مقالات نهال

بهترین نهال میوه

بهترین نهال میوه برای کاشت در باغات

ممکن است برای کشاورزان و باغداران این سوال پیش بیاید که بهترین نهال میوه برای کاشت، کدام است؟ شما باید نهال را متناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه انتخاب کنید. اگر در کشور ایران  و استان های کوهستانی یا نیمه سردسیر زندگی می کنید خرید نهال سیب می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد در مناطق با آب و هوای گرم و خشک نیز نهال پسته مناسب است. همچنین برای استان های مرکزی و همسایگان خلیج فارس نهال خرمالو و نهال خرما می تواند گزینه مناسبی باشد.

آشنایی با مناطق مختلف آب و هوایی کشور ایران

برای آن که بتوانید بهترین نهال مناسب با آب و هوای آن منطقه را کاشت کنید اول باید با آب و هوای آن منطقه آشنا شوید. آب و هوای ایران به چهار منطقه آب و هوایی تقسیم می شود: آب و هوای سرد و کوهستانی، آب و هوای  خشک و گرم، آب و هوای مرطوب و معتدل و آب و هوای مرطوب و گرم که سواحل جنوبی کشور را در بر می گیرد.

نهال ها دارای ارقام و گونه های متفاوتی هستند که میزان سازگاری آن ها با شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است. اگر نهال مناسب با آن منطقه را کاشت نکنید ممکن است بعد از مدتی رشد آن متوقف شود و باردهی آن کاهش یابد.

کدام نهال میوه برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است؟

نهال سیب جزو ارقام سرما دوست است. که از محبوبیت زیادی در بین کشاورزان و مردم برخوردار است. این نهال در مناطق  خشک و گرمسیر عملکرد خوبی ندارد و کاشت در این مناطق پیشنهاد نمی شود. یکی از ویژگی های این نهال مقاوم بودن آن در برابر سرما، آفات و بیماری ها است.

طبق نظر کارشناسان کاشت نهال های آلو، گلابی، سیب، گیلاس و هلو گزینه های مناسبی برای کاشت در مناطق سردسیر هستند. در نظر بگیرید که میزان مقاومت این نهال ها در برابر آفات و سرما متفاوت است. برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید باید اطلاعات دقیق تری راجب شرایط اقلیمی منطقه خود به دست بیاورید. به عنوان مثال میزان مقاومت نهال گیلاس در برابر آفات و سرما از گلابی و سیب کمتر است و یا از هلو بیشتر است. یا دمای منطقه شما چند درجه است؟ و در تابستان بارندگی چقدر است؟

انتخاب بهترین نهال میوه برای کاشت در مناطق گرم و خشک

برای مناطق با آب و هوای گرم و خشک، نهال سنجد می تواند گزینه مناسبی برای کاشت در این مناطق باشد. سنجد مقاومت بالای در برابر کم آبی و سرما دارد و در آب و هوای خشک به خوبی رشد می کند.

اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید و قصد احداث باغ را دارید. نهال های خرمالو، انار ، عناب، زرشک، پسته و انجیر می توانند گزینه های مناسبی برای کاشت باشند.

نهال های مقاوم در برابر کم آبی کدام ها هستند؟

آشنایی با نهال های مقاوم به کم آبی یکی از ضرورت های مهم در کاشت نهال است. در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر توجه به مقاومت نهال در برابر کم آبی بسیار اهمیت دارد. در مناطق غربی کشور، با وجود کوه های سر به فلک کشیده و آب های زیرزمینی شما می توانید رقم های متنوعی را کشت کنید اما از آن جایی که بارش باران در این مناطق به نسبت کمتر است، توصیه می کنیم به سراغ کشت نهال هایی همچون بادام، انگور و… بروید که نیاز به آبیاری منظم و روتین ندارد.

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، مهم ترین پارامتر در انتخاب نهال

تنها در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه برای کاشت نهال کافی نیست. برای اینکه بتوانید در کاشت نهال موفق شوید. لازم است نکاتی همچون زمان مناسب کاشت، کود مناسب، میزان آبیاری ، مقاوم بودن در برابر آفات و بیماری ها و فاصله کاشت را رعایت کنید. توجه به این نکات می تواند در افزایش طول عمر و باردهی نهال تاثیر گذار باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *