مقالات نهال

نحوه هرس نهال

نحوه هرس نهال تازه کاشته شده که بعد از کاشت باید انجام دهید!

نهال های تازه کاشته هم نیاز به هرس دارند. این نکته کلیدی است که بسیاری از باغداران از آن غافل هستند. نهال های تازه کاشته شده معمولا دارای شاخه های اضافه هستند که این شاخه ها باید جدا شود. البته نمی توانید چشم بسته آن ها را جدا کنید. به این منظور باید با نحوه هرس نهال تازه کاشته شده آشنایی داشته باشید. کوچک ترین اشتباه و کوتاهی در خصوص این امر می تواند منجر به خشک شدن نهال و به هدر رفتن زمان و هزینه های شما شود. اما اگر نمی دانید چگونه هرس نهال هایتان را انجام دهید در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت هرس نهال های جوان بعد از کشت

هرس نهال ها موجب افزایش باروری و رشد نهال می شود. با انجام هرس و حذف شاخه های اضافه و زائد اجازه نفس کشیدن و فضا برای رشد نهال را در اختیار آن قرار می دهید. هرس اصولی باعث رسیدن نور کافی به نهال می شود و میزان رشد ان را چند برابر می کند. همچنین موجب می شود تا میوه نهال ها کیفیت بیشتری داشته باشند.

هرس نهال تازه کاشته شده تنها در سه مرحله

بهتر است برای انجام هرس از یک فرد مجرب کمک بگیرید. اما این بدین معنی نیست که خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید. برای هرس نهال های تازه کشت شده تنها کافی است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

مرحله اول، انتخاب زمان مناسب

بهترین زمان برای هرس نهال سرو اواخر زمستان یا اوایل بهار است. در این زمان، درخت هنوز از خواب زمستانی خارج نشده و شیره به طور فعال در حال جریان نیست.

مرحله دوم، برش شاخه ها

ابتدا شاخه های مرده، بیمار یا آسیب دیده را شناسایی و حذف کنید. این شاخه ها می توانند منبع بیماری برای درخت باشند و رشد آن را مختل کنند.  سپس، شاخه های رهبری را که به سمت بالا رشد می کنند، انتخاب کنید. به طور کلی، 3 تا 5 شاخه رهبری قوی را انتخاب کنید و بقیه را حذف کنید. شاخه های رهبری را به ارتفاع دلخواه هرس کنید. به طور کلی، یک سوم ارتفاع شاخه را هرس کنید.

مرحله سوم، حذف شاخه های جانبی

سپس، شاخه های جانبی را که از شاخه های رهبری منشا می گیرند، هرس کنید. شاخه های جانبی را به 1/2 تا 1/3 طول آنها هرس کنید.

  مرحله چهارم، استفاده از چسب هرس

استفاده از چسب هرس یکی از اصلی ترین مراحل نحوه هرس نهال تازه کاشته شده است. استفاده از این چسب  باعث می شود تا سرما بعد از برش به داخلی بافت نهال وارد نشود و موجب سرمازدگی آن نشود.

نکات مهم در زمان هرس

  • هرس نهال کاشته شده در واقع همان عمل سربرداری است. شما باید برش های خود را به صورت مورب انجام دهید. به هیچ عنوان برش و هرس را به شکل مستقیم انجام ندهید.
  • از هرس بیش از حد خودداری کنید. هرس بیش از حد می تواند درخت را ضعیف کند و آن را مستعد ابتلا به بیماری کند.
  • از ابزارهای تیز و ضدعفونی شده استفاده کنید.
  • هنگام هرس، همیشه از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.

 

زمان هرس نهال های میوه های مختلف باهم فرق می کند؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود درگیر کرده است. اما باید بدانید که زمان و نحوه هرس نهال میوه های مختلف تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند. تنها نکته ای که باید در انتخاب زمان هرس نهال به ان توجه کنید، این است که نهال در خواب باشد. بعد از بیدار شدن نهال هها و جوانه زدن آن ها انجام هنرس را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. چرا که این کار باعث اسیب رسیدن به نهال و حتی مرگ آن را به همراه دارد.

 

کلام آخر

شما می توانید هرس نهال را به راحتی انجام دهید. اما اگر در خصوص نحوه هرس نهال تازه کاشته سوالی دارید یا فکر می کنید نمی توانید به تنهایی از پس آن برآیید، می توانید همین حالا با کارشناسان ما ارتباط بگیرید. ما همراه شما هستیم برای داشتن باغاتی سرسبز و پربار.

 

سوالات متداول:

  • هرس فرم دهی با هرس در سال اول فرق می کند؟

بله، هرس فرم دهی باید در سال دوم بعد از کاشت انجام شود.

  • بعد از هرس می توان نهال را آبیاری کرد؟

بله آبیاری نهال ارتباطی با هرس آن ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *