مقالات نهال

سیب گلاب در چه منطقه ای رشد می کند؟

سیب گلاب

سیب گلاب در چه منطقه ای رشد می کند؟

سیب گلاب در مناطق معتدل و کوهستانی که دارای تابستان های معتدل و زمستان های سرد هستند به خوبی رشد می کند. این نوع سیب به سرما نیاز دارد تا بتواند در بهار به درستی شکوفه دهد.

بهترین نهال سیب برای مناطق سردسیری

شما می توانید با کاشت درخت سیب به سود بسیار خوبی برسید چراکه این درخت علاوه بر سودآور بودنش جذاب هم می باشد. پس شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین اقدامات در کاشت نهال سیب، آشنایی با ویژگی های آن نهال و شرایطی است که برای کاشت لازم دارد. به همین دلیل در این نوشتار تصمیم گرفتیم نحوه کاشت درخت سیب، را بای شما بازگو کنیم. در این مقاله می خواهیم تمام اطلاعات لازم در زمینه کاشت نهال سیب را در اختیار شما می گذاریم؛ پس در ادامه با ما باشید.

مهم است که نهال های سیب انتخابی برای مناطق سردسیر در برابر یخبندان و شرایط سخت زمستان مقاوم باشند و دوره رشد آن ها با فصل کوتاه تابستان این مناطق سازگار باشد.

سیب گلاب یکی از ازقام محبوب سیب در ایران است که بیشتر به خاطر عطر و طعم خاص و میوه های کوچک و شیرین خود شناخته می شود. این نوع سیب برای رشد به شرایط آب و هوایی معتدل تا نسبتا گرم نیاز دارد. بهترین مناطق برای کشت سیب گلاب معمولا مناطقی با زمستان های ملایم و تابستان های نسبتا گرم هستند. درختان میوه ی معتدله درختانی خزان دار هستند که به واسطه ی خزان در پاییز می توانند در برابر شرایط سرمای هوا در زمستان از خود محافظت کنند، انواع درختان میوه معتدله مانند سیب را می توان در مناطقی که دارای سرمای هوا در زمستان با شدت های مختلف هستند کاشت. اما میزان تحمل ارقام مختلف سیب در برابر سرمای زمستان متفاوت بوده و از رو باید سرمای هوا در زمستان را در نظر گرفت و رقمی را برای کاشت در این مناطق انتخاب کرد که کمترین آسیب از یخبندان زمستانه ببینند.

نهال سیب گلاب

مناطق مناسب برای رشد سیب گلاب

این نهال در اقلیم های مختلفی قابل کشت می باشد. اما در این میان برای انکه بهترین نتیجه را داشته باشد، بهتر است در مناطق زیر کشت شود:

مناطق معتدل کوهستانی:

این سیب به خوبی در مناطق کوهستانی با زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک رشد می کند. مناطق مرکزی ایران مانند استان های اصفهان، فارس و یزد برای کاشت این نوع سیب مناسب هستند.

مناطق نیمه گرمسیری:

در مناطقی که سرمای زمستان شدید نیست و تابستان ها خیلی گرم نمی شود، سیب گلاب عملکرد بهتری خواهد داشت.

سیب گلاب معمولا به مناطقی نیاز دارد که دمای هوا در زمستان خیلی سرد نشود و از سرمازدگی در امان بماند، اما نیاز سرمایی خود را برای جوانه زنی طی می کند.

آیا کاشت سیب گلاب برای مناطق گرمسیری مناسب است؟

سیب گلاب به طور کلی برای مناطق گرمسیری مناسب نیست، زیرا این نوع سیب برای رشد و تولید میوه با کیفیت نیاز به شرایط آب و هوایی معتدل تا نیمه گرمسیری دارد. درختان سیب از جمله سیب گلاب، به دوره های سرمای ملایم در زمستان برای تحریک جوانه زنی نیاز دارند. این نیاز سرمایی به دمای پایین در یک دوره معین اشاره دارد که اگر تامین نشود درخت نمی تواند به درستی جوانه بزند و محصول دهد.

در مناطق گرمسیری، به دلیل نبود دوره های سرمای مناسب ، ممکن است سیب گلاب به مشکلاتی برخورد کند:

1-کاهش کیفیت میوه

2- عدم تشکیل جوانه های گل

3- ضعف در رشد

اگرچه ممکن است بتوان در مناطق نیمه گرمسیری و با روش های مدیریت دقیق مانند آبیاری مناسب، مدیریت خاک و ایجاد سایه سیب گلاب را کاشت کرد اما در مناطق گرمسیری با دمای بالا و بدون سرما، این درخت به خوبی عمل نمی کند.

برای مناطق گرمسیری بهتر است به دنبال درختان میوه ای مناسب تر برای این اقلیم مانند انبه یا میوه های گرمسیری دیگر باشید.

سرمازدگی بهاره

سرمازدگی بهاره یکی از مشکلات عمده در باغداری است که به محصولات حساس مانند سیب گلاب آسیب می رساند. درخت سیب گلاب به دلیل شکوفه دهی در اوایل بهار در معرض خطر بیشتری برای سرمازدگی قرار دارد. این پدیده می تواند باعث از بین رفتن گل ها و جوانه ها شده و در نهایت محصول دهی درخت را کاهش دهد.

یکی از اساسی ترین چالش و دغدغه های باغدران و کشاورزان سیب در مناطق سردسیر سرمای دیررس بهاره است که از آن به سرمازدگی بهار یاد می شود. در مناطق سردسیر معمولا یا زمستان طولانی تر می شود. یا اینکه در بهار پس از گرم شدن هوا و شکوفا شدن درختان مجددا هوا به صورت جبهه ای سرد می شود. این سرما می تواند سبب خشک شدن شکوفه ی درختان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *