مقالات نهال

بهترین نهال برای دیم

بهترین نهال برای دیم کدامند؟ چگونه به جنگ با خشکسالی برویم؟

کم آبی مشکلی است که امروزه بسیاری از باغداران و کشاورزان را در سراسر کشور درگیر کرده است. بسیاری از افراد به دلیل کمبود آب زمین های کشاورزی خود را رها کرده اند یا به فکر آباد کردن آن نیستند. درست است که آب، جزو اصلی ترین نیازهای درختان برای رشد و باروری است اما نبود آن هم باعث از بین رفتن درخت نمی شود. شما می توانید با شناخت بهترین نهال برای دیم، کشاورزی به صورت دیم را اغاز کنید و زمین هایی سرسبز و اباد داشته باشید.

در زمین های دیم چه نهالی کشت کنیم؟

خبر خوب این است که شما می توانید برخی از رقم های میوه را به صورت دیم هم کشت کنید. در کشت دیمی دیگر نیاز به آبیاری منظم نخواهید داشت. در این روش از کشت، ارقامی را باید انتخاب کنید که در برابر کم ابی مقاوم است. به اصطلاح ریشه های ضخیم تری دارند. برخی از این ارقام عبارتند از:

بادام، نهالی اقتصادی و کم توقع

اگر در مناطق گرمسیر هستید و به دنبال بهترین نهال برای دیم می باشید، بی شک بادام بهترین انتخاب برای شما است. بادام یکی از درختان کم توقع است که نیاز به آبیاری زیاد ندارد و می تواند گرمای زیادی را هم تحمل کند. این نهال پر محصول است و می توانید به راحتی محصول آن را در بازار به فروش برسانید و سود زیادی کسب کنید.

سنجد، نهالی پر بار با میوه خوش طعم

شاید گمان کنید پرورش سنجد کار بیهوده ای است و محصول آن در بازار طرفدار ندارد. سخت در اشتباه هستید! نهال سنجد جزو رقم های پر بار و مقاوم به کم ابی است. محصول آن هم در صنعت پزشکی، طب سنتی و… بسیار محبوب است. این نهال سازگاری بالایی با اقلیم های مختلف هم دارد و می توانید در مناطق مختلف آن را کشت کنید.

گل محمدی، زیبایی توام با عطر خوش

داشتن باغی سرسبز و پرگل بسیار رویایی است. حال آنکه عطر دل انگیزی هم در فضا پخش شود و بتوانید از برداشت گل های آن هم به سود و درآمد برسید. گل محمدی هم جزو ان دسته از رقم های خاص است که می توانید با پرورش ان یک تیر و چند نشان بزنید. این گل همانطور که می دانید برای گلاب گیری و همچنین تولید مربا، خشکبار و… بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در برابر کم آبی هم مقاوم است و می توانید به راحتی ان را در اقلیم هایی که با مشکل کم آبی مواجه هستند کشت کنید. گل محمدی به صورت دیم پرورش داده میشود و نیاز به آبیاری ندارد.

زرشک، طلای سرخ زمین های کم آب

نهال زرشک هم جزو دیگر ارقامی است که می توانید به راحتی به صورت دیم آن را کشت کنید. این نهال فروش فوق العاده ای در بازار دارد و یک رقم کاملا تجاری است. می توانید بدون کم ترین دغدغه آن را کشت کنید و با ایجاد یک باغ سرسبز به سود و درآمد بالا هم برسید.

چرا نهال دیم کشت کنیم؟

آبادانی زمین های خشک و بی روح یکی از مهم ترین مزیت های کاشت نهال های دیم است. با این ترفند شما می توانید بیشترین بهره وری را از زمین های خشک و غیر قابل استفاده تان داشته باشید. جدای از آن یک درآمد ثانویه است. یعنی اگر شما یک باغدار یا کشاورز حرفه ای هم نباشید باز هم می توانید این نهال را پرورش دهید و به درآمد برسید.  ناگفته نماند که انتخاب بهترین نهال برای دیم باعث می شود تا افرادی که درگیر روزمرگی های زندگی هستند اما علاقه زیادی به باغ و باغداری دارند هم بتوانند رنگ واقعیت به رویای خود بزنند چرا که نیاز به نگهداری ندارد.

نهال های دیم به هیچ نوع ابیاری دیگری نیاز ندارند؟

نهال های دیم همانطور که از نام آن ها پیداست مختص مناطق خشک و کم آب هستند. این نهال ها با توجه به ساختاری که دارند، یعنی ساقه و ریشه ضخیم دارند و می توانند رطوبت را در خود حفظ کنند. در نتیجه برای کشت در مناطق کم آب هم مناسب است. این درختان آب و رطوبت مورد نیاز خود را از بارش باران، برف اب های زیر زمینی و… تامین می کنند. نیاز به ابیاری ندارند و به راحتی می توانید ان ها را پرورش دهید. البته این نهال ها در سال اول برای انکه در خاک مستقر شوند نیاز به ابیاری دارند. اگر بتوانید نیاز آبی ان ها را تنها در سال اول تامین کنید دیگر نیاز به ابیاری نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *