مقالات نهال, نهال

روش آبیاری درخت صنوبر

روش دقیق روش آبیاری درخت صنوبر (Populus tree irrigation method)

روش آبیاری درخت صنوبر (Populus tree irrigation method)

پس از اینکه به آشنایی با درخت صنوبر پرداختیم اکنون به روش دقیق روش آبیاری درخت صنوبر (Populus tree irrigation method) خواهیم پرداخت. همانطور که می دانید درخت صنوبر یک درخت زیبا و اقتصادی هست که معمولا برای پرورش چوب و زیبایی آن کاشته می شود.

برای آشنایی با درخت صنوبر در منابع انگلیسی کلیک کنید: ویکی پدیا

آبیاری درخت صنوبر

درخت صنوبر از درختان آب دوست است و خیلی زود به آبیاری مرتب و سر موقع عادت می کند و در نتیجه رشد خوبی از خود نشان می‌دهد شوری آب مورد استفاده نباید زیاد باشد پی اچ آب بین 7 تا 8/5 باشد.
نیاز آبی صنوبر با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه متفاوت است مثلا نیاز آب صنوبر های کاشته شده در آذربایجان و دامنه جنوبی البرز بین 250 تا 350 میلیمتر بارش سالیانه است یا بین 10 هزار تا 12 هزار متر مکعب در هکتار است.

فاصله بین دو آبیاری در نهالستانهای کشت انبوه هر 7 روز و برای درختان چند سال 10 روز می باشد البته این مورد نیز با توجه به نوع خاک به شرایط جوی و زمان آبیاری تعیین می شود

روش آبیاری درخت صنوبر در مناطق نیمه خشک

  • در مناطق کم باران و نیمه خشک آبیاری مناسب به طوری که آب پیرامون ساقه درخت را فرا گیرد و برای دست کم یک ساعت در این حال باقی بماند ضروری است.
  • نوبت های آبیاری باید به نحوی تنظیم شود تا خاک پای درختان بیش از دو روز کاملاً خشک نباشد. در فصل های گرم، آبیاری با فاصله های کمتر لازم است.
  • در صورت فاصله های زیاد آبی و یا حجم کم آب، واکنش درختان به صورت پلاسیدگی برگ ها، تغییر رنگ و ریزش برگ ها خود را نشان می دهد که آسیب های بسیاری را به گیاه وارد می کند.

آبیاری درخت صنوبر به روش احداث جوی

احداث جوی، پشته، تشتک پای درختان و پاکسازی این قسمت ها توصیه می شود. با بررسی آب و آبیاری گونه های صنوبر میزان نیاز آبی یک هکتار صنوبرکاری در فصل رویش در تابستان های گرم استرالیا تا 12000 متر مکعب برآورد می شود. همچنین دوره های 5-4 روزه را برای آبیاری صنوبرها در شرایطی که ریشه درختان به منابع آبی زیرزمینی دسترسی ندارند، مناسب و فاصله های 12-11 روز را باعث تضعیف و نابودی درختان صنوبر دانسته اند .در بررسی انجام شده در استان البرز در کرج میزان آب مورد نیاز تعداد نُه کلن صنوبر تا سن پنج سالگی برآورد شده است.

این درختان به طریق جوی پشته در طول هفت ماه سال، 13-12 هزار مترمکعب آب لازم دارند. میزان آب کمتر از این مقدار می تواند سبب کاهش رشد شود و زمینه حمله آفات بویژه آفات چوبخوار را فراهم کند. از نظر دور آبیاری نیز دور 8-7 روز یک بار می تواند مناسب باشد. از میان گونه های نیگرا مورد بررسی کلن صنوبر 154/62 از مناسب ترین کلن هاست و کلن های دیگر گونه نیگرا در حد متوسط بودند. کلن های گونه دلتوئیدس نسبت به تنش کم آبی بسیار حساس بوده و با کاهش رشد مواجه شده است.

این کلن به همراه کلن اورامریکن تریپلو به دلیل گستردگی تاج از حساسیت زیادی نسبت به خشکی تابستانه برخوردار است. گونه کبوده کلن 9/44 به دلیل تاج بسته، کمتر تحت تأثیر شرایط کم آبی قرار گرفت و در حد متوسط بود. امروزه به دلیل افزایش راندمان آب، سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای برای تولید نهال، خزانه ها و توسعه زراعت چوب در مناطق خشک و نیمه خشک استفاده می شود. همچنین استفاده از آب های نامتعارف یکی از گزینه های مناسب برای توسعه زراعت چوب بویژه در نزدیکی کلان شهرهاست.

روش آبیاری درخت صنوبر به روز قطره ای

نتایج پژوهش ها نشان داد که روش آبیاری قطره ای نسبت به روش سنتی آبیاری کرتی جهت آبیاری صنوبرکاری ها بسیار موفق تر است. با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور ایران و از طرف دیگر نیاز مبرم به وجود صنوبرکاری با هدف کاهش تخریب جنگل های طبیعی و نیز استفاده از زمین های فاقد پوشش گیاهی و تخریب شده و جلوگیری از فرسایش بیش از پیش خاک، این شیوه آبیاری می تواند کاربردی باشد، قابل توجه است انتخاب گونه هایی از صنوبر که دارای نیاز آبی کمتری می باشند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال صنوبر با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *