مقالات نهال

نحوه تعیین برداشت محصول درختان

تعین زمان مشخص برای برداشت محصول

نحوه تعیین برداشت محصول درختان

نحوه تعیین زمان برداشت محصول بستگی به نوع محصول و هدف شما از برداشت دارد. اما بطور کلی چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید. رنگ، اندازه، بو چند مورد از این نکات مهم می باشد که در ادامه هریک از آن ها را بطور مجزا از هم برایتان توضیح می دهیم.

رنگ: بسیاری از میوه ها و سبزیجات زمانی که به بلوغ کامل می رسند تغییر رنگ می دهند. مثلا گوجه فرنگی از سبز به قرمز تبدیل می شود.

اندازه: بسیاری از میوه ها و سبزیجات در اندازه معینی به بلوغ کامل می رسند. می توانید با مقایسه میوه یا سبزی با نمونه های رسیده قبلی زمان مناسب برای برداشت را تشخیص دهید.

بو: بعضی از میوه ها مانند توت فرنگی، تمشک و موز بوی خاص خود را در زمان بلوغ کامل نشان می دهند.

برداشت محصول چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

برداشت به معنای جمع آوری محصول از زمین یا درخت است. این عمل می تواند شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، دانه ها و حتی چوب و پنبه باشد. بطور کلی رسیدن محصول دو نوع دارد که عبارتند از:

  • رسیدن فیزیولوژیکی
  • رسیدن تجاری

در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم نمود.

رسیدن فیزیولوژیکی

رسیدن فیزیولوژیکی به معنای رسیدن کامل محصول در سطح سلولی و بیو شیمیایی است. این به معنی تکمیل تمام فرایند های رشد و توسعه در داخل محصول است که باعث می شود به بهترین کیفیت و طعم خود برسد. حال بهتر است این فرایند را به زبانی دیگر هم برایتان توضیح بدهیم، رسیدن فیزیولوژیکی در واقع رسیدن محصول به صورت طبیعی بر روی گیاه مادر است که در این حالت دانه و میوه به صورت طبیعی بر روی گیاه مادر رشد کرده و کامل می شوند. محصولاتی همچون هندوانه، حبوبات، گیلاس، انگور، مرکبات و… از جمله محصولاتی هستند که پس از رسیدن فیزیولوژیکی قابلیت برداشت دارند.

رسیدن تجاری

رسیدن تجاری به معنای رسیدن محصول به حدی است که برای فروش و مصرف آماده باشد. این مفهوم در مقایسه با رسیدن فیزیولوژیکی که به معنی رسیدن کامل محصول در سطح سلولی و بیو شیمیایی است مهم تر است.  رسیدن تجاری همان طور که از نامش پیداست به زمانی از رسیدن محصول گفته می شود که محصول در آن مرحله ارزش تجاری بالاتری دارد. این مرحله می تواند قبل و یا بعد از رسیدن فیزیولوژیکی باشد. به طور کلی محصولاتی مانند خیار، بادمجان،نخود فرنگی، لوبیا سبز، ذرت و … از جمله محصولاتی هستند که در زمان رسیدن فیزیولوژیکی برای عرضه در بازار مناسب نبوده و بهتر است قبل از آن برداشت و در بازار عرضه شوند. به بیان دیگر رسیدن تجاری به زمانی از رسیدن محصول گفته می شود که محصول در آن زمان ( قبل یا بعد از رسیدن فیزیولوژیکی ) از ارزش اقتصادی بالاتری برخودار است.

شناخت زمان و نحوه برداشت محصولات

شناخت زمان و نحوه برداشت محصولات از مهم ترین مهارت های باغبانی و کشاورزی است که می تواند در کیفیت، کمیت و ارزش نهایی محصول تاثیر بگذارد. این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله نوع محصول، شرایط اب و هوا، روش کاشت و نیاز های مخصوص هر محصول. همان طور که گفته شد برداشت زود هنگام و یا دیر هنگام محصولات باغی یا زراعی می تواند منجر به برداشت محصولی بی کیفیت و یا صدمه دیدن خاک یا گیاه شود. برای جلوگیری از این اتفاق، اطلاع از نحوه و زمان برداشت محصولات می تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه زمان مناسب برداشت و عوارض عدم برداشت در زمان مناسب را ذکر خواهیم کرد.

زمان برداشت محصولات باغی

محصولات باغی معمولا در زمان رسیدن تجاری برداشت می شوند. به بیان دیگر برداشت محصولات باغی به تقاضای بازار بستگی دارد. تقاضای بازار نیز با توجه به محصولات مختلف متفاوت است. برای مثال زمان برداشت محصولاتی مانند موز و یا گوجه فرنگی هنگامی است که این دسته از محصولات باغی حالت نیم رس دارند. معمولا این محصولات بعد از برداشت در انبار نگهداری می شوند تا زمان مناسب عرضه آن ها فرا برسد.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *