مقالات نهال

چگونه نهال آلبالو پر بار داشته باشیم؟

نهال آلبالو

چگونه نهال آلبالو پر بار داشته باشیم؟

اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری نهال آلبالو را بررسی کنیم میتوان گفت این نهال حدودا 5 الی6 متر ارتفاع دارد. نهال آلبالو میوه های ریزی دارد. در مقابل طعم لذیذ و خوشمزه ای را به خود اختصاص داده است. برای کاشت نهال آلبالو باید ارتفاع مناسب محیا باشد. اوصولا این نهال باید 3000الی3500متر بالا تر از سطح دریا کاشته شود. میوهء این نهال قرمز یا جیگری خوش رنگ می باشد که چشم نوار و بسیار خوشمزه است. در باردهی این نهال در نظر داشته باشید که وزن میوه کم می باشد . در ادامه با ما همرا باشید تا مطالب بیشتری خدممتون ارائه کنیم.

میزان باردهی نهال خوش رنگ و لعاب

نهال آلبالو جزو ارقام سرد سسیر می باشد. میوه این نهال طرفدار زیادی دارد. بگونه ای که این نهال دربازار های  ایران و خارج بسیار محبوب بوده و فروش خوبی داشته است. از آلبا در تازه خوری ،درست کردن انواع شربت، تولید مربا و.. بسیار پر طرفدار بوده است. اکثر باغداران و کشاورزان قبل از کاشت باید میزان باردهی نهال و صرفه اقتصادی آن را بررسی کنند. نهال آلبالو جزو نهال هایی می باشد که از صرفه اقتصادی خوبی برخوردار می باشد. اوصولا بعد از کاشت نهال آلبالو و گذشت حدودا دو سال پس ازکاشت این نهال شروع به باردهی میکند . بر اساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان متخصص این نهال در هر هکتار 20 الی 30 تن و گاها 35 تن باردهی دارد.

اصالت این نهال به کشور اروپا باز میگردد ولی در مناطق آسیا نیز صورت میگیرد. زمانیکه اکثر کارشناسان کشاورزی وباغداران به اهمیت این موضوع دست یافتند و از محبوبیت این میوه بین مردم اطلاع پیدا کردند دست به اقداماتی زدند. از جمله این اقدامات میتوان به اصلاح نژاد این نهال پرداختند. با اصلاح نژاد و پیوند آن ویژگی های خاصی در این نهال پدید می آید. در میزان سازگاری و مقاومت این نهال تاثیر بسزایی دارد.

ویژگی های ظاهری نهال آلبالو

در تلفظ انگلیسی برای آلبالو از چرز استفاده میشود. آلبالو از جمله میوه هایی می باشد که از قدیم الایام تا به الان طرفدار زیادی داشته است . میتوان گفت که این محبوبیت به دلیل کاربردی بودن آن می باشد. نام دیگر این میوه سارق می باشد که در اکثر کشور های خارجی نیز مورد استفاده واقع میشود. این میوه رنگ قرمز روشن و گاها قرمز جیگری نیز می باشد. طعم ترش و ملسی را داراست. برخی از آلبالو ها شیرین هم میشوند. این میوه تنها رنگ قرمز را به خود اختصاص نداده است. بلکه برخی از آنها ممکن از سفید و زرد باشد و گاها بفش نیز یافت میشود.

اگر از لحاظ ارزش غذایی و ویتامینی آن را بررسی کنیم میتوان گفت که خواص ارزشمندی دارد.

از جمله خواص آلبالو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضد التهابی
  2. ضد سرطانی
  3. ضد عفونی کننده
  4. آنتی اکسیدان

خاصیت آنتی اکسیدان بودن این میوه مثل خرما عمل میکند. نوعی داروی طبیعی می باشد. پس قطعا در زندگی روزمره و مصارف شخصی بسیار پر کاربرد می باشد.

نکات ضروری برای کاشت نهال آلبالو

این نهال برای مناطق سردسیر ،معتدل مناسب می باشد. زیرا آستانه تحمل این نهال در مقابل گرما و سرما زیاد می باشد. این نهال را به روش های مختلفی میتوان کاشت کرد . از جمله این روش ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بذری
  2. پیوند نهال
  3. پاجوش

کاشت پیوندی یکی از رایج ترین کاشت ها بشمار می رود. در این نوع کاشت معمولا برای انجام عمل پیوند این نهال از آلبالو تلخ استفاده میشود. بعد اینکه نهال پیوند زده زد آن را باید در گودال ها با عمق مناسب کاشت کرد. عمق هر یک از این گودال ها باید یک و نیم الی دو متر باشد. بعد از این موضوع فاصله هر گودال حفر شده از یکدیگر از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این فاصله باید 6 الی 7 تا 8 متر فاصله باشد .

شما قبل از کاشت نهال باید منطقه خود را از لحاظ آبیاری و نورگیری مناسب چک کنید . تا نهال ها به درجه مناسبی از رشد دست پیدا کنند.

انتخاب خاک مناسب برای کاشت این نهال

خاک مناسب برای این نهال باید دارای یکسری ویزگی ها باشد. از جمله این ویژگی ها میتوان به سبک بودن خاک اشاره کرد. یعنی نباید خاک از تراکم بالا برخوردار باشد. بافت خاک نرم و شنی بوده تا توانایی نگه داری آب را داشته باشد . علاوه بر این موضوع خاک باید بگونه ای باشد که جذب آب راحت تر صورت گیرد. در کنار موارد اشاره شده نرم بودن بافت خاک به کشاورز اجازه میدهد تا شما هر نوع تغییراتی که نیاز میبینید به راحتی و بدون دردسر انجام دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *