مقالات نهال

نحوه آبیاری نهال زردآلو

آبیاری نهال زردالو

نحوه آبیاری نهال زردآلو که هر باغداری نمی داند!

همان طور که میدانید آب مایه حیات و این نیاز برای همه موجودات زنده جهان که نیازمند آب هستند پنهان نیست. از آنجایی که درخت زرد آلو(نهال است و  قرار است تبدیل به درخت شود) هم سلول دارد و نیازمند آب برای بقا و ادامه زندگی خود می باشد از این قاعده مستثنی نیست. نحوه آبیاری نهال زردآلو به صورت اصولی می تواند تاثیر قابل توجهی روی میزان باردهی درختان شما داشته باشد.

من اینجا میخواهم برای شما در مورد آبیاری این نهال زیبا توضیحاتی را بدهم. تا شما بتوانید این نهال را به نحو احسن آبیاری کنید و از محصولات آن که قرار است یک درخت پربار شود استفاده کنید.

نکته های مهم و موثر در آبیاری نهال زردآلو

آبیاری نهال ها چالش های خاص خود را دارند. اما این کار چندان دشوار نخواهد بود به شرطی که دانش و اطلاعات لازم در این خصوص را داشته باشید. برخی از این نکات عبارتند از:

میزان نیاز درختان به آب متفاوت است

زردآلو هم درخت های مختلف دارد و هر کدام از آن ها هم نیازآبی متفاوتی دارند. برای آبیاری نهال زردآلو که تازه کاشته شده باید روزی یکبار یا یک روز در میان در هفته اول آبیاری کنیم. بعد از هفته اول، باید فاصله آبیاری را افزایش دهید.

در آبیاری گیاهان کدام فصل سال هستیم مهم است

فصلی که در آن تبخیر و تعرق زیاد است، میزان آبیاری ما در آن فصل باید زیاد شود تا گیاه در آن فصل آسیب نبیند. بطوری که در فصل بهار بخاطر افزایش فشار آوندی و افزایش سوخت وساز گیاه و افزایش دمای هوا که باعث تبخیر در گیاه میشود، گیاه برای تولید میوه نیاز به آب بیشتری خواهد داشت. درست است که ابیاری در فصل بهار بیشتر است اما با نزدیک شدن به فصل تابستان باید این میزان بیشتر هم شود. در فصل تابستان باید فاصله آب دادن به گیاه را کوتاه کنیم و زود زود به گیاه آب بدهیم.

بافت خاک اهمیت زیادی در آبیاری گیاهان دارد و ماندگاری آب در خاک تاثیر به سزایی دارد

نحوه آبیاری نهال زردآلو تا حد زیادی به جنس خاک زمین شما بستگی دارد. هرچه خاک سبک تر باشد سریع تر آب از دسترس گیاه خارج میشود و خاک بیشتر خشک میشود. هرچه قدر خاک سنگین تر باشد بیشتر آب را در خود نگه میدارد. البته این خاک هم مناسب نیست. چون که این ویژگی باعث  ایجاد بیماری و پوسیدگی ریشه نهال  و درختان میشود. مثلا خاک هایی که درصد بالایی از شن و ماسه دارند و در تابستان این خاکها در اثر گرما رطوبت خود را از دست میدهند و باید زود زود آبیاری شوند.  بهترین خاک برای کشاورزی مخلوطی از کوکوپیت،پرلیت و پیت ماس است و خاک لومی بهترین خاک و حاصل خیز ترین خاک برای کشاورزی شناخته شده است. درختانی که در این خاک هستند کم تر درگیر تنش بی آبی می شوند. چون این خاک قابیلیت نگه داری آب بیشتر  و مواد غذایی را دارا است.

 

 

خشک شدن خاک معیاری مناسب برای آبیاری نهال زردآلو

باید بدانید که خشک شدن خاک معیاری مناسب برای آبیاری نهال زردآلو است ولی به بافت خاک هم تاثیر دارد. در بسیاری از موارد باغداران و کشاوزران وقتی میخواهند خود را درگیر آمار و ارقام آبیاری نکنند، مثلا کی نهال را بر اساس تاریخ  آبیاری کرده اند، وقت آبیاری کردن را اغلب از خشک شدن سطح خاک می فهمند. ولی این هم شرایطی دارد و به بافت خاک بستگی دارد. مثلا بافت خاک لومی با وجود این که سطح آن خشک میشود اما آب در کنار ریشه وجود دارد و ریشه میتواند از آب استفاده کند. با این که سطح خاک خشک شده است ولی کنار ریشه مرطوب است و این درمورد  بافت خاک رسی  فرق میکند. بخاطر این که بافت خاک رسی  اجازه عبور آب را نمی دهد وآب نمی تواند به عمق نفوذ کند و ریشه را ابیاری کند.

 

نوع و شکل آبیاری درخت زردالو تاثیر زیادی در باردهی درخت زردالو دارد!

در روش های عادی آبیاری بیشترین تبخیر صورت میگیرد و با استفاده از روش های نوین کمترین اتلاف صورت خواهد گرفت.( این اتلاف از اول مسیر ابیاری تا به نفوذ اب به گیاه است).

در سیستم های ابیاری سطحی که شامل آبیاری کرتی و غرقابی و… میشوند بیشترین هدر رفت آب را داریم و در سیستم های آبیاری نوین  که قطره ای و بابلر بیشترین و موثر ترین جذب را خواهیم داشت و ما باید حدالمکان از ابیاری نوین استفاده کنیم تا هدر رفت آب به کمترین مقدار خود برسد.

بیماری ها و مزاحم های نهال

یکی از مشکلات باغداران که با ابیاری سطحی مواجه میشوند علف های هرز بوده که در جذب مواد غذایی با گیاهان رقابت میکنند.  بهترین روش مقابله با آن استفاده از ابیاری نوین است. در  این روش اب جذب ریشه درخت میشود و کمترین جذب برای گیاهان هرز خواهد بود و رشد گیاهان هرز به کمترین صورت خواهد رسید. با استفاده از روش ابیاری نوین در  هزینه صرفه جویی و  رشد گیاهان هرز را کنترل کنید. برای دریافت و خرید نهال زردآلو با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *