مقالات نهال

بهترین روش آبیاری باغات کدام است؟

بهترین روش آبیاری

بهترین روش آبیاری باغات کدام است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که کدام نوع آبیاری برای باغات جوابگو می باشد؟ یا اینکه بهترین روش آبیاری کدام روش می باشد؟

برای دست یابی به پاسخ این سوال بهتر از نسبت به انواع آبیای شناخت داشته باشید. از جمله انواع آبیاری میتوان به آبیاری سطحی، آبیاری موضعی ،قطره ای و بارانی و آبپاش نیز اشاره کرد. هر کدام از این ابیاری ها محاسن و معایب خود را دارد. برای شما کشاورزان و باغداران ضروری می باشد که نسبت به این مطالب آگاهی و آشنایی داشته باشید. اطلاعات کافی در این زمینه باعث میشود که شما محصول خوبی داشته باشید و اینکه در برخی مخارج صرفه جویی میشود. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین روش آبیاری آشنا شوید.

راه های مختلف آبیاری

  1. آبیاری زیر زمینی
  2. آبیاریسنتر پیوت یا محوری
  3. آبیاری قطره ای
  4. آبیاری بارانی با آبپاش
  5. آبیاری موضوعی
  6. آبیاری سطحی

 

آبیاری روندی است که در تمامی گیاهان از برزگ و کوچک و هر نوعی باید صورت گیرد. آبیاری در روند رشد و باردهی محصولات تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر تاثیر مستقیم بر روی باردهی بر روی مناظر زیبا و طبیعت و.. نیز متوثر می باشد. یکی از عوامل متاثر در آبیاری میتواند محافظت در مقابل یخ زدگی ریشه و تنه درخت باشد. یا اینکه در سرکوب رشد علفای هرز عملکرد خوبی دارد. حتی میتوان گفت که از تجمع خاک نیز جلوگیری میکند.

از جمله موارد دیگر که آبیاری بر روی آن تاثیر دارد میتوان به نوارد زیر اشاره کرد:

  1. خنک کردن دام ها
  2. از بین بردن غرد و غبار
  3. دفع فاضلاب و معدن
  4. رشد محصولات کشاورزی
  5. گند زدایی

 

انواع آبیاری در کشاورزی

تمامی سبک های آبیاری به دو دسته یا روش تقسیم می شوند.

  • روش سنتی:

آبیاری به روش دستی از جمله روش های آبیاری سنتی می باشد. کشاورزان و باغداران در آبیاری سنتی آب را از چاه یا کانال های آبی از طریق موتور های آبی بیرون میکشند و آبیاری بصورت فله ای انجام میدهند. منظور از آبیاری فله ای یعنی اینکه آب را چندین ساعت یا یک شیفت روز درون باغ تا درختان سیراب شوند.

آبیاری سطحی از جمله روش های آبیاری سنتی می باشد. این روش رایج ترین روش آبیاری بشمار می رود. سه روش  ازعمده ترین آبیاری سنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آبیاری نواری
  2. آبیاری کرتی
  3. آبیاری جویچه ای

 

  • روش صنعتی

روش آبیاری صنعتی یعنی استفاده از ابزارهایی که برای بهبود کیفیت آبیاری در مزارع وباغ های کشاورزی مورد استفاده واقع میشوند. به این نوع ابیاری نوین ؛آبیاری تحت فشار گفته میشود.

آبیاری تحت فشار چند زیر مجموعه دارد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. آبیاری بارانی:

تا به حال آب پاش را دیده اید ؟! آبیاری بارانی دقیقا چنین ویژگی دارد. آب بصورت قطرات ریز خارج شده و گیاهان را آبیاری میکند. دقیقا همانند باران می باشد . زمانیکه با بارش باران گیاهان آبیاری میشوند این روش نیز همانگونه می باشد. در این روش گیاهان مداوم آبیاری میشوند و میزان آبیاری کنترل شده می باشد.

  1. آبیاری قطره ای:

در این نوع آبیاری آب از لوله های مخصوص که در دل باغات جای گذاری شده بصورت قطره ای خارج میشود.

تفاوت آبیاری قطره ای با آبیاری بارانی

در آبیاری مهم ترین مسئله آبرسانی به ریشه نهال و گیاه می باشد. تفاوت شیوه های آبیاری ذکر شده با یکدیگر تنها در مقدار مساحت خیس شده می باشد. در آبیاری بارامی تقریبا 99 درصد از مساحت باغ یا زمین مورد نظر آبیاری میشود. در مقابل در آبیاری قطره ای تنها محدوده مشخص شده آبیاری میگردد.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که نام دیگر آبیاری قطره ای ،آبیاری موضعی نیز نام دارد. آبیاری قطره ای یا موضوعی مزیتی که دارد در مصرف آب و مخارج زیاد صرفه جویی میکند. علاوه بر این مسئله راندمان آبیاری قطره ای و بارانی نسبت به روش های دیگر آبیاری بیشتر می باشد.

تفاوت دیگری که میتوان به آن اشاره کرد میزان فشار آب می باشد. در آبیاری بارانی فشار آب باید بیشتر می باشد. در مقابل در آبیاری قطره ای نیازی به فشار زیادی وجود ندارد.

آبیاری تحت فشار چه ویژگی هایی دارد؟

از جمله مزایای آبیاری تحت فشار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راندمان بالا در آبیاری
  • بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات تولیدی کشاورزی
  • یکنواختی پخش آب در سطح زمین
  • قابیلیتتت آبیاری در زمین ناهموار و شیب دارکه نمیتوان به روش آبیاری سطحی آنها را آبیاری کرد.
  • قابیت بالای اوتوماسیون
  • امکان پخش کود یا سم بصورت همزامان با آبیاری
  • نیاز کمتر به نیروی انسانی

در نهایت شما باغدار عزیز هر سوالی در رابطه با نهال آبیاری کود دهی و… داشته باشید میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *