مقالات نهال

انتخاب نهال اقتصادی برای ویلا و خانه باغ

نهال سرو

انتخاب نهال اقتصادی برای ویلا و خانه باغ

انتخاب نهال اقتصادی بستگی به موقعیت باغ و ویلای شما دارد. شما میتوانید از درختان بارده و تزوئینی استفاده کنید . درختان تزئینی مثل بید مجنون ، سرو ناز شیراز ،چنار و سپیدار گزینه مناسبی برای زیبایی باغ می باشند. درختان بارده مثل گردو چندلر ، گوجه سبز، هلو ، خرمالو، سیب ، گیلاس، انگور شرابی، آلو میتوانند منماسب باشند.

بید مجنون درختی است که حدود 15 الی 20 متر ارتفاع دارد. شاخه ها و برگ های بزرگی دارد. برگ های این نهال کشیده و باریک هستند و رنگ روشن دلنشینی دارد. برگ های باریک و کشیده و تقریبا شمشیری مانند که سر تیزی دارند. کناره های برگ ها بصورت پله ای تیکه تیکه و ریز می باشد.

نهال بید مجنون

ویژگی های درخت بید مجنون

نهال بید مجنون از جمله درختان تزئینی بسیار محبوب می باشد. این نوع نهال طرفدار زیادی دارد. فقط باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید که این درخت بارده نمی باشد و میوه خاصی ندارد. از این درخت صرفا برای پر کردن حیاط و زیبایی بخشیئن به آن محیط استفاده میشود. میتوان گفت که این درخت از ارزش چوب خوبی برخوردار می باشد. این درخت شاخه های افتاده و برگ های کشیده ای دارد. به دلیل افتاده بودن شاخه ها حالت آبشاری خاصی را به این درخت بخشیده است. این درخت اصالتا برای کشور چین می باشد و بیشتر در آن منطقه کاشت می شده  است. به مرور زمان نهال این درخت به کشور های دورو اطراف صادر شده است و کاشت آن دردیگر کشور ها رواج پیدا کرده است.

ویژگی های سرو ناز شیراز

درخت سرو ناز شیراز بسیار معروف می باشد . از جمله نهال اقتصادی تزئینی می باشد. بسیار بادوام و خوش رایحه می باشد. از چوب این نهال از جاهای مختلفی استفاده می شود. در سازه ای تقریبا شبیه به پیانو ، درب های  بزرگ کلیسا مورد استفاده واقع می شود. این درخت علاوه بر اینکه مسرح بخش روح و جان و فضا می باشد در صنعت ارایش نیز بسیار پرکابرد می باشد. به عنوان سفت کننده پوست، برطرف کردن التهابات پوستی، ضد شوره سر، ضد پیری و.. مورد استفاده واقع می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در صنعت عطر سازی نیز استفاده می شود. در ادکلن ها به عنوان نت پایه و میانی ترکیب شده و رایحه ملیح و نوازشگری دارد.

روش نگه داری درخت سرو شیراز

نگهداری از نهال سرو شیراز کار سختی نیست، تنها باید به چند نکته دقت کنید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

آبیاری:

آبیاری نهال درسال های اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا با آبیاری مداوم سبب تثبیت ریشه شده و رشد و پرورش بهتر انجام میگیرد. آبیاری را  باید زمانی انجام دهید که خاک خشک شده باشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که ابیاری در تابستان باید مداوم صورت گیرد .

نور:

سرو شیراز از جمله درختانی می باشند که نور گریز نیستند و سایه را نمیپسندند. این نهال را باید در معرض نور خورشید قرار دهید تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. در صورتی که این نهال نوری دریافت نکند اثرات مخربی را به جا خواهد گذاشت.

کمبود نور خورشید باعث می شود این نهال رشد خوبی نداشته باشد و به مرور باعث پژمردگی برگ ها و شاخه ها شود. بهتر است بدانید که این نهال در روز حداقل 6 الی7 ساعت به نور خورشید نیاز دارد.

خاک:

میتوان با جرات گفت که سرو شیرازی به خاک های اسیدی و قلیانی حساسیت ندارد و به راحتی میتوانید آن را در هر خاکی که دوس دارید کاشت کنید. برای کاشت این نهال در باغ یا ویلای خود میتوانید از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ ، شن و تقیت کننده حیوانی و گیاهی استفاده کنید. قبل از کاشت در نظر داشته باشید که حتما خاک را زهکشی کرده باشید .

کوددهی:

معمولا تمامی نهال ها برای رشد و نمو به کوددهی نیاز دارند . سرو ناز شیراز درختی است که به کود دهی مداوم نیاز ندارد . سالی یک الی دو بار کوددهی برای این درخت کافی می باشد. این موضوع برای درختان بالغ می باشد. در نهال های کوچک یا درختان جوان باید کوددهی در تایم مناسب خود انجام شود. در غیر این صورت ممکن است رشد خوبی نداشته باشند.

هرس کردن :

هرس کردن یکی از اوصول رسیدگی به این نهال می باشد. شما با استفاده هرس شاخه و برگ های این نهال میتوانید به آن شکل دلخواه خود را ببخشید . با هرس کردن این درخت سالم تر می ماند و این عمل از ابتلا به افات نیز جلوگیری میکند. بهترین تایم برای هرس این درخت در فصل پاییز و زمستان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *