مقالات نهال

در فصل تابستان کوددهی انجام دهیم ؟

کوددهی نهال

در فصل تابستان کوددهی انجام دهیم ؟

شاید باغداران و کشاورزان برای رشد  و نمو نهال و درختان خود برای کوددهی باغ و یا مزرعه بر بیاییند. شما این موضوع را در نظر بگیرید که اگر تابش نور خورشید زیاد باشد و نور مستقیما با گیاه و ریشه در ارتباط باشد قطعا دچار آسیب در گیاه شما میشود.

نوع کود و تایم کود دهی در گیاهان نیز متفاوت خواهد بود. حتی بر اساس نوع گیاه شما باید کود متناسب با آنرا در نظر داشته باشید.

یکی از سوالات رایج در رابطه با کوددهی این می باشد که آیا کوددهی در تابستان مضر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله.

کوددهی در تابستان برای هر نوع گیاهی مضر می باشد. مخصوصا گیاهانی مثل 🙁 گیاهان زینتی ، چمن، نهال های میوه و بارده، سبزیجات) میتوانند دچار آسیب شوند. برای کوددهی باید ازدستگاه های مناسب استفاده کنیم.

نکات طلایی در رابطه با کوددهی

شما در نظر داشته باشید که در هر برهه زمانی گیاهان نیاز به آب پیدا میکند دچار تحلیل و استرس شده و بصورت ذاتی شروع میکند به متوقف کردن رشد . پس از آنکه روند رشد را متوقف میکنند به ذخیره نیرو میپردازد. در حین ذخیره نیرو به ذخیره موارد مغذی و مواد معدنی می پردازد. شما این موضوع را در نظر داشته باشید که پی از آبیاری اگر نهال یا گیاه شما نیازمند کوددهی باشد و شما به این اقدام دست بزنید ممکن است که 88 درصد به نتیجه مورد مطلوب خود نرسید.علاوه بر نتیجه مطلوبی که نخواهد داشت شاید درصدد آسیب نهال و درخت شما بر بیاید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که گیاهانی که خشکی یا گیاهان هرز آن  گیاه را احاطه کرده باشند کوددهی در این صورت بیشتر برای گیاه مضر بوده و سبب سوختکی میشود. علاوه بر سوختگی ریشه روند رشد را کند کرده و بافت اصلی را از بین خواهد برد.

انواع کود مناسب برای فصل تابستان

کود های مختلفی در جهت نمو و رشد گیاهان مخلف تولید شده اند . ولی اگر شما نهالی یا درختی یا گیاهی دارید که میخواهید به کوددهی آن بپردازید باید ترکیبات آنرا چک کنید. در مورد ترکیبات و برند کود ها ریز شده و حتما بررسی و تحقیقات مورد نیاز را انجام دهید تا بعد ها دچار خسارت نشوید. شما کود مناسب را باید بر اساس نیاز و نوع گیاه خود انتخاب کنید. کود ها در چند جهت و عنوان تولید میشوند. برخی ها برای تقویت گلدهی تولید میشوند. برخی دیگر جهت تقویت ریشه و سبزینه ها تولید شده اند.

کود آلی بهتر است یا کود مصنوعی

کود آلی را برای هر نهالی یا گیاهی نمیتوان استفاده کرد. در مقابل کود مصنوعی برای هر حوضه ای مورد استفاده واقع میشود. مواد آلی ومعدنی این خاک ها را میتوان از طریق کود تنظیم نمود. سطح فسفر ، نستروژن و پتاسیم نیز از این موضوع مستثنی نیست.

نکات بسار مهم در رابطه با کوددهی در تابستان

  1. آبیاری دراین فصل باید بصورت عمیق انجام شود. علاوه بر ان استمرار داشته باشد. ک
  2. درست کردن سایه هایی برای گیاهان. این سایبان ها در قالب نوعی سایبان عمل میکنند.
  3. اطراف گیاهان خود را باید شخم بزنید تا خاک اکسیژن مناسب را داشته و بافت های مختلف دچار تحلیل نشوند.
  4. بعد از انجام شدن و طی این روند باید برای بهتر شدن وضعیت فعلی به کوددهی بپردازیم ؛ برای کوددهی باید کود نرمال استفاده کنیم.

 

علائمی که نشان می دهد گیاه بیش از حد کود دریافت کرده است؟

 

از جمله عواملی که میتوان به آن اشاره کرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پژمردگی و رشد کند در گیاهان
  • نوک سوزن های درمخروطیان قهوه ای رنگ میشوند
  • پوسته قهوه ای یا سفید رنگ در بالای خاک یا کناره های گیاه گلدانی مشاهده می شود. در این حالت سعی کنید ظرف و گلدان آن را شستشو بدهید تا حالت نمکی آن رفع شود
  • گرما و کود میتوان بر روی سبزیجات متاثر می باشد. گرمای خورشید میتواند باعث ریزش گل های ریزش گل ها شود. این امر در گیاهانی مثل خیار ، خربزه، گوجه فرنگی و…
  • پژمردگی و روند رشد در گیاهان پهن برگ
  • سوزنی و شوختگی برگ ها

 

 

روش های مختلف برای  رشد و نمو چمن و محافظت از آن در مقابل گرما

 

بهترین تایم کود دهی برای بهار می باشد. کود برای چمن به عنوان تقویت کننده قوی عمل میکند.

اگر در فصل تابستان چمن های شما دچار رنگ پریدگی و ضعف و بی حالی بشوند ؛ اثرات کمبود عنصر مغذی در گیاهان می باشد. در این صورت باید به کوددهی بپردازید.

شما باید قبل از کوددهی آبیاری انجام دهید. بعد از اینکه کوددهی انجام شد باید آبیاری انجام دهید تا گیاه یا چمن شما بهتر روند جذب عنصر را طی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *