مقالات نهال

نهال انگور رد گلوب، یاقوت سرخ تابستان

نهال انگور رد گلوب

نهال انگور رد گلوب، یاقوت سرخ تابستان

این نهال درسال1985 عرضه شده است. اصالتا مربوط به کالیفرنیای آمریکا می باشد .ولی بهتراست بدانید در کشورهای استرالیا و شیلی نیز کشت میشود. این نهال امروزه در سراسر ایران کشت میشود. ازجمله انگورهای دانه دارمیتوان به انگوررد گلوب اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد  اگر بدانید انگور رد گلوب بی دانه است با این وجود در دسته دانه دار ها قرار دارد.

این انگوراز دانه های بزرگ وکوچک تشکیل شده است یا به عبارتی حبه های ریز و درشت. این حبه ها به رنگ قرمز می باشند. حبه های شرابی رنگ دلبر پوست نازکی دارند. با وجود این پوست نازک مقاومت زیادی دارند.

نهال انگور رد گلوب مناسب برای مناطق گرمسیر می باشند.

انگور رد گلوب در کجا مورد استفاده واقع میشود؟

از جمله مواردی که این محصول مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان تازه خوری مورد استفاده واقع میشود. میتوان این انگور را با رعایت بهداشت خشک کرد و بصورت کشمش استفاده کرد. علاوه بر موارد ذکر شده از آب انگور رد گلوب میتوان آب انگور ارگانیک تهیه کرد و در تابستان و در گرما استفاده کرد.

حبه های این انگور را میتوان در فریزر قرار داد و پس از طی مدتی معیین که یخ میبندد از آن در تزئینات غذا و میوه جات حتی درسر ها یا شربت و آبمیوه های متفاوت استفاده کرد.

آبغوزه یکی دیگر از مواردی می باشد که از انگور تهیه میشود و در بین بزرگ و کوچک طرفدار خاص  خود را دارد.

نحوه آبیاری نهال انگور رد گلوب

میزان آبی که این نهال نیاز دارد با توجه به فصل آن متفاوت می باشد. برای مثال میتوان گفت که این نهال در تابستان و هوای گرم سوزان به 1500 میلی لیتر آب نیاز دارد. اما در زمستان 500 میلی لیتر نیازمند می باشد. در حالت کلی اگر ذکر کنیم این درخت بین 6 الی7 هزار متر مکعب آب برای هر هکتار در سال نیاز دارد.

آبیاری این نهال باید تا عمق 1.5 متر انجام شود. به عبارتی آبیای باید بگونه ای انجام گیرد که تا عمق مناسب نفوذ کند تا نهال عملکرد مناسبی باشد.

اگر برای آبیاری این نهال گزینه های متفاوتی وجود دارد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آبیاری سطحی
  2. آبیاری بارانی
  3. آبیاری قطره ای
  4. آبیاری موضعی
  5. آبیاری آبپاش
  6. آبیاری سنتر پیوت
  7. آبیاری زیر زمینی
  8. آبیاری دستی
  9. آبیاری صنعتی
  10. آبیاری سنتی
  11. آبیاری تحت فشار
  12. آبیاری شیاری
  13. آبیاریکرتی
  14. آبیاری غرقابی

نحوه کوددهی این نهال

انگور رد گلوب نهال حساسی می باشد به همین دلیل کود هایی که در تقویت این نهال مورد استفاده واقع می شود از عناصر مهم و کمیابی برخوردار می باشد. بنابراین برای تهیه این کود ها باید از مواد معدنی غنی استفاده شود. علاوه بر کود دانه های ان پی کی برای تقویت ورشد این نهال میتواند متوثر باشد. کوددهی برای این نهال از نوع ان پی کی در هر فصل حدود 500 الی 800 گرم نیز استفاده میگردد. کوددهی در زمانی که نهال تازه کاشته شده است با زمانیکه از زمان کاشت نهال سالها میگذرد باید متفاوت باشد. قطعا نیاز یک درخت تنومند بیشتر از نهال کوچک دو سه ساله می باشد. نهال های دو یا سه ساله باید حدود 350 گرم کوددهی داشته باشد و بیشترازاین مقدار ممکن است برای ریشه مضر باشد. بعد از کوددهی تا یک ماه کوددهی نباید تمدید شود. بعد از گذشت یک ماه در حالت تقریبی 150 گرم مناسب می باشد.

مقدار کوددهی و تایم مناسب اینکه در حین آبیاری ،قبل یا بعد آن صورت گیرد بسیار مهم می باشد و باید به این موارد توجه دلشته باشید .

موارد مربوط به هرس این نهال

هرس این نهال باید در انتهای شهریور ماه صورت گیرد. یا در مهر ماه که برگ ها تغییر رنگ میدهند و زرد رنگ میشوند. در مناطق گرمسیر هرس کردن در مرداد ماه صورت میگیرد یا حدودا انتتهای تیر ماه.

هرس این نهال ممکن است به شیوه های مختلفی صورت گیرد. هرس باید دقیق صورت گیرد تا شاخه های نهال توان باردهی را تا سال بعد داشته باشند و نیرو مناسب را بدست آورند. در حالت کلی اندازه شاخه ها بعد از هرس کردن باید 75 سانتی متر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *