پس از این کار آبیاری را شروع کنید و به نهال تان آب بدهید. این که چه میزان باید نهال را آبیاری کرد، بیش تر به نوع نهال بستگی دارد. اما به طور کلی همواره سعی کنید سطح خاک رطوبت کافی را داشته باشد و هر زمان که مشاهده کردید سطح خاک خشک شده است می توانید آن را آبیاری کنید. برای رشد بهتر گیاه می توانید از کود های گیاهی و یا حیوانی استفاده کنید. هم چنین سعی کنید فضایی را برای گیاه فراهم کنید که بتواند نور مناسبی را دریافت کند. پس از رشد بیش تر نهال می توانید آن را در موقعیت مناسب هرس کنید تا علاوه بر تضمین سلامتی گیاه، سرعت رشد آن را نیز افزایش دهید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *