مقالات نهال, مقالات نهال پسته

پسیل پسته چیست؟

یعنی پسیل پسته Pistachio psyllium

پسیل پسته چیست؟ (Pistachio psyllium)

در این مقاله از وب سایت سالم نهال قصد داریم به معرفی یکی از آفات معروف نهال پسته ینی پسیل پسته Pistachio psyllium بپردازیم. یکی از آفت های رایج در باغات پسته،آفت پسیل پسته می باشد،و سابقه ای طولانی دارد به طوری که از گذشته های بسیار دور نیز چنین آفتی درختان پسته را تهدید می کرده است.

معرفی کامل آفت پسیل مهم ترین آفت درختان پسته

درخت پسته مورد حمله و هجوم تعداد زیادی از آفات قرار می گیرد، که مبارزه با آن ها، به خصوص پسیل پسته امری مهم در کشاورزی پسته است. مهم ترین و معمول ترین آفت درختان پسته، پسیل است که باغات پسته را مورد تهدید خود قرار می دهد. آفت پسیل که آفت کلیدی پسته محسوب می شود، خسارات زیاد و جبران ناپذیری به باغات وارد می کند.

حشره بالغ در فصل زمستان در درز و شکاف درختان و زیر پوستک ها، بین علف های هرز و زیر برگ درختان که روی زمین ریخته است وجود دارند. نسل دو و سه این آفت برای درختان پسته خطرناک هستند، زیرا در این زمان درختان حساس بوده و میوه در حال تشکیل شدن است. آفت پسیل مقاومت زیادی در برابر سرما دارد، به طوری که می تواند سرمای زیر صفر درجه را تحمل کرده و از بین نرود.

آسیب های ناشی از آفت پسیل پسته

  • شکرک زدن برگ درختان پسته
  • چسبناک شدن برگ ها
  •  خشک شدن برگ ها
  •  ریزش برگ های آسیب دیده
  • ریزش جوانه های زایشی
  • از بین رفتن طراوت جوانه ها

عوامل افزایش آفت پسیل پسته

عوامل و شرایط زیادی وجود دارد که باعث رشد و افزایش جمعیت پسیل در باغات پسته می شود.

سم پاشی با شرایط مناسب و ایده آل

سم پاشی در زمان اجرای اول علیه آفاتی از جمله پروانه میوه خوار و چوبخوار، شپشک های پسته، زنجره  و غیره انجام می شود. در صورتی که این سموم استفاده شده روی پسیل اثر نداشته باشند، رشد آفت پسیل افزایش خواهد یافت. در صورتی که نوبت اول از سمومی استفاده شود که تخم ریزی را تحریک و طول دوره یک نسل را کوتاه تر کند، جمعیت پسیل پسته طغیان می کند.

دقت کنید که سم پاشی به صورت مکرر و مخلوط با انواع دیگر سموم نباشد. این کار باعث حذف کامل دشمنان طبیعی آفت پسیل و افزایش رشد آن ها می شود.

سم پاشی باغات پسته در زمان نامناسب

اگر سم پاشی در زمان نامناسب انجام شود که تمام مراحل رشد پسیل، از جمله تخم، نوزادی و حشره کامل شده باشد. همچنین اگر شکرک زیادی روی برگ ها دیده شده باشد، تاثیر سم روی آفت کاهش می یابد.

مقاومت ارقام مختلف درخت پسته

ارقام مختلف پسته نسبت به آفت پسیل مقاومت متفاوتی از خود نشان می دهند. ارقام اکبری، احمد آقایی و کله قوچی حشره پسیل بالغ را بیشتر به خود جذب می کنند.

آبیاری مناسب باغات پسته

در شرایطی که باغات پسته دچار کم آبی شوند، خسارت آفت پسته بیشتر خواهد شد. پسیل پسته حشره ای است که شرایط خشکی را دوست دارد. بنابراین باید توجه داشت که آبیاری باغات پسته در زمان و با دور مناسب انجام شود. البته این موضوع به این معنی که ابیاری سنگین انجام دهیم نیست.

بافت سبک و سنگین خاک

بافت خاک نیز در رشد و افزایش جمعیت آفت پسیل موثر است. خاک های شنی و رسی به دلیل عدم جذب آب و نگهداری رطوبت به اندازه کافی، سریع تر به آفت پسیل پسته آلوده می گردند.

هرس صحیح درختان پسته

انجام هرس زمستانه و تابستانه و همچنین حذف شاخه های آلوده با آفت، به طور مستقیم و غیرمستقیم روی کنترل آفت پسیل پسته موثر است.

اثر کود دامی و شخم عمیق بر پسیل

استفاده نکردن از کودهای دامی و چاله زنی و شخم عمیق در باغات به مدت طولانی می تواند در جمعیت پسیل موثر باشد. مصرف کود مرغی به مقدار زیاد و بدون هیچ نوع کود دیگر افزایش دهنده رشد جمعیت آفت پسیل پسته است.

مصرف کودهای ازت در تابستان

استفاده کودهای شیمیایی ازت به ویژه سولفات آمونیوم و اوره در ماه های گرم سال شرایط را برای افزایش جمعیت پسیل فراهم می کند. جالب است بدانید مصرف بیش از حد ازت سبب رقیق شدن شیره گیاهی و رشد رویشی گیاه شده و شرایط برای تغذیه آفت پسیل فراهم می شود.

تغذیه نامناسب و فقیر خاک

کمبود و سمیت عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف، موجب بروز انواع بیماری ها و آفات از جمله آفت پسیل خواهد شد. بنابراین فقیر بودن خاک از نظر مواد غذایی یکی دیگر از عوامل رشد آفت پسیل است. توجه داشته باشید که میزان پتاسیم وسیلیس کافی، موجب افزایش مقاومت درختان پسته در برابر حمله پسیل می شود.

خرید نهال پسته احمد آقایی

از بهترین گزینه ها برای خرید نهال پسته، ارقام پسته احمد آقایی می باشد. پسته احمد آقایی شهرت زیادی دارد. این درختان پسته در ارتفاعات حداکثر 1800 متر از سطح دریا رشد می‌کنند؛ در برابر خشکی، آفت ها و بیماری ها مقاوم هستند؛ و از همه مهمتر، در هر هکتار سالانه حدود 8 تن پسته مرغوب تولید می کنند. به ازای هر 30 نهال پسته احمد آقایی باید یک نهال گرده افشان بکارید.

راه های درمان پسیل پسته

اقدام به شخم زمستانه

چنین اقدامی در واقع تاثیر خود را برای بهار سال جدید می گذارد یعنی عملیات شخم زمستانه در کاهش جمعیت پسیل ها در فصل بهار تاثیر خواهد گذاشت. بهترین زمان انجام شخم زمستانه از آذر تا اسفند ماه می باشد.

استفاده از تله:

از دیگر روش های مقابله با پسیل پسته استفاده از تله می باشد. یعنی زمانی که آفت از دوره زمستانی خارج شده و هنوز تخم ریزی نکرده باید نسبت به تله گذاری اقدام نمود. معمولا اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد زمان گذاشتن تله ها می باشد تعداد مورد نیاز تله نیز بستگی به آفات در باغ دارد اگر تعداد آفات زیاد باشد طبیعتا به ردیف های بیشتری از تله نیاز است.

استفاده از نژاد های مقاوم

همانطور که اشاره شد یکی از راهکار های مهم این است که رقمی را برای احداث باغ در نظر بگیرید که مقاوم ترین رقم در برابر آفت پسیل پسته باشد،یعنی قبل از خرید نهال حتما در خصوص ویژگی های نهال اطلاعات کافی کسب کنید تا در نهایت نهالی را خریداری کنید که علاوه بر عملکرد مناسب مقاومت بسیار خوبی هم داشته باشد. البته لازم به ذکر است که چنین آفتی معمولا برای تمام ارقام پسته وجود دارد اما برخی ارقام ممکن است خسارت کمتری از این آفت ببینند  به همین دلیل انتخاب رقم مناسب می تواند در مدریت آفت پسیل پسته موثر باشد.

دشمنان طبیعی:

زنبور ها یکی از دشمنان آفت پسیل پسته می باشند که باید از این گروه در باغات پسته محافظت نمود . البته برخی کفشدوزک ها نیز به کفشدوزک پسیل خوار معروفند و این گروه در زیر پوست تنه درخت زندگی می کنند و از حشرات پسیل تغذیه می کنند این روش نیز تا حدودی می تواند در از بین بردن این آفت موثر باشد.

استفاده از سموم کم خطر:

استفاده از سموم از طرفی که برای از بین بردن حشرات و آفات موثر است. از طرفی دیگر برای محیط زیست خطر جدی به حساب می آید. پس باید برای جلوگیری از آفات از سموم کم خطر استفاده نمود. سمومی مانند هگزافلومورون و اسپیروتترامات برای از بین بردن آفت پسیل پسته مناسب است،بهترین زمان سمپاشی نیز اوایل خرداد می باشد

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال پسته و کاشت نهال پسته از جمله به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید ، کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *