مقالات نهال

هرس پاییزی چگونه انجام می شود؟

هرس هرس پاییزی چگونه انجام می شود؟

درختان و گیاهان است که قبل از شروع زمستان انجام می شود. هدف از این نوع هرس آماده کردن گیاهان برای زمستان و تشویق آن ها به رشد قوی در فصل بعد است. در اینجا می خواهیم مراحل هرس پاییزی را بطور خلاصه توضیح دهیم.

  • زمان هرس

بهترین زمان برای هرس پاییزی بعد از ریزش برگ ها و قبل از شروع یخبندان است. در مناطقی که با آب و هوای گرمتر ممکن است این زمان کمی دیر تر باشد.

  • نوع درختان و گیاهان مناسب برای هرس پاییزی

درختان میوه: سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو، هلو، آلو

درختان زینتی: درختان برگ ریز مانند بلوط

بوته ها: گل رز، یاس

  • روش های هرس

می دانید که سه مدل هرس داریم که عبارتند از هرس سبک، هرس فرم دهی، هرس جوانه گیری. در ادامه می خواهیم شما را با این انواع هرس آشنا کنیم.

هرس سبک حذف شاخه های مرده، ضعیف، بیمار یا شکسته است. هرس فرم دهی مناسب برای درختانی می باشد که که شاخه های آن رشد بیش از حد دارند یا شکل درخت را نامطلوب می کنند. در هرس جوانه گیری هم کوتاه کردن شاخه ها برای تشویق رشد شاخه های جدید بسیار خوب و مفید است. حذف کامل شاخه های خاص برای تغییر شکل یا کنترل رشد جزو هرس های حذفی می باشد.

نکاتی برای هرس پاییزی

می دانید که برای هرس کاری باید همه اصول و قوانین بهداشتی رعایت شود تا هیچ آسیبی به نهال نرسد. در ادامه نکاتی درباره اش توضیح می دهیم.

  • شما باید از ابزار های هرس تیز و تمیز استفاده کنید.
  • شاخه ها را در زاویه 45 درجه برش دهید.
  • از هرس کردن درختان جوان در سال اول خود اجتناب کنید.
  • از هرس کردن درختان در اواخر زمستان یا اوایل بهار در مناطق سرد تر اجتناب کنید.

هدف ما از هرس چیست؟

هرس بطور عمده به سه دلیل انجام می گیرد

  • تنظیم اندازه گیاه
  • شکل یا فرم معین گیاه
  • بهبود کارایی یا باروری

این کار باعث جلوگیری از انتشار بیماری، جلوگیری از آسیب به درخت و افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی می شود.

هرس کردن باعث افزایش نور و هوا در داخل تاج درخت شده و رشد سالم تر و قوی تر شاخه ها را به همراه دارد. این کار از رقابت شاخه ها برای نور و مواد مغذی جلوگیری کرده و از تضعیف درخت جلوگیری می کند. در مرحله اول شاخه های اصلی انتخاب شوند تا اسکلت کلی درخت تشکیل شود. شاخه های اصلی انتخاب شده باید از فضای کافی برخوردار باشد که پس از رشد کردن میزان سایه اندازی آن ها به حداقل برسد. به علاوه زاویه بین شاخه های اصلی و تنه درخت باید یه قدر کافی باز باشد زیرا مانع شکستن شاخه ها در اثر میوه دهی زیاد می شود. اگر این زاویه کم باشد فرم دهی اسکلت درخت ضعیف است.

شرایط انجام هرس درختان پاییز

هرس درختان در پاییز بیشتر برای ساکنین مناطق جنوبی مناسب است جایی که اب و هوا با عدم وجود یخ های طولانی و شدید مشخص می شود. در مناطق شمالی و مناطق کمربندی مرکزی هرس پاییز می تواند باعث انجماد پوسته در محل زخم، خشک شدن چوب  و حتی مرگ درختان می شود. در نتیجه تمام کارهای مربوط به تجدید، هرس کردن، نازک شدن، بخصوص گیاهان جوان بهتر است تا اوایل بهار به تعویق انداخته شود. پس از تابش شدید آفتاب در تابستان درخت شما مقدار زیادی غذا برای خود تولید کرده که این کار را از طریق فتوسنتز انجام می دهد. فتوسنتز فرایندیست که درخت شما نور خورشید را به قند هایی تبدیل می کند که در برگ ها ذخیره می شوند. با خنک شدن هوا درخت با انتقال این قند ها به داخل ریشه های خود برای ذخیره سازی در زمستان آماده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *