مقالات نهال

مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول

 مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول

موارد زیادی وجود دارد که شما باغداران و کشاورزان عزیز بعد از برداشت محصول باید آنها را رعایت کرده و حتما بجا آورید. از جمله این میتوان به کوددهی بعد از برداشت اشاره کرد.

در حالت کلی میتوان گفت که مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول مواردی مثل آبیاری، آزمایش خاک و پس از آن استفاده از کود های مناسب برای درخت ،رعایت بهداشت باغ، هرس کردن ، سم پاشی و استفاده از قارچ کش ها، رنگ آمیزی تنه درختان ، سم پاشی زمستانه قبل از جوانه زدن گل برگ ها، حذف علف های هرز، مالچ پالشی و.. نیز اشاره کرد.

بسیاری از باغداران بعد از برداشت محصول باغ خود را رها میکنند تا فصل باردهی محصول. شما در نظر داشته باشید رسیدگی های شما بزرگواران دوره ای می باشد . هر چقدر این رسیدگی بیشتر باشد و در تایم خود صورت گیرد قطعا بازدهی خوبی را برایتان به همراه خواهد داشت .

از مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

جمع آوری اضافات و رعایت بهداشت باغات

شما باغداران عزیز برای بهبود کیفیت نهال و باغ خود باید اضافات شاخه برگ های بجا مانده از درخت را جمع آوری بکنید تا باغ شما ظاهر خوبی داشته باشد . علاوه بر اضافات شاخه برگ ها و میوه علف های هرز باید از بین برود و از دل زمین بیرون بکشید تا درخت شما توانایی دریافت و جذب مواد مغذی را داشته باشد.مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول جمع آوریئ

زهکشی

زهکشی خاک باغتان یکی از مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول مب یاشد که بسیار حائز اهمیت است . این عمل باعث می شود که خاک های زیرین و رویی با یکدیگر ترکیب شوند و این عمل سبب اکسیژن رسانی می شود. شما در این صورت میتوانید خاک باغ خود را مورد ازمایش قرار دهید تا نیاز های باغتان را تشخیص دهید و بر اساس آن بتوانید انتخاب خوبی در مورد کود داشته باشید .

بعد از زهکشی میتوانید چال کود هایی ایجاد کنید که در این صورت با یک تیر دو نشان خواهید زد ؛ هم زهکشی خواهد شد و همچنین نهال یا درخت شما به مرور کود مورد نظر خود را در جهت رشد و نمو دریافت خواهد کرد .

ابیاری

ابیاری یکی اقدامات لازم برای باغ شما می باشد. آبیاری باید به اندازه ای باشد که در طول زمستان هنگامی که بارش برف و باران وجود دارد دچار یخ زدن تنه درخت نشود. در این صورت شما درختان باغ خود را از دست خواهید دااد و تا سال بعد میزان باردهی کمتری خواهید داشت یا اینکه اصلا نخواهید داشت . آبیاری قبل از شروع زمستان اوایل پاییز یکبار باید صورت گیرد.

در نظر داشته باشیدذ که این آبیاری یکی از تاثیر گذار ترین ابیاری ها در گلدهی و میزان باردهی نهال شما دارد. در کنار این مسئله در نظر داشته باشید که رطوبت خاک نیز تامین میشود و اگر بارندگی کمی را در آن زمستان تجربه کنید موردی برای درخت شما رخ نخواهد داد و از خشک شدن تنه و شاخه های آن درخت جلو گیری می کند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که انواع ابیاری داریم . از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطره ای
  • سطحی
  • موضعی
  • بارانی یا ابپاش
  • سنترپیوت یا محوری
  • زیر زمینی
  • دستی

 

در نظر داشته باشید که بر اساس سن و سال، موقعیت باغ و نهال ها، نوع آبیاری مناسبی را انتخاب کنید تا بازدهی و فید بدک مناسبی را دریافت کنید.

کوددهی

کوددهی باغ شما کشاورز عزیز بعد از برداشت محصول نوعی تقویت برای درختان شما به حساب می آید . یکی از مهم ترین اقدامات بعد از برداشت محصول کود دهی بر اساس نیاز خاک و باغ شما صورت میگیرد . این نیاز را هیچ کس نمی تواند تعیین کند . شما باید با ازمایش خاک باغتان به این مسئله دست پیدا کنید.

با توجه به پاسخ آزمایش میتوانید با مشورت یک متخصص کشاورز و مراجعه به سموم و کود کشاورزی نوع کود خود را انتخاب و مورد استفاده قرار دهید.

کود ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودری یا جامد
  • مایع

اگر نهال های خود راتازه کشت کرده باشید برای نهال شما کود هیومیک اسید به عنوان ریشه زایی بسیار موثر واقع خواهد شد . اگر قصد کاشت نهال را دارید قبل از کاشت چاله ای که حفر میکنید نصف چاله را با خاک پر کنید . سپس در پی این اقدام باید روی خاک کود حیوانی پوسیده استفاده شود . در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از کود حیوانی تر دچار سوختگی در ریشه خواهید شد. پس حتما از کود حیوانی خشک استفاده کنید تا زیادی شما و درختتان را تهدید نکند .

در نهایت شما دوستان و باغداران عزیز میتوانید برای دریافت مشاوره های بیشتر و تهیه نهال مورد نظر خود از طریق راه های موجود در سایت پیگیری کرده و با کارشنانسان متخصص ما در ارتباط باشید.

 

نهال هلو آلبرتا

شلیل قرمز بهاره

 کیوتا

 شلیل سفید

نهال پربار شلیل رفعتی

 گلابی کیوشا

نهال انگور ازبک

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یکآذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *