مقالات نهال, نهال انجیر

بررسی میزان باردهی درخت انجیر

بررسی میزان باردهی درخت انجیر

بررسی میزان باردهی درخت انجیر

اگر قصد خرید و کاشت و پرورش نهال انجیر را دارید در این مقاله از سالم نهال به بررسی میزان باردهی درخت انجیر خواهیم پرداخت. انجیر را از تیره توت ها و از جنس فیکوس می دانند. انجیر به این دلیل که بومی مدیترانه است، آب و هوای گرم را بیشتر دوست دارد، اما با این حال در مناطق شمالی هم رشد می کند. این درخت برگ های پهن و کرکدار با شیار عمیق دارد. درختی خزان پذیر است، طوریکه با شروع فصل پاییز برگهای سبز رنگ این گیاه به رنگ زرد و نارنجی تغییر می‌کند و در نهایت می‌ریزد. این درخت در اصل بومی مناطقی از آسیای جنوب غربی و خاورمیانه است.

درخت انجیر ریشه آنچنان عمیقی ندارد، ولی بعضی درختان انجیر ریشه هایشان به طرز عجیبی عمیق است. گرده افشانی انجیر را نوعی زنبور عسل که از یک شیار کوچک وارد دانه میوه می شوند صورت می گیرد. درختان انجیر میوه را روی شاخه می سازند، البته گونه های نادری از درختان انجیر میوه را روی ساقه نیز می سازند. میوه درخت های انجیر وحشی ارزش تجاری ندارند و زنبور انجیر در میوه این درختان زمستان را می گذرانند.

معرفی ارقام پر بار و مرغوب انجیر:

انجیر استهبان:

قطب تولید انجیر در ایران و قطب تولید انجیر دیم در جهان القابی است که به شهرستان استهبان استان فارس اطلاق شده، القابی که زحمات بسیار و افتخارات بسیاری را به دنبال دارد، شاید برای شما نیز این سول مطرح شود که باغداران استهبانی از چه رقم انجیری برای تولید انجیر استفاده کرده اند که توانستند به این جایگاه دست پیدا کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم نهال انجیر بورسا یکی از پرفروش ترین ارقام در بین باغداران استهبانی است که توانسته شرایط کاشت دیم در آب و هوای این استان را نیز به خوبی تاب آورده و عملکرد خوبی داشته باشد، در ادامه برخی از مهمترین ویژگیهای باغبانی این رقم را عنوان خواهیم کرد.

ویژگیهای برجسته نهال انجیر استهبان:

  • آب و هوای مناسب برای رشد این رقم انجیر نیز مانند انجیر بورسا شرایط آب و هوای گرم و مرطوب است.
  • رشد نهال انجیر استهبان محدودیت زیادی نسبت به شرایط خاک نداشته و در اغلب مناطق با شرایط خاک متفاوت نیز به خوبی مستقر شده و رشد می کند.
  • درخت انجیر استهبان در صورتی که از شرایط تغذیه ای وکود دهی اصولی برخوردار باشد میوه های با کیفیت و درشتی تولید کرده که می تواند راندمان بالایی هم در واحد هکتار داشته باشد.
  • سن مفید انجیر استهبان حدود 20 سال است که البته در شرایط بهینه این رقم می تواند افزایش پیدا کند.
  • بومی بودن این رقم انجیر سبب افزایش مقاومت آن نسبت به آفات و بیماریها و کاهش هزینه های باغداری می شود اما باید توجه داشت که به هر حال آفات و بیماریهایی هم هستند که می توانند عملکرد انجیر استهبان را کاهش دهند که نیاز به برنامه ی مدیریتی صحیح برای جلوگیری از ایجاد خسارت از زمان احداث باغ خواهند داشت.
  • عملکرد این رقم انجیر در واحد هکتار نکته ی بسیار مثبت آن است، انجیر استهبان می تواند در شرایط بهینه تا 12 تن انجیر خشک در هکتار محصول تولید کند که عملکرد قابل توجهی در قیاس با بسیاری ارقام دیگر انجیر است.
  • مقاومت به خشکی و کم آبی نکته مثبت دیگر این رقم انجیر بوده که سبب قابلیت کاشت این رقم به صورت دیم در مناطق مساعد شده است.
  • انجیر استهبان می تواند از سال دوم پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کند و این نکته نیز نظر بسیاری از باغداران را به خود جلب کرده است. چرا که در مناطق مختلف ایران که آب و هوای گرم داشته و برای کاشت انجیر مساعد است.
توجه

در نظر داشته باشید صرف اینکه یک رقم قابلیت کاشت به صورت دیم دارد نباید در مورد آبیاری به آن بی توجهی شود، درختی که به صورت آبی کاشته می شود باید حتما از نظم در برنامه ی آبیاری برخوردار باشد و درختی هم که به صورت دیم کاشته می شود باید میزان بارش سالانه برای تامین آب کافی برای رشد آن بررسی شود، در کاشت دیم باید برای جلوگیری از کاهش عملکرد اقدامات لازم برای بهره برداری بیشتر از روان آبهای حاصل از بارندگی و همینطور اقدامات لازم برای جلوگیری از تبخیر سطحی آب انجام شود تا درخت دچار تنش کم آبی نشود.

نهال انجیر سه فصله:

یکی دیگر از ارقام پربار معروف انجیر در بین باغداران نهال انجیر سه فصله است. باردهی بالای این رقم محصول که می تواند در شرایط مساعد بالغ بر ده تن در هکتار محصول تولید کند. آن را در دسته ی سه رقم انجیر برتر قرار داده است. در ادامه برخی از ویژگیهای مهم باغبانی این رقم انجیر را مورد بررسی قرار می دهیم.

ویژگیهای برجسته نهال انجیر سه فصله:

  • آب و هوا ی مناسب برای کاشت این رقم از آب و هوای گرم و مرطوب تا معتدل و مرطوب متغیر بوده و به همین دلیل این رقم انجیر قابلیت کاشت در بسیاری از مناطق ایران را دارد. البته باید بدانید این رقم انجیر نسبت به سرما و یخبندان زمستانه حساس بوده و قابلیت کاشت در مناطق سردسیر را ندارد.
  • حساسیت خاصی به نوع و بافت خاک نداشته و در بسیاری از خاکها با شرایط متفاوت رشد می کند. اما فراهم کردن خاکی که قابلیت نگهداری آب و عناصر غذایی در آن بالا باشد مانند خاک لومی قطعا عملکرد بهتری را برای درخت انجیر سه فصله رقم خواهد زد.
  • یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این رقم انجیر این است که در شرایط مساعد می‌تواند تا 100 سال عمر مفید داشته باشد. همین امر سبب می شود باغداران نیازی به واکاری مجدد باغ پس از گذشت چند سال نداشته و برای سالیان سال از باردهی درختان انجیر خود بهره ببرند.
  • ویزگی منحصر به فرد دیگر این رقم انجیر در واقع در نام آن نهفته، انجیر سه فصله می تواند در تابستان، پاییز و زمستان باردهی داشته باشد، البته کیفیت و راندمان تولید میوه در این سه فصل با هم متفاوت بوده و قاعدتا بیشترین میزان برداشت محصول از این رقم انجیر در فصل تابستان است.
  • دور آبیاری طولانی مدت انجیر سه فصله یکی دیگر از ویژگیهای مورد علاقه ی باغداران است به طوری که این درخت را می توان در فواصل ده تا بیست روز بسته به فصل و شرایط آب و هوایی و میزان بارش آبیاری کرد.
کلام آخر

در بحث بررسی دو رقم پربار و مرغوب انجیر متوجه شدید که نوع رقم می تواند تاثیر زیادی بر میزان بارهی انجیر داشته باشد به طوری که باردهی ارقام عنوان شده بیش از ده تن انجیر خشک در هکتار بود و در بسیاری از موارد ارقام دیگر انجیر در بهترین حالت بین 6 تا 8 تن  انجیر خشک محصول تولید می کنند، نیزان باردهی ارقام کوهی و محلی انجیر نیز به دلیل ریز و خشک وکم آب بودن میوه ی انجیر به مراتب پایین تر از ارقام ذکر شده خواهد بود. سالم نهال برای راحتی کار کشاورزان تمام نهال انجیر را به صورت شناسه دار و با تضمین کیفیت به همراه مات گارانتی عرضه می‌کنند. جهت استعلام قیمت نهال انجیر می‌توانید به سایت اینترنتی نهالستان مراجعه کرده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *