مقالات نهال

برای مناطق گرمسیر چه گردویی کشت کنیم؟بهترین نهال گردو مناطق گرمسیر کدامند؟

نهال گردو گرمسیری

برای مناطق گرمسیر چه گردویی کشت کنیم؟بهترین نهال گردو مناطق گرمسیر کدامند؟

انتخاب نهال گردو مناسب برای مناطق گرمسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این مناطق دارای شرایط آب و هوایی خاصی مانند تابستان ‌های گرم و خشک و زمستان های معتدل هستند. در این شرایط، نهال ‌هایی که به گرما مقاوم هستند و نیاز آبیاری کمتری دارند، بهتر رشد می ‌کنند. از انجایی که گردو به خاطر سود زیادی که دارد جزو اولین انتخاب ها برای باغداران است، انتخاب بهترین نهال گردو مناطق گرمسیری اهمیت بسیار ویژه ای پیدا می کند.

گردو گرمسیری

 

ویژگی ‌های گردوی مناسب برای مناطق گرمسیر

  • مقاومت به گرما: این نهال ‌ها باید بتوانند در دمای بالا ( بالای 40 درجه سانتی گراد) به خوبی رشد کنند و از آسیب ‌های ناشی از حرارت بیش از حد جلوگیری کنند.
  • مقاومت به خشکی: سیستم ریشه ‌ای این نهال ‌ها باید به گونه ‌ای باشد که بتوانند از آب و مواد غذایی لازم برای رشد در شرایط خشک و کمبود آب استفاده کنند.
  • تحمل به شوری خاک: در برخی مناطق گرمسیر، شوری خاک یکی از مشکلات است. بنابراین، نهال باید به شوری خاک مقاوم باشد.
  • میوه‌دهی زودرس و بالا: یکی از مزایای کشت گردو در مناطق گرمسیر، امکان برداشت زود هنگام محصول است.

برخی از ارقام گردوی مناسب برای مناطق گرمسیر

تنوع نهال گردو بسیار زیاد است و به همین خاطر در نقاط مختلف کشور کشت می شود. برخی از این ارقام که گزینه ایده الی هم برای شما هستند، عبارتند از:

  • گردو پکان: این رقم بومی مناطق معتدل آمریکای شمالی است، اما در بسیاری از مناطق گرمسیر نیز به خوبی رشد می ‌کند. گردو پکان دارای مغز بزرگ و روغنی است و به خشکی مقاوم است.
  • گردو چندلر: نهال گردو چندلر رقمی آمریکایی است که به دلیل مقاومت به بیماری‌ ها، رشد سریع و باردهی بالا، یکی از محبوب‌ ترین ارقام گردو در جهان است.
  • گردو خوشه ای:  این رقم ایرانی، به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف، از جمله مناطق گرم و خشک، بسیار مناسب است. می توانید بدون چالش نهال گردو خوشه ای را کشت کنید.
  • گردو پدرو: این رقم اسپانیایی، به دلیل مقاومت به آفات و بیماری‌ ها و کیفیت بالای مغز، مورد توجه باغداران قرار گرفته است. بسیار سازگار با اقلیم گرمسیر بوده و یک گزینه هوشمندانه است.

نکات مهم برای کاشت بهترین نهال گردو در مناطق گرمسیر

  • انتخاب نهال سالم و قوی: نهال را از نهالستان‌های معتبر و دارای مجوز خریداری کنید. مجموعه سالم نهال با بیش از دو دهه سابقه در زمینه تولید و فروش نهال، بهترین و باکیفیت ترین نهال ها را در اختیار شما قرار می دهد.
  • آماده ‌سازی خاک: خاک را قبل از کاشت به خوبی شخم زده و کوددهی کنید.
  • آبیاری منظم: در سال ‌های اولیه رشد، به آبیاری منظم نیاز است. البته با افزایش سن نهال نیاز به ابیاری ان کمتر خواهد شد و می توانید فواصل ابیاری را کم تر کنید.
  • هرس: هرس به موقع به رشد بهتر و باردهی بیشتر بهترین نهال گردو کمک می ‌کند.
  • مبارزه با آفات و بیماری‌ها: به طور مرتب درختان را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آفت یا بیماری، اقدامات لازم را انجام دهید. می توانید از یک کارشناس کشاورزی هم به این منظور کمک بگیرید.

 کاشت نهال در مناطق گرمسیری نیاز به ابیاری زیادی دارد؟

اگر بهترین نهال گردو را هم برای مناطق گرمسیر انتخاب کنید و نتوانید نیاز آبی آن را رفع نمایید، نتیجه دلخواهتان را برای شما نخواهد داشت. نهال در اقلیم های گرمسیر به دلیل تابش نور خورشید رطوبت خود را زودتر از دست می دهد و باید بتوانید این رطوبت را تامین کنید. برای همین نیاز به ابیاری به دفعات بیشتر دارید. بهتر است میزان ابیاری را هم بیشتر کنید. البته نباید زیاده روی کرد چرا که رطوبت زیاد هم می تواند به نهال اسیب وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *