مقالات نهال

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

سمپاشی نهال

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

می دانید که در هر فصل از سال آفاتی وجود دارد که درختان را تهدید می کند. این افات چه بصورت حشرات و چه بصورت قارچ به درختان آسیب می رسانند. معمولا برای از بین بردن این آفات بیشتر از مبارزه های شیمیایی استفاده می کنیم. هرازگاهی هم این آفات با توجه به وجود حشرات شکارچی از بین می روند. در این مقاله می خواهیم شما را با روش های بسیار ساده ای آشنا کنیم که به راحتی باغ خود را سمپاشی کنید. پس اگر می خواهید بدانید چه زمانی درختانتان را باید سمپاشی کنید یا چه از چه نوع سمی استفاده کنید و

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه چه موقعی است؟ توصیه می کنیم تا آخر این مقاله مار ا همراهی کنید و مطالب را مطالعه کنید.

بهترین زمان برای سمپاشی نهال

زمان طلایی سمپاشی که نباید از دست بدهید!

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه بستگی به نوع درخت، نوع آفت یا بیماری و نوع سم مورد استفاده دارد. بطور کلی دوره های مهم سمپاشی درختان میوه به شرح زیر است:

پیش از تورم جوانه ها (اواخر زمستان یا اوایل بهار) :

در این رمان از سموم زمستانه استفاده می شود که برای از بین بردن تخم آفات و قارچ ها قبل از شروع فعالیت آن ها موثر است. این مرحله برای جلوگیری از بیدار شدن آفات از خواب زمستانه مهم است.

هنگام تورم جوانه ها تا قبل از گلدهی:

برای مبارزه با آفات و بیماری هایی که در این دوره فعال می شوند می توان از سموم خاص استفاده کرد. این مرحله حساس است زیرا سمپاشی در زمان گلدهی می تواند به گرده افشان ها آسیب برساند.

پس از ریزش گل ها:

پس از پایان گلدهی در صورت مشاهده آفت یا بیماری می توان سمپاشی انجام داد. این زمان از آسیب به گرده افشان ها جلوگیری می کند و برای کنترل آفات مانند کرم های میوه و حشرات موثر است.

در طول فصل رشد:

در صورت مشاهده حمله آفات یا بیماری ها در طول فصل رشد سمپاشی های موضعی و با دقت انجام می شود. بهتر است در این زمان از سموم کم خطر استفاده شود.

پس از برداشت میوه ها:

در این مرحله می توان از سموم قوی تر برای پاکسازی کامل آفات و بیماری ها قبل از ورود به دوره خواب زمستانه استفاده کرد.

بهتر است در این مواقع همیشه قبل از سمپاشی با کارشناسان یا متخصصان نهالستان ما مشورت کنید. تا بهترین زمان و نوع سم برای درختان شما تعیین شود. برخی از نهال ها مانند: نهال زردآلو، نهال هلو و… که میوه شیرینی دارند بعد از برداشت میوه نیاز به سمپاشی دارند.

راهنمای جامع بهترین زمان سمپاشی درختان

همان طور که می دانید دو دسته سمپاشی داریم که عبارتند از سمپاشی های عمومی و سمپاشی های تخصصی. سمپاشی های عمومی به آن دسته سمپاشی ها گفته می شود که حالت واکسناسیون دارند. این نوع سمپاشی برای جلوگیری از شیوع آفات زده می شود.  سمپاشی های تخصصی هم بعد از ردیابی، شناسایی و مشاهده مجوز گیاه پزشک انجام می شود. در مورد سمپاشی های تخصصی به علت اینکه باید از نظر کارشناس و گیاه پزشک در تشخیص آفات وجود داشته باشد در این مقاله توضیح نخواهیم داد.

سمپاشی های عمومی که کشاورزان به سمپاشی های سه گانه می شناسند عبارتند از: سمپاشی زمستانه، سمپاشی بعد از ریزش گل و سمپاشی در زمان بزرگ شدن میوه.

سمپاشی زمستانه چیست؟ و چه زمانی باید انجام شود؟

سمپاشی زمستانه یکی از مهم ترین و موثر ترین سمپاشی ها در طول سال است. که باغداران عزیز نباید از این سمپاشی جا بمانند چراکه اگر این سمپاشی به موقع انجام نشود خسارات زیادی به باغ یا درخت شما خواهد زد. این سمپاشی با هدف کم کردن حملات حشرات بعد از خواب زمستانه خواهد بود. حشرات چوبخوار نظیر کرم خراط در این فصل از خاک به درختان حمله می کنند.

زمان این نوع سمپاشی زمستانه با توجه به شرایط آب و هوایی، احتمال وجود سرماخوردگی، میزان بارش و تخمین زمان گلدهی در درختان توسط کشاورز یا باغدار عزیز انجام می شود. معمولا این سمپاشی در اواخر زمستان انجام می شود.

سمپاشی بعد از ریزش شکوفه چیست؟

بعد از گذشت فصل زمستان که درختان بیدار می شوند و شکوفه ها شروع به گرده افشانی می کنند و برگ ها از بدنه ی گل جدا می شوند و به روی زمین می افتند. وقتی که 80 درصد از برگ ها ریختند باید سمپاشی را انجام بدهید. در این فصل کرم های برگ خوار و شته مهم ترین آفات ما است. این سمپاشی رایج ترین سمپاشی در طول سال است و معمولا همه  باغدار ها این سمپاشی را انجام می دهند. در این سمپاشی یک حشره کش با خاصیت کرم کشی و یک شته کش استفاده می شود. نهال هایی که میوه آن ها زودتر به مرحله برداشت میرسد، همچون نهال گوجه سبز،  نهال بادام و… نیاز به این سمپاشی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *