مقالات نهال, نهال گیلاس

علت میوه ندادن درخت گیلاس

علت میوه ندادن درخت گیلاس

دلایل اصلی میوه ندادن درخت گیلاس (The cherry tree does not bear fruit)

اگر در باغ درختان گیلاس میوه نمیدهند در این مقاله به دلایل اصلی میوه ندادن درخت گیلاس (The cherry tree does not bear fruit) خواهیم پرداخت. همان طور که می دانید علت میوه ندادن درخت گیلاس از جمله مشکلاتی است که باغداران به دنبال راه حلی برای رفع آن هستند. با وجود اینکه پرورش و نگهداری درخت گیلاس کار است اما مسائلی از قبیل عدم باردهی ذهن باغدار را به خود مشغول کرده است. دلایل متعددی وجود دارد که می توان آن ها را دلیل میوه ندادن درخت گیلاس دانست. گاهی ممکن است دلیل اصلی میوه ندادن درخت گیلاس جوان بودن آن باشد. باغداران باید به این نکته توجه کنند که برای باردهی درخت گیلاس لازم است که حدود 3 تا 5 سال سن داشته باشد.

دلایل بار ندادن درخت گیلاس چیست؟

درخت گیلاس را از قدیم الایام به عنوان درختی با تولید بالا می شناسند. اکثر باغداران این درخت میوه را به دلیل مقاومت زیادش در برابر تغییرات آب و هوا نظیر انجماد، باردهی مطلوب و طعم و مزه دلنشین آن پرورش می دهند. با این حال احتمال دارد این درخت در طول مراحل رشد خود دچار مشکلاتی شود که نتیجه آن میوه ندادن درخت گیلاس خواهد بود. از جمله علت میوه ندادن درخت گیلاس شیوه غلط کاشت نهال است، بدین صورت که باغداران موقع کاشت نهال بخش گردن ریشه را داخل خاک قرار می دهند. با انجام این کار هم زمان رشد درخت عقب خواهد افتاد و هم محیط پیرامون ریشه گرم می شود. از این رو در زمان کاشت نهال گیلاس باید مطمئن شوید که قسمت گردن ریشه روی سطح خاک قرار دارد و یا اینکه به فاصله 2 یا 3 سانتی متر از بخش رویی خاک بالاتر باشد.

چنانچه کارشناس کشاورزی دلیل بار ندادن درخت گیلاس را شیوه کاشت غلط تشخیص داد لازم است که خاک تحت کشت تا بخش گردن ریشه حفر شود. تنها در این شرایط احتمال میوه دادن درخت در سال بعدی وجود خواهد داشت. اگر با انجام این کار باز هم درخت گیلاس به بار ننشست دلیل میوه ندادن درخت گیلاس یکی از موارد زیر خواهد بود:

ابتلا به آفات و بیماری ها دلیل میوه ندادن درخت گیلاس

برخی مواقع علت میوه ندادن درخت گیلاس آلوده شدن به آفات و بیماری ها تشخیص داده می شود. یکی از بیماری های گیاهی که دلیل میوه ندادن درخت گیلاس است، کوکومایکوزیس خواهد بود. در شرایطی که این بیماری درمان نشود منجر به ریزش برگ های درخت، ایجاد اختلال در فتوسنتز و عدم باردهی خواهد شد. جهت رفع این بیماری کافی است که از ترکیبات سولفات آهن یا سولفات مس استفاده کنید.

نوع دیگر بیماری قارچی که عامل عدم باردهی درخت گیلاس شناخته شده است، سوختگی یکپارچه نام دارد. در این نوع بیماری، قارچ ها موقع تشکیل میوه به تخمدان ها وارد می شوند. در واقع عامل ریزش تخمدان ها همان قارچ ها هستند. چنانچه درختان باغ گیلاس شما به این بیماری آلوده شوند برای درمان بیماری لازم است در ابتدا کلیه شاخه های آلوده و مرده را از درخت جدا کنید و در مرحله بعد گیاه را با قارچ کش هایی که در ترکیب خود مس دارند، آغشته کنید.

گرده افشانی نامناسب

درخت گیلاس مانند سایر درختان میوه جهت‌باردهی به گرده افشانی نیاز دارد. در صورتیکه این عمل به خوبی انجام نشود نباید انتظار میوه دهی بالا از آن داشته باشید. اگر علت میوه ندادن درخت گیلاس گرده افشانی نامناسب تشخیص داده شود می توان با کاشت چند درخت گیلاس با قابلیت گرده افشانی، مشکل بار ندادن درخت را حل کرد. راه حل دیگر این است که قلمه گیلاس از گونه دیگر اما با زمان گلدهی مشابه با گیاه را به قسمت تاج پیوند بزنید. بهترین زمان این عمل فصل بهار تعیین شده است. به محض اینکه شاخه های درخت گیلاس از بخش پیوند زنده‌شده شروع به رشد کنند، میوه خواهد داد. البته گاهی ممکن است با وجود گرده افشانی خوب، درخت گیلاس گل ندهد، در این شرایط احتمال دارد به بلوغ نرسیدن گیاه علت گل ندادن درخت گیلاس باشد.

اگر جزو باغدارانی هستید که به دنبال رقم مناسب درخت گیلاس هستید، نهال اصلاح شده تک دانه بهترین گزینه خواهد بود. این رقم گیلاس دراکثر مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف قابل کشت است. نهال گیلاس تک دانه از سال دوم کاشت شروع به باردهی می کنند. بایستی خاطر نشان کرد که مناسب ترین رقم گرده زا برای گرده افشانی گیلاس تک دانه، درخت گیلاس بارلت شناسایی شده است. از این رو جهت افزایش گرده افشانی توصیه می شود که این رقم از درخت گیلاس را در باغ خود بکارید.

کمبود عناصر غذایی در درخت گیلاس

با وجود‌اینکه گیلاس درختی مقاوم است اما چنانچه در مراقبت‌و‌نگهداری از آن غفلت شود در عملکرد تخمدان های گیاه اختلال ایجاد می شود، در نتیجه میوه نخواهد‌داد. در‌کل می‌توان چنین گفت که درخت گیلاس برای رشد مطلوب خود به عناصر ضروری نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز دارد. ذکر این نکته ضروری است که کمبود هر کدام از این عناصر در قسمتی از عملکرد گیاه اختلال ایجاد خواهد کرد.

در این بین بهترین کود برای درخت گیلاس جهت رشد برگ و ساقه ، کودهای نیتروژن دار هستند. همچنین کودهای پتاسیمی با تقویت سیستم ایمنی درخت منجر به افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها خواهند‌شد. و در نهایت مصرف کودهای فسفردار میزان رشد ریشه و گلدهی در درخت گیلاس را افزایش خواهند داد.

اگر خاک تحت کشت درخت گیلاس از نظر مواد مغذی فقیر باشد، رشد گیاه کند می شود. بعلاوه در فصل برداشت محصول یا محصول نمی دهد و یا میوه های تولیدی کیفیت مطلوبی ندارند. شایان ذکر است که علت ریزش شکوفه گیلاس را نیز می توان فقر مواد مغذی در گیاه دانست. از این رو استفاده از کودهای مناسب برای گیلاس جهت تامین عناصر ضروری، الزامی است. البته باید قبل از مصرف هر نوع کود برای گیاه، آزمایش خاک انجام داد و برنامه کوددهی گیلاس را بر اساس نتایج آن تنظیم کرد. در صورتی که درخت گیلاس شما دچار ریزش شکوفه شده است مصرف کود فروت ست مشکل را حل خواهد کرد. در واقع با مصرف کود فروت ست شاهد افزایش باردهی درخت گیلاس خواهید بود.

باغداران باید به این نکته توجه کنند که تغذیه مازاد نیز علت میوه ندادن درخت گیلاس خواهد بود. به طور مثال اگر کود نیتروژن بیش از حد به خاک اضافه شود گیاه رشد خواهد کرد اما در مقابل میزان تولید میوه و مقاوتش به سرمای زمستان کم خواهد شد.

هرس غیر اصولی علت بار ندادن گیلاس

یکی از فاکتورهایی که روی میزان باردهی درخت گیلاس موثر است، هرس کردن است. البته این کار باید به صورت کاملا اصولی و تخصصی انجام شود، در غیر اینصورت نتیجه عکس خواهد داد. حذف شاخه های یکساله درخت که مسئول باردهی هستند و ضخیم شدن بیش از حد تاج درخت که منجر می شود مقدار بیشتر انرژی گیاه به جای رشد تخمدان صرف رشد شاخ و برگ ها شود از آثار هرس غیر اصولی خواهد بود. از این رو برای هرس کردن لازم است که تمام شاخه های خشکیده، بیمار، یخ زده در طی سرمای زمستان و شکسته از گیاه حذف شوند. روشن تر شدن تاج درخت و همچنین تحریک گیاه برای رشد شاخه های جوان از جمله فواید انجام هرس به شکل اصولی است.

آبیاری نامنظم علت میوه ندادن درخت گیلاس

اگر جزو باغدارانی هستید که تصمیم دارید نهال گیلاس بکارید حتما این سوال برایتان پیش‌آمده که میزان آبیاری این نوع درخت باید چگونه باشد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که درخت گیلاس به آبیاری بیش از اندازه همچنین خشکی خاک حساس است. اگر خاک تحت کشت بیش از اندازه مرطوب باشد به ریشه گیاه آسیب خواهد زد و شرایط ابتلا ریشه به بیماری های قارچی را افزایش خواهد داد. در مقابل خشکی خاک نیز مانع‌رسیدن مواد مغذی لازم به گیاه خواهد شد. از این رو برای باردهی مطلوب درخت گیلاس لازم است که گیاه را به شکل منظم آبیاری کنید. لازم به ذکر است که باغداران باید آبیاری درخت گیلاس در زمان گلدهی را نیز کمتر کنند چرا که با افزایش آبرسانی شکوفه های درخت ریزش خواهند کرد.

کلام آخر

سالم نهال برای راحتی کار کشاورزان تمام نهال گیلاس را به صورت شناسه دار و با تضمین کیفیت به همراه مات گارانتی عرضه می‌کنند. جهت استعلام قیمت نهال گیلاس می‌توانید به سایت اینترنتی نهالستان مراجعه کرده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *