مقالات نهال

بهترین نوع کود کدام است؟ مایع یا جامد؟

بهترین نوع کود

بهترین نوع کود کدام است؟ مایع یا جامد؟

 

همه نهال ها برای رشد بهتر و تقویت نیاز به مواد مغذی دارند. بهترین راهکار برای تامین این مواد، کودها هستند.کودها انواع مختلفی دارند و انتخاب بهترین نوع آن است که موجب می شود بیشترین برداشت را از باغتان داشته باشید. معمولا کود به دو صورت مایع و جامد تولید می شود. همین تفاوت در شکل فیزیکی باعث می شود تا در زمان خرید دچار سردرگمی شوید و نتوانید از بین ان ها انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین نوع کود ابتدا باید سن و نیاز نهال و درختان را در نظر بگیرید. سپس مشخصات و ویژگی های این دو را بشناسید تا بتوانید یک گزینه هوشمندانه را تهیه کنید.

 

مزایا و معایب کودهای جامد چیست؟

 

کود جامد که معمولا به اسم کودهای گرانول هم در بازار عرضه می شود به دو شکل پودری و دانه ای است. البته سایز و اندازه هر کدام از دانه ها هم با هم فرق می کند و هرچه اندازه آن کوچک تر باشد حالت پودری به خود میگیرد. برای استفاده از آن ها هم کافی است روی خاک آن ها را پخش کنید. به همین راحتی عمل کوددهی هم انجام می شود.

 

مزیت های کود جامد

 

هیچ محدودیتی برای استفاده از این کودها نخواهید داشت. در زمان کاشت و قبل تر از آن هم می توانید به منظور تقویت خاک استفاده کنید. ماندگاری بالای این کودها هم از دیگر ویژگی های آن ها است. می توانید برای مدت زمان طولانی از آن ها استفاده کنید.

 

معایب کود جامد

 

اگر نتوانید به اندازه درست و کافی از این کود برای تقویت درختان و نهال ها استفاده کنید ممکن است باعث مسمومیت نهال شوید. بهتر است قبل از استفاده از یک کارشناس خبره کمک بگیرید یا نحوه استفاده روی بسته بندی را به دقت مطالعه کرده و طبق آن پیش بروید.

کود جامد

 

مزایا و معایب کود مایع چیست؟

 

زمانی که به دنبال بهترین نوع کود هستید، نوع مایع احتمالا جزو اولین انتخاب ها برای شما است. این کودها با غلظت های مختلفی دارند که برای استفاده باید با آب رقیق شوند. میزان ترکیب آن با آب بستگی به نوع و سن نهال های شما دارد. کود تقویتی مایع در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

کود ماکرو : این کودها حاوی عناصر غذایی پر مصرفی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. این عناصر برای رشد رویشی گیاه، تولید گل و میوه، و تقویت ریشه ‌ها بسیار ضروری هستند.

 

کود میکرو: این کودها حاوی عناصر غذایی کم مصرفی مانند آهن، روی، منگنز، مس، بور و مولیبدن هستند. این عناصر اگرچه در مقادیر کم مورد نیاز گیاه می باشند، اما برای انجام بسیاری از فرآیندهای حیاتی گیاه ضروری هستند.

 

مزیت های کود مایع

 

به دلیل مایع بودن کود، به راحتی جذب خاک و ریشه نهال و درختان می شود. به عبارتی سرعت جذب و تاثیرگذاری بیشتری دارد. نحوه استفاده از آن هم به نسبت جامد راحت تر است. البته در صورت نیاز ممکن است برخی از مدل های کود مایع را هم با آب مخلوط کنید.

 

معایب کود مایع

کودهای مایع بسته بندی متفاوت تری دارند و از این رو قیمت فروش آن ها هم بالاتر است. ماندگاری آن ها هم کمتر بوده و تاریخ انقضای آن ها کمتر است.

کود مایع

 

انتخاب بهترین نوع کود به چه عواملی بستگی دارد؟

 

پیش از هر چیزی باید سن نهال و همچنین نیازهای خاک را بشناسید. به این منظور می توانید از یک ازمایش خاک استفاده کنید.  عوامل دیگری همچون زمان ابیاری، بیماری و افات نهال ها، نوع نهال و… هم در انتخاب بهترین نوع کود و همچنین زمان استفاده از آن اثر می گذارد. برای انتخاب بهترین نوع کود می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

 

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *