مقالات نهال

شناخت دلایل سرمازدگی نهال اولین قدم برای مقابله با آن

دلایل سرمازدگی نهال

شناخت دلایل سرمازدگی نهال اولین قدم برای مقابله با آن

خسارت های ناشی از سرمازدگی همیشه تهدیدی بزرگ برای باغداران است که در فصل بهار یا زمستان با آن دست و پنجه نرم می کنند. درست است که تغییرات آب و هوایی قابل پیش بینی نیست و نمی توانید قبل از وقوع به آن پی ببرید. اما با انجام یک سری اقداماتی می توانید تا حد زیادی از بروز خسارت جلوگیری کنید و به حداقل برسانید. از این رو شناخت دلایل سرمازدگی نهال امری مهم خواهد بود که تاثیر زیادی در میزان ماهش خسارت ها و آسیب به نهال ها می شود.

سرمازدگی نهال

منظور از سرمازدگی چیست؟

زمانی که سرما زدگی اتفاق می افتد در حقیقت تغییرات فیزیکی و فیزیولوژی در بخش های مختلف نهال ها و درخت ها انجام می شود. سرما در فصل های پاییز و زمستان امری طبیعی است. مخصوصا اگر در مناطق سردسیر و کوهستانی باشد. اما هر سرمایی موجب سرمازدگی نمی شود. این اتفاقی هنگامی رخ می دهد که دما به کمتر از حد تحمل درخت برسد. حال این دما ممکن است صفر درجه یا نقطه انجماد باشد. به همین خاطر است که برخی از نهال ها در برابر سرما مقاوم تر هستند برای اقلیم های خیلی سردسیر توصیه می شوند. سرما خوردن نهال ها تنها به زمان پاییز ختم نمی شود. در حالت کلی سرمازدگی سه نوع دارد که در ادامه بیشتر با آن ها اشنا خواهیم شد.

سرما زدگی در فصل پاییز، فصل عاشقان

پاییز با خش خش برگ ها و خوا درختان شناخته می شود. فصلی که ممکن است که با کاهش ناگهانی دما مواجه شویم. این کاهش دما ناگهانی می تواند باعث سرماخوردگی نهال ها و درخت ها شود. زمانی که نهال ها و درختان هنوز سبز هستند اما دچار خزان می شوند. این سرمازدگی می تواند بر روی کیفیت میوه های پاییزی همچون نهال انار، نهال خرمالو و… هم اثر بگذارد.

سرمازدگی زمستانه یا همان یخ زدگی

در فصل زمستان دما به سردترین درجه خود خواهد رسید. کاهش شدید دما در این فصل موجب سرمازدگی نهال ها می شود. چرا که با کاهش شدید دما رطوبت داخل درختان و بافت های نهال دچار یخ زدگی می شوند. حال ممکن است در ادامه آن آفتاب سوزناکی هم بر درختان بتابد که سبب اب شدن ای یخ ها می شود. تکرار این فرایند علاوه بر سرمازدگی سبب سوختن درختان هم می شود و میزان ترک و آسیب به درخت ها را چند برابر می کند. انجام هرس اصولی و همچنین مصرف کود با ازت بالا می تواند تا حد قابل توجهی از این اتفاق جلوگیری کند.

سرمازدگی دیررس یا همان سرمازدگی بهاره

سرما در فصل بهار خود یکی از دلایل سرمازدگی نهال در مناطق مختلف است. چرا که دما افت پیدا می کند و این کاهش دما سبب خراب شدن شکوفه های باز شده نهال و درختان می شود. ممکن است هم در مناطق گرمسیری و هم در اقلیم های سردسیری رخ دهد. معمولا درختان حساسیت زیادی به این نوع سرمازدگی دارند.

علائم سرمازدگی نهال چیست؟ از کجا آن را تشخیص دهیم؟

همانطور که دلایل سرمازدگی نهال مشخص است، نحوه تشخیص آن هم بسیار ساده است. کمی بر روی تنه درختان و نهال ها دقیق شوید. متوجه ترک برداشتن آن ها و به عبارتی پوسته پوسته شدن آن ها خواهید شد. این امر نشان دهنده سرمازدگی آن ها است. گاها ممکن است سرمازدگی در قالب خزن یا زرد شدن برگ ها و شاخه ها نمایان شود. کمی دقیق تر به نهال ها و درختان خود نگاه کنید می توانید به راحتی متوجه این موضوع شوید. کوچک ترین تغییری در نهال و درختان می تواند یک زنگ خطر و هشدار برای شما باشد.

کلام آخر

دلایل سرمازدگی نهال ها متفاوت است و برای جلوگیری از رخ دادن آن بهترین اقدام انتخاب نهالی متناسب با شرایط جغرافیایی منطقه شما است. علاوه بر آن می توانید از چسب تنه، آتش درست کردن، استفاده از کودهای مخصوص و… کمک بگیرید تا بتوانید نهال و درختان خود را در برابر سرما حفظ کنید. می توانید برای دریافت مشاوره هم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *