مقالات نهال, نهال

از کاشت تا برداشت درخت صنوبر

کاشت تا برداشت درخت صنوبر From planting to harvesting the Populus tree

از کاشت تا برداشت درخت صنوبر (From planting to harvesting the Populus tree)

اگر قصد کشت نهال صنوبر دارید بایستی با مراحل پرروش آن یعنی از کاشت تا برداشت درخت صنوبر From planting to harvesting the Populus tree آشنا شوید. همان طور که می دانید یاز به چوب و فرآورده‌های مختلف آن در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران بدلیل افزایش جمعیت و ارتقاء سطح زندگی روز به روز افزون تر گشته و جنگل‌ها به عنوان منبع تامین چوب نه تنها تكافوی نیاز را نمی‌نماید بلكه به علت عدم بهره‌برداری اصولی روز به روز محدودتر نیز می‌گردد.

برای آشنایی با درخت صنوبر در منابع انگلیسی کلیک کنید: ویکی پدیا

گیاه شناسی درخت صنوبر

درخت صنوبر (Populus)  از تبار درختان بید می‌باشد که به شکل درخت و درختچه رشد می‌کند. صنوبر با نام علمی (Populus) از خانواده بیدیان (Salicaceae)، درختان صنوبر اغلب داراي برگ پهن با طول و عرض تقريباً مساوي هستند. همگي دمبرگ دارند و دمبرگ دراز و اكثراً دوپهلو است و صفحه پهنك به صفحه دمبرگ‌ها عمود است. شكل برگ‌ها از مثلثي، لوزي و بيضي تا گرد و پنجه‌اي است و لبه آن‌ها ساده، دندانه‌دار، اره‌اي و مواج يا لبدار است.

برگ‌ها در درختان اين جنس به صورت چند شكلي وجود دارد و نه تنها در پايه‌هاي مختلف شكل و اندازه برگ فرق مي‌كند بلكه حتي روي يك پايه نيز اندازه و شكل برگ‌ها متفاوت است و نسبت به محل قرار گرفتن برگ روي ساقه چند شكلي شديدي مشاهده مي‌شود. رنگ برگ‌ها در گونه‌ها متفاوت است و روي يك درخت در دوره‌هاي مختلف سال نيز رنگ برگ‌ها فرق مي‌كند. برگ صنوبر داراي رگبرگ‌هاي زيادي است و محل كنده شدن آن‌ها گاهي بيش از يكسال مشـخص است. برگ مهمترين عامل تشخيص گونه‌ها، واريته‌ها و كلن‌ها است. برگ‌ها از نظر شكل، زمان ظاهر شدن و زرد شدن در كلن‌ها تفاوت‌هايي نشان مي‌دهند.

روش کاشت درخت صنوبر

گرچه درختان صنوبر در حاشيه رودخانه‌هاي تنگ و كم عرض، در اراضي ناهموار و حاشـيه‌اي رودخانه‌هاي دائمي به صورت تك درخت و يا رديف‌هاي درختي ديده مي‌شـوند اما وقتي بحث از كاشت صنوبر و زراعت چوب است زمين مورد نظر بايد از خصوصيات و ويژگي‌هاي يك زمين مطلوب براي كشت و كار برخوردار باشد. اين عرصه بايد كم شيب باشد تا امكان عمليات زراعي و آبياري در آن وجود داشته باشد. سنگلاخي، شيبدار، باتلاقي و ماندابي نباشد و تا حد امكان در معرض بادهاي گرم و سرد قرار نداشته باشد.

  • مناسب‌ترين خاك براي صنوبركاري خاكي است كه داراي بافت يكنواخت با نسبت مناسبي از ذرات رس (كمتر از 30درصد) و سيلت باشد. پس از انتخاب زمين، يك نوبت شخم عميق زمستانه و يك نوبت شخم قبل از كاشت به همراه حدود 30 تن كود حيواني پوسيده كه با خاك مخلوط شده لازم است.
  • ابعاد و اندازه چاله‌هاي كاشت بستگي به نوع خاك، سن نهال و شرايط محيطي دارد. در خاك‌هاي غني و حاصلخيز ابعاد چاله كوچكتر و در خاك‌هاي ضعيف عمـق چاله را بيشتر در نظر مي‌گيرند. چاله كاشت بايد از قطري معادل 60 تا 80 سانتيمتر و عمق 60 -50 سانتيمتر برخوردار باشد. خاك درون چاله بايد مخلوطي از خاك سبك به همراه مواد آلي و كود پوسيده باشد.
  • بهترين زمان كاشت بسته به محل كاشت فرق مي‌كند. با اين وجود بهتر است يك ماه قبل از شروع فعاليت‌هاي حياتي گياه نسبت به كاشت آن اقدام كرد.
  • كاشت نهال در نواحي گرمسيري كه داراي زمستان‌هاي ملايم هستند مي‌تواند در اواخر پاييز انجام شود ولي در نواحي با زمستان‌هاي سرد و بادهاي شديد بهتر است عمليات كاشت در اواخر زمستان انجام شود.

نیاز های اکولوژیک نهال و درخت صنوبر

  •  نياز آبي صنوبرهاي چندساله در شـرايط مناطقي كه بارندگي آن‌ها در محدوده 350-250 ميلي‌متر در سال است حدود10000 تا 12000 مترمكعب در هكتار در سال برآورد مي‌شـود. براي نهالستان‌ها و كشـت‌هـاي انبوه اين مقدار تا 50 درصد افزايش پيدا مي‌كند. اين مقدار آب بايد به تدريج و در نوبت‌هاي مشخص در اختيار درختان قرار گيرد و مواردي مانند يكنـواختي دسترسي درختان مناطق مختلف به آب و ممانعت از هدر رفتن آب مورد توجه ويژه قرار گيرد.
  • فاصله دو نوبت آبياري نيز بسيار اهميت دارد كه براي نهالستان‌ها و كشت‌هاي انبوه چهار تا پنج روز و براي درختان بزرگ و چند ساله هفت تا هشت روز يكبـار ميتواند مناسب باشد. البته دور آبياري در ماه‌هاي مختلف سال تفاوت مي‌كند. به طوري كه در ماه‌هاي اول بهار و اواخر شهريور و مهر ماه ميتواند كمي بيشتر و ماه‌هاي گرم سال (خرداد، تير و شهريور) كمتر در نظر گرفته شود.
  • ميزان مصرف انواع كودها در صنوبركاري‌ها بسته به سن، نوع گونه و وضعيت خاك متفاوت است. معمولاً پس از كسب اطلاع از وضعيت مواد و عناصر خاك اقدام به تعيين كود مناسب مي‌كنند. كودهاي دامي و انواع كمپوست‌ها و بقاياي گياهي در هنگام آماده‌سازي و كودهاي شيميايي بسته به مقادير مورد نياز در سنين و مراحل رويشي به خاك اضافه مي‌شود. درختان صنوبر به سبب رشد سريع و توليد ماده آلي فراوان نياز به مواد غذايي مناسب دارند. كاربرد انواع كودهاي دامي و گياهي و نيز انواع كودهاي شيميايي به طـور محدود بـته به شرايط خاك منطقه در سنين اوليه رشد ( يك تا سه سال) ميتواند مورد استفاده قرار گيرد.
  • كودهاي فسفاته و پتاس سبب تسهيل چوبي شدن نهـال‌ها مي‌شوند. از طرفي افزايش بي‌رويـه كودهاي ازته سبب ابتلاي نهال‌ها به بيماري‌هاي قارچي مي‌شود و چوبي شدن آن‌ها را به تأخير مي‌اندازد.

نحوه برداشت درخت صنوبر

قطع درختان از پايين‌ترين قسمت تنه درخت و كمي به صورت مورب انجام مي‌گيرد. پس از قطع و انداختن درختان عمليات تبديل شامل، شاخه‌زني و قطع تنه به ابعاد نه و يا شش متري (با توجه به نوع مصرف) انجام مي‌گيرد و سپس بلافاصله به مراكز مصرف بارگيري و حمل مي‌شود.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال صنوبر با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *