مقالات نهال

چرا باید از چسب هرس استفاده کنیم؟

چسب تنه

چرا باید از چسب هرس استفاده کنیم؟

 

استفاده از چسب هرس یک ترفند کاربردی است که به منظور حفاظت از زخم های تنه درختان استفاده می شود. این زخم ها می تواند بر اثر هرس یا برش قسمتی از تنه و شاخه ها انجام شود. باغداران حرفه ای خوب با این محصول آشنا هستند چرا که باغات آن ها را در برابر انواع بیماری ها، قارچ، میکروب و… ایمن می کند. البته انتخاب یک چسب هرس با ترکیبات نامناسب می تواند تاثیر عکس داشته باشد و خود موجب ایجاد انواع بیماری ها شود.

چسب هرس

ترکیب چسب هرس چیست؟عوامل قدرت بخشی به این ماده جادویی

چسب های هرس همانطور که از نام آن ها مشخص است به صورت مایع هستند و قدرت چسبندگی آن ها هم بالا است. در ترکیبات اغلب چسب های هرس از انواع مس، صمغ، نمک، شیره گیاهان و… استفاده می شود. البته در نمونه های امروزی از انواع ترکیبات شیمیایی هم برای افزایش اثر بخشی ان استفاده می شود. لازم به ذکر است که ترکیبات این ماده جادویی بر روی قیمت فروش آن اثر می گذارد. همچنین وزن و حجم چسب نیز در کنار برند سازنده روی قیمت آن تاثیر خواهد داشت.

 

چه زمانی از چسب هرس باید استفاده کرد؟

همانطور که از نام آن پید ا است، بعد از هرس می توانید از این چسب استفاده کنید. این مایع روی زخم درختان همچون پوشش مقاوم عمل می کند و مانع از ایجاد انواع بیماری و میکروب ها می شود. این هرس ممکن است به دلیل تقویت درخت، یا فرم دهی آن و… انجام شود.

علاوه بر هرس، بعد از پیوند زدن هم باید از چسب هرس استفاده کرد. چرا که بستن یک نوار روی زخم نمی تواند کل سطح زخم را پوشش دهد. اما از آنجایی که این چسب مایع است می توانید تمامی بخش های ان را تحت پوشش خود قرار دهد و از بروز هر نوع آلودگی پیشگیری کند.

اگر می خواهید نهال و درختان خود را تکثیر کنید و از روش قلمه زدن استفاده می کنید، بهتر است بعد از قلمه هم از چسب های هرس استفاده کنید.  این چسب ها علاوه بر پیشگیری از آسیب به تقویت و بهبود بافت تنه هم کمک شایانی می کند.

 

نحوه استفاده از این چسب چگونه است؟

استفاده از این چسب کار سختی نیست. نیاز نیست یک باغدار یا پیوندکار و هرس کار حرفه ای باشید. شما به صورت مبتدی هم تنها با داشتن یک قلمو و چسب می توانید این عمل را انجام دهید. درب چسب را باز کنید و با یک قلمو آن را خوب هم بزنید. اگر قلمو در دسترس ندارید می توانید از یک تکه چوب هم کمک بگیرید. بافت آن حالت خمیری دارد اما اگر غلظت زیادی داشت باید مقداری آب و الکل به آن اضافه کنید تا رقیق تر شود. سپس کافی است با همان قلمو یا تکه چوب مقداری از چسب را روی قسمت برش و زخم بمالید. به همین راحتی درختی سالم خواهید داشت. علاوه بر درختان بالغ از این چسب برای نهال ها و حتی گیاهان تزئینی و… هم می توانید استفاده کنید.

 

نکات مهم هنگام چسب زنی که باید بدانید!

برای اینکه بیشترین تاثیر را از این عمل دریافت کنید، بهتر است به چند نکته مهم توجه کنید که عبارتند از:

  • بهتر است در زمان فصل خواب درختان از ان استفاده کنید.
  • سعی کنید از برندهای مطرح چسب را تهیه کنید که از کیفیت محصول آن ها مطمئن هستید.
  • چسب اضافه نگیرید. با گذشت زمان و استفاده نکردن از چسب ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد.
  • چسبی بخرید که در ترکیبات خود مواد ضد قارچ داشته باشد.
  • چسبی انتخاب کنید که حشره کش هم داشته باشد تا انواع حشره ها روی تنه و شاخه های درختان قرار نگیرند و مانع از پوسیدگی چوب شوند.

 

چرا چسب هرس را برای تنه درختان استفاده می کنند؟

احتمالا دیده اید که از این چسب ها بر روی تنه درخت و از ریشه نیز استفاده می کنند. دلیل آن جلوگیری از سرمازدگی درختان است. این مایع نیمه غلیظ لایه محافظی روی تنه ایجاد می کند که مانع از نفوذ سرما به بافت داخلی تنه می شود. در نتیجه درختان و نهال ها دچار سرمازدگی نخواهند شد. می توانید این عمل را در مناطق سردسیر و برای اکثر نهال ها استفاده کنید.

 

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *