مقالات نهال

نهال کشت بافت

نهال کشت بافت

 

نهال کشت بافت چیست؟

نهال کشت بافت به نهال های اطلاق داده می شود که توسط کارشناسان و متخصصان در آزمایشگاه ها تحت بررسی و کنترل قرار می گیرند. در این روش سلول های گیاهی با تکنیک های مدرن از گیاه جدا شده و در محیط های مناسب و ضدعفونی شده قرار داده می شوند. این فرایند کنترل شده منجر به تولید محصولی جدید و مقاوم تر می شود. با استفاده از این تکنیک ها می توان طول عمر، میزان باردهی، کیفیت و مقاومت نهال ها را افزایش داد.

خرید نهال کشت بافت بهتر است یا نهال بذری؟

رقم های کشت بافت از مزایای بیشتری نسبت به گونه های بذری برخوردار هستند. برخی از این مزایا عبارتند از:

میزان محصول دهی نوع کشت بافت نسبت به نهال بذری بیشتر است.

در این روش با توجه به آزمایش های که روی نهال انجام می گیرد زود بازده بوده و از سال اول شروع به محصول دهی می کند.

این نهال در برابر کم آبی، سرما و بیماری ها بسیار مقاوم بوده و در شرایط آب و هوایی خشک نیاز به خوبی رشد می کنند.

در روش کاشت نهال به روش بذری یا قلمه این امکان وجود دارد که بیماری و آلودگی وارد نهال ها شود و یا طول عمر و میزان باردهی نهال را تحت تاثیر قرار دهد. ولی در روش کشت بافت باردهی نهال افزایش یافته و از سال اول شروع به باردهی می کند.

بهترین ارقام نهال کشت بافت کدامند؟

در بخش قصد داریم به معرفی چند نمونه از نهال های تجاری کشت بافت با بازدهی بالا بپردازیم:

نهال گلابی کشت بافت

این نهال به دلیل اینکه به فضای زیادی نیاز ندارد در گلخانه نیز می توان آن را کاشت کرد. برای نهال های گلابی از پایه های متنوعی استفاده می شود. استفاده از پایه های کشت بافت برای راه اندازی باغ  مزایای زیادی دارد. پایه های کشت بافت نهال گلابی موجب افزایش باردهی نهال گلابی، بهبود عملکرد و اقتصادی شدن این نهال می شود. یکی از مزایای که موجب محبوبیت این نهال شده است. چند برابر شدن میزان باردهی و زود رس کردن درختان گلابی است. این نهال در سال اول شروع به باردهی می کند و به طور کلی سالانه در هر هکتار 1 تن باردهی دارد. البته این میزان بستگی به این دارد که آن را در زمان و مکان مناسب رشد کشت کنید.

به یاد داشته باشید که این روش نسبت به پایه های بذری به مراقبت های بیشتری نیاز دارد.

نهال گیلاس 

نهال گیلاس جزو محصولات پر طرفدار است. که کشاورزان و باغداران را به سود زیادی می رساند. برای اینکه از باغ این نهال سود تجاری و باردهی چند برابر داشته باشید می توانید از نهال گیلاس کشت بافت به جای ارقام بذری استفاده کنید.

نهال آلبالو 

آلبالو نیز مانند گیلاس جزو ارقام پرطرفدار است. نهال آلبالو می تواند در سال حدود 30 کیلو بار بدهد. تناژ باردهی بالای آن از سری مشخصات بارز این نهال می باشد.

نهال سیب 

<p>سیب از دسته ارقامی است که کشاورزان سالانه سود زیادی از فروش آن به دست می آورند. نهال سیب کشت بافت در هر هکتار بیش 80 کیلو باردهی دارد.

نهال بادام

این نهال جزو ارقام تجاری است و با توجه به آزمایشاتی که روی آن صورت گرفته می تواند در سال حدود 50 کیلو گرم میوه بدهد.

نهال شلیل 

این نهال طعم و مزه متفاوتی نسبت به سایر میوه ها دارد. درخت شلیل یک سال بعد از کاشت باردهی خود را شروع می کند و مقدار باردهی آن در سال 80 کیلو گرم است.

نهال هلو

هلو از دسته نهال های است که به محض ورد به بازار به فروش می رسد و باردهی آن چند برابر نهال بذری است.

خرید از نهالستان معتبر

قدم اول برای کاشت نهال، خرید نهال از نهالستان های معتبر و معروف است. در این نهالستان تمامی نهال های میوه، شناسنامه دار بوده ودارای گارانتی اصالت هستند. انواع نهال های میوه زیر نظر متخصصان و کارشناسان بدون واسطه و تضمین کیفیت و قیمت عرضه می شود.

برای مشاوره و خرید نهال می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *