مقالات نهال

زمان هرس نهال بعد از برداشت میوه

هرس نهال

زمان هرس نهال بعد از برداشت میوه

شاید برای اکثر باغداران جای سوال باشد که هرس نهال  را باید چه زمانی انجام دهند.؟

یا اینکه هرس کردن مهارت خاصی لازم دارد؟

اقدامات بعد از هرس باید به چه صورت انجام گیرد؟

آیا  هرس کردن هر نهال نسبت به رقم نوع نهال متفاوت می باشید؟

برای مثال نهال انبه در وجود خود یک نوع ماده شیمایی دارد به اسم اورو شیول. این نوع ماده سمی بوده و زمانیکه عمل هرس انجام میگیرد اگر با پوست شما تماسی داشته باشد یا از ماسک های فیلتر دار استفاده نکنید قطعا مسمویت ایجاد خواهد کرد. پس با این وجود باید شخص هرس کننده لباس مخصوص به تن داشته باشد . هرس هر نهال نسبت به نوع و رقم آن متفاوت می باشد. در نهال گلابی هرس باید سه الی چهار سال پس از کاشت صورت گیرد.هرس نهال یک امر بسیار مهم می باشد که باید به آن اهمیت شایانی بدهید.

زمان و نحوه هرس گوجه سبز

درخت گوجه سبز دقیقا مثل درخت آلو می باشد. هرس این دو درخت باید در فصل زمستان در اسفند ماه صورت گیرد. هرس این نوع درختان باید در تایمی صورت گیرد که نهال در خواب زمستانی بوده و هنوز از خواب بیدار نشده است . شاخه هایی که از تنه و شاخه اصلی رشد کرده و نزدیک به خاک قرار گرفته اند باید هرس شود. شاخه های آلوده ومبتلا به بیماری باید قطع شوند تا به قسمت های دیگر درخت آسیب وارد نشود . اگر این قسمت ها هرس نشوند درخت دچار تحلیل شده و به مرور بازدهی خود را از دست خواهد داد. علاوه بر ان در باردهی نیز به مشکل برمیخورد.

تایم و نحوه هرس درخت گیلاس

درخت گیلاس از جمله درختانی می باشد که مقاومت بسیار کمی در برابر بیماری و آفات دارد. بنابراین احتمال آلودگی در این درخت زیاد می باشد و این موضوع در تایم هرس کردن بیشتر به چشم میخورد. بهترین تایم هرس میتواند اواخر تابستان و وایل بهار باشد. در اقدام به هرس باید شاخه هایی که نیازمند هرس می باشند رو شناسایی کرده و هرس کنیم. علاوه بر شاخه های بسیار طویل و آۀوده و بیمار بهتر است کمی از شاخه های بارده را نیز نوک گیری کنید. نوک گیری برای رسیدن بهتر مواد مغذی می باشد.

زمانبندی هرس درخت گلابی

درخت گلابی به دو روش هرس میشود. یک روش فرم دهی درخت می باشد که به منظور زیبایی بکار بسته میشود. مورد دوم برای هرش شاخه و برگ ها صورت میگیرد برای باردهی بهتر. هرس کردن هر درختی یکسری فوایدی دارد که جز مزایا چیز دیگری را به همراه ندارد. هرس در درخت گلابی در انتهای شاخه ها که اصطلاحا به آن کوروس میگویند صورت میگیرد. بهترین تایم برای هرس این درخت فصل زمستان می باشد. زیرا چون درختان در خواب زمستانی به سر می برند متوجه هرس یا قطع شاخه و برگ ها نمیشوند.

اهمیت هرس در درخت توت

برخی درختان را باید در سال های اول هرس کرد و برخی از درختان را تا دوران بلوغ خود را نگذرانده اند نمیتوان هرس کرد. درخت توت هم جزو درختانی می باشد که در سالهای اول کاشت باید هرس شوند. زیرا این موضوع باعث رشد هر چه زود تر شاخه و برگ میشود و در باردهی نیز متاثر است. زیرا توت ذاتا درخت قد بلندی می باشد با این وجود هرس این درخت در سال های اول کاشت تا 6 سال پس از آن ؛ از شاخه های اصلی مشکلی را به وجود نخواهد آورد. این درخت به دلیل اینکه میوه شیرینی دارد دچار آلودگی میشود. به همین دلیل بهتر است که شما وسایل باغبانی و هرس خود را حتما ضد عفونی کنید.

بهتر است به این موضوع نیز اشاره شود که درخت توت در اوایل پاییز انجام میشود.

خرمالو را به منظور فرم دهی هرس میکنند یا برای باردهی بهتر ؟

خرمالو از جمله درختانی می باشد که هم به عنوان درخت تزئینی استفاده میشود هم بارده. پس علاوه بر فرم دهی به درخت باید در صدد باردهی آن بر بیایید. زمان مناسب برای هرس کردن برای درخت توت اردیبهشت ماه می باشد. و سالانه به منظور باردهی بیشتر و اصلاح شاخه ها باید چند بار آن را هرس کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *