مقالات نهال

نهال بادام دیم

نهال بادام دیمی، نگینی درخشان در زمین های خشک و کم آب ایران

بادام نهالی است که نیاز به آبیاری زیادی ندارد.  از این رو می توانید این نهال را به صورت دیم هم کشت کنید. میوه بادام جزو محبوب ترین و پر فروش ترین مغز ها می باشد و می توانید با قیمت مناسب و سودی زیادی در بازار به فروش برسانید. از انجایی که روز به روز میزان بارش در کشور کمتر می شود، کشت نهال بادام دیمی یک انتخاب هوشمندانه است که باعث می شود چالش کم آبی و… را نداشته باشید و تنها از طریق بارش برف و باران نیاز آبی نهال را تامین کنید.

درخت بادام دیمی نیاز به هیچگونه آبیاری ندارد؟

آب ندادن به نهال بادام همیشه تردیدی در ذهن باغداران و کشاورزان ایجاد می کند اما جای هیچ شک و تردید و البته نگرانی نیست. چرا که این نهال به صورت دیمی کشت می شود و نیاز به ابیاری ندارد. البته در سال اول کشت باید ابدهی ان را انجام دهید تا نهال در خاک مستقر شود. اما بعد از سال اول دیگر نیاز به ابیاری نخواهد داشت و نهال شما می توانید به راحتی نیازهای خود را تامین کند.

آبیاری نهال بادام در سسال اول باید به چه صورت باشد؟

در سال اول باید نیاز آبی نهال را برطرف سازید اما این بدین معنی نیست که ابیاری ان را به صورت غرقابی انجام دهید. هرچند که امکان ابیاری به صورت غرقابی هم وجود دارد اما شما می توانید با توجه به سیستم ابیاری زمین تان ان ها را ابیاری کنید. حال این سیستم می تواند به صورت قطره ای باشد یا هر نوع روش آبیاری دیگری.

انواع بادام را می توان به صورت دیم کشت کرد؟

بله، این سوالی است که بسیاری از خریداران نهال در زمان انتخاب نهال مناسب در ذهن دارند. بادام نهال کم توقعی است و در دردسر زیادی هم ندارد. شما می توانید ارقام مختلف آن را بسته به شرایط اب و هوایی منطقه خود انتخاب کنید و به صورت دیم کشت کنید. برخی از معروف ترین و پر فرووش ترین این نهال ها عبارتند از:

 بادام آذر

بادام اذر یکی از ارقام شناخته شده است که می توانید در مناطق کوهستانی، کوه پایه ای و اقلیم های خشک و گرم از آن استفاده کنید. این رقم دیر گل بوده و سرما زمستانه هم آسیبی به آن نمی زند. مقاومت این رقم نسبت به دیگر بادام ها در برابر سرما زیاد است و میوه مرغوبی هم برایتان به ارمغان می آورد.

 بادام مامایی

این رقم از نهال بادام بومی کشورمان ایران بوده و پوست سنگی دارد. همین سنگی بودن پوست آن نشان می دهد که مقاومت بسیار بالایی دارد و می تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد. این نهال بعد از سن بلوغ، بیشترین میزان باردهی را دارد و می تواند یک گزینه تجاری  سود اور برای شما باشد.

بادام فرانسیس کلون

بادام فرانسیس اصالت فرانسوی دارد و سال ها است که در بین باغداران ایرانی به شهرت رسیده است. این رقم بادام پوست کاغذی داشته و مشتری زیادی هم در بازار دارد. این رقم مخصوص مناطق سردسیر و کم اب است اما می توانید در مناطق گرمسیر هم کشت کنید.

بادام تونو

این رقم از بادام اصالت ایتالیایی دارد و مختص اقلیم های سردسیر است. این نهال در زمین هایی با خاک شنی یا رسی بهتر جواب می دهد و اگر زهکشی خوبی داشته باشد بی شک باردهی بیشتری هم خواهد داشت که سود زیادی هم برایتان به ارمغان می اورد.

کشت بادام به صورت دیم برای چه کسانی پیشنهاد می شود؟

اگر شما هم با خشکسالی و کمبود آب دسته و پنجه نرم می کنید، بی شک نهال بادام بهترین انتخاب برای شما خواه بود. علاوه بر ان بادام برای زمین هایی با نسبت شوری پایین هم گزینه مناسبی است. از انجایی که بادام نهالی با توقع کم است می توانید به راحتی این رقم را کشت کنید بی انکه نیاز به برنامه ریزی دقیق برای رسیدگی به نهال ها داشته باشید. اگر زمین شما از شهر محل زندگی تان هم دور است و نمی توانید مرتب به آن سر بزنید، باز هم نهال بادام دیم برای شما بهتر خواهد بود. این نهال ها قیمت مناسبی هم دارند و یک انتخاب مقرون به صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *