مقالات نهال

کاشت نهال آلو کالیفرنیا

الو کالیفرنیا

کاشت نهال آلو کالیفرنیا، درشت ترین رقم آلو در جهان

نهال آلو کالیفرنیا از جمله ارقام غیر بومی منطقه ایران محسوب میشود. این نهال بیشتر از نهال های دیگر مورد پسند باغداران و کشاورزان واقع شده است. شاید یکی از دلایل محبوبیت این نهال بین باغداران محدود نبودن کاشت آن باشد. نهال آلو کالیفرنیا به دلیل اینکه صرفه اقتصادی دارد و از اهمیت تجاری بالایی برخوردار است. به همین خاطر انتخاب مناسبی برای کاشت محسوب میشود.

آلو کالفرنیا یک گزینه عالی برای کاشت در مناطق سردسیر می باشد. نهال آلو پفکی در مناطقی که سرمای بهاری وجود دارد  بهترین انتخاب به حساب می آید، زیرا این نهال مقاومت بالایی در مقابل سرما و خشکی دارد . نهال آلو کالیفرنیا دیر گل می باشد و همین ویژگی باعث میشود از سرما در امان باشد و سبب ریزش گل ها نشود.

نهال الو کالیفرنیا

ویژگی های خاص نهال آلو کالیفرنیالو

نهال آلو کالیفرنیا اصلاح شده یک نهال دیر گل  پایه کوتاه با ریشه های کوتاه است. کوتاه بودن ریشه این نهال نشان میدهد که نیازمندی نهال آلو به آبیاری بیشتر بوده و همواره باید در خاک مرطوب رشد کند به همین دلیل برای مناطق سردسیر مناسب می باشد.

اگر بخواهیم در مورد باردهی این نهال صحبت کنیم میتوانیم  تراکم زیاد باردهی را مثال بزنیم. زمانیکه محصولات به حد نصاب رشد خود میرسند و تایم مناسب کشت از راه میرسد تراکم میوه در شاخه ها بسیار زیاد میشود، بگونه ای که میوه ها روی یکدیگر قرار گرفته و انباشته میشوند. در صورتی که باغدار یا کشاورز شرایط مناسب را برای رشد نهال محیا میکند قطعا محصولات بدست آمده از نهال یا درخت آلو بسیار مرغوب و مورد پسند مصرف کننده قرار میگیرد.

از لحاظ ظاهری میوه نهال آلو کالیفرنیا تقریبا گرد یا بصورت بیضی می باشد . درخت آلو کالیفرنیا محصولات درشت و خوشمزه ای دارد. از این میوه به عنوان خشکبار هم میتوان استفاده کرد و طعم بسیار خوشمزه و دلچسبی دارد. استفاده از این محصول به عنوا میوه خشک خواهان بسیاری بین عموم مردم دارد.

 تاریخچه نهال آلو کالیفرنیا از کشور های غربی تا ایران

تولید این نهال برای اولین بار در کشور کالیفرنیا انجام شد و اصالتا نهال آلو شابلون پفکی مخصوص قاره آسیا بشمار می رود.دلیل نام گذار نهال آلو کالیفرنیا به این اسم هم همین است. به دلیل خوش طعمی و شهرت زیادی که این میوه در سراسر جهان داشت به مرور زمان کشت آن در کشور های مختلف شروع شد و ایران از جمله کشور هایی بود که از این نهال استقبال گرمی داشت. از میوه این نهال به عنوان تازه خوری ،خوشکبارو در آشپزی نیز استفاده میشود.

نام دیگر آلو پوفکی کالیفرنیا که رواج  بسیاری در گفتمان عموم مردم دارد آلو خورشت است. حالت پفکی و تو پر بودن بودن آلو به دلیل کم آب بودن در حین رشد است و دلیل نام گذاری آن نیز همین بوده است.

آفات تهدید زا برای آلو کالیفرنیا

تمامی گیاهان و درختان در اثر یکسری عوامل دچار بیماری و آلودگی میشوند . در نهال آلو کالیفرنیا بیماری های عسلک،کرم سر شاخه از جمله مهم ترین آفات به حساب می آید. برای دفع آفات و حشرات این درخت باید از سموم کشاورزی مناسب استفاده کرد. برای افزایش عملکرد درخت آلو ، باید بتوانیم آفات و بیماری هایی درختان باغمان را که دچار آلودگی شده اند به روشهای مناسب درمان کنیم.از جمله روشهای کود دهی صحیح میتوان به روشهای زیر اشاره کرد :

مصرف خاکی کود برای درخت آلو :

عناصر مصرفی نهال یا درخت از طریق خاک صورت میگیرد. بخاطر اینکه ریشه در دل خاک قرار دارد باید قبل از کاشت خاک مورد نظر را مورد آزمایش قرار دهیم تا موادی که نیاز دارد بتوانیم از طریق انواع کود تامین کنیم. با تامین عناصر مورد نیاز در رشد و بهبود عملکرد ریشه و درخت تاثیر زیادی گذاشته ایم.

چال کود برای درخت آلو :

استفاده کود با ترکیب خاک بهترین مورد استفاده از کود می باشد که به آن چالکود نیز گفته میشود. چالکود اوصولا در فصل سرما صورت میگیرد. در ابتدا بر اساس نیاز درخت میزان و نوع کود را انتخاب کرده و خاک را همراه کود ترکیب کرده و در قسمت انتهایی درخت ینی کناره های ریشه قرار میدهیم که موثر واقع شود. چالکو ها معمولا از فضولات پوسیده حیوانات می باشد که هنگام استفاده از آن حتما باید پوسیده و خشک شده باشد.

کود پاشی:

در این نوع کود دهی نیازی به کندن چاله برای دسترسی بهتر به ریشه نیست. بلکه شما کود را در زمینی که درخت یا نهال مورد نظرتان در آنجا قرار دارد میریزید. این نوع کود دهی نیازمند صرف تایم و توان جسمی نیست و بسیار به صرفه تر از موارد دیگر کود دهی می باشد. این نوع کود دهی نیز در زمستان باید انجام شود و از کودهای شیمیایی چون اوره استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *