مقالات نهال, نهال

خاک زهکشی شده چیست؟

معرفی خاک زهکشی شده (drained soil)

خاک زهکشی شده چیست؟ (drained soil)

در این مقاله از سایت نهالستان سالم نهال به معرفی خاک زهکشی شده (drained soil) و ویژگی های بارز این نوع خاک برای کاشت و پرورش نهال خواهیم پرداخت. اصطلاح خاک با زهکشی خوب همیشه به عنوان بهترین مکان برای کاشت مطرح می شود. شاید از خودتان بپرسید که زهکشی خاک چیست؟ خاکی با زهکشی خوب چه خصوصیاتی دارد؟ همراه سالم نهال باشید تا با این نوع خاک بیشتر آشنا شویم.

خاک زهکشی شده عالی

خاک با زهکشی خوب، خاکی است که به آب اجازه می دهد تا با سرعت متوسط و بدون جمع شدن تخلیه شود. این خاک ها نه خیلی سریع و نه خیلی کند زهکشی می کنند. وقتی خاک خیلی سریع تخلیه می شود، گیاهان زمان کافی برای جذب آب ندارند. به همین ترتیب، وقتی خاک به اندازه کافی سریع زهکشی نمی کند و گیاهان در وضعیت غرقاب قرار می گیرند. در این حالت اکسیژن دریافتی ریشه ها از خاک کاهش می یابد و ریشه گیاهان پوسیده می شوند.

همچنین گیاهانی که ضعیف هستند و آبیاری ناکافی دارند، بیشتر در معرض بیماری و آسیب حشرات هستند. توانایی خاک در زهکشی به ساختار آن بستگی دارد. خاک هایی که به خوبی زهکشی می کنند فضای کافی بین ذرات خود دارند تا آب و اکسیژن آزادانه جریان یابد. شرایط زیادی وجود دارد که بر این ساختار و توانایی خاک برای زهکشی تأثیر می گذارد. خاک رس و سیلتی از ذرات ریز تشکیل شده است که سرعت زهکشی آنها کند است. برخلاف خاک های شنی که خیلی سریع زهکشی می کنند، رطوبت را تا حد غرقابی نگه می دارند. حتی خاک خوب که با ماشین‌آلات سنگین یا تردد مداوم افراد پیاده متراکم شده است، فضایی بین ذرات برای جاری شدن آب ندارد.

روش تشخیص خاک زهکشی شده عالی چیست؟

قبل از کاشت هر چیزی در باغ، نه تنها به آزمایش خاک بلکه به آزمایش زهکشی خاک نیز نیاز دارید. اگر می خواهید بدانید زهکشی خاک باغچه و یا مزرعه شما چقدر خوب است، این آزمایش ساده را انجام دهید:

  1. حفره ای به اندازه 30 سانتی متر مربع و به عمق 30 سانتی متر حفر کنید.
  2. آن را با آب پر کنید.
  3. هنگامی که آن آب تخلیه شد دوباره آن را پر کنید و این بار یک خط کش تا ته گودال ببرید تا عمق آب را اندازه بگیرید.
  4. بعد از 15 دقیقه دوباره عمق را بررسی کنید تا ببینید چقدر افت کرده است. تفاوت را در 4 ضرب کنید تا بفهمید ظرف یک ساعت چقدر سریع تخلیه می شود.
  5. تخلیه 2.5-15 سانتی متر آب در ساعت به این معنی است که زهکشی خاک  خوب است.
  6. زهکشی کمتر از 2.5 سانتی متر در ساعت مرطوب در نظر گرفته می شود و اگر سریعتر از 15 سانتی متر در یک ساعت تخلیه شود خاک زود خشک می شود.

نحوه ایجاد زهکشی خاک در گلدان

  • همه مخلوط‌های گلدانی دارای زهکشی مناسبی هستند، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که مخلوط گلدانی را انتخاب کنید که برای نوع گیاهی که در گلدان می کارید مناسب باشد.
  • مخلوط های گلدان کیسه ای با مواد مغذی مورد نیاز گیاهان شما از قبل بسته بندی شده اند، بنابراین نیازی به افزودن خاک، کمپوست یا هر چیز دیگری نیست. خرید مخلوط گلدانی نیز بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از مخلوط کردن چند نوع خاک است.
  • قبل از افزودن مخلوط گلدانی، اطمینان حاصل کنید که گلدان به اندازه کافی سوراخ های زهکشی دارد. در گذشته، افزودن یک لایه سنگریزه و یا زغال چوب فعال به زهکشی ظروف کمک می کرد، اما با بهبود گسترده در کیفیت مخلوط گلدانی، این تکنیک دیگر ضروری نیست.
  • فقط اضافه کردن ماسه به خاک رس برای بهبود زهکشی کافی نیست. زیرا می تواند خاک را شبیه بتن کند. برای مناطقی که دارای زهکشی ضعیف تا شدید، خیلی مرطوب یا خیلی خشک هستند، به طور کامل با مواد آلی مانند: پیت ماس، کمپوست و.. اصلاح کنید.
فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *