مقالات نهال

انواع کودهای تقویتی برای درختان مثمر را بشناسیم

نحوه خرید کودهای تقویتی

بهترین کودهای تقویتی برای رشد سریع درختان میوه

کودهای تقویتی برای درختان مثمر انواع مختلفی دارند و انتخاب آن ها بستگی به نوع درخت، شرایط خاک و نیاز های تغذیه ای درخت دارد. بطور کلی کودها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: کودهای آلی، شیمیایی و زیستی. هر یک از این کودها نقش های مختلفی در تقویت و بهبود رشد درختان مثمر دارند. نهالی که در خاک تازه کاشته می شود برای گسترش یافتن ریشه در خاک و رشد مناسب و باروری قابل توجه در آینده علاوه بر آب و نور مناسب نیاز به مواد مغذی دارد، که آن ها را از طریق خاک دریافت می کند. هرچه ریشه های نهال سریع تر گسترش یابند و قوی شوند نهال می تواند بهتر رشد کند.

       کودهای آلی

این کود ها از منابع طبیعی و مواد آلی به دست می آیند و به بهبود ساختار خاک و تقویت میکرو ارگانیسم های مفید کمک می کنند. کود آلی که به کود ارگانیک نیز معروف است، منشا طبیعی دارد و هیچ گونه مواد شیمیایی به آن اضافه نشده است. این کود های آلی برعکس کودهای شیمیایی برای خاک و گیاه مضر نیستند. از جمله کود های آلی می توان به کود های حیوانی، کود سبز، کمپوست، تخمیر و بقایای زباله ها و مواد غذایی، کمپوست حاصل از ضایعات سالن های پرورش قارچ و پسماند فاضلاب ها اشاره کرد.

  • کود های حیوانی

از فضولات حیوانات به دست می آید و غنی از عناصر مفیدی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. به گزارش غرب نهال، کود حیوانی یکی از محبوب ترین کودهایی است که در اکثر مزارع و باغات کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که گفته شد این کود از فضولات حیواناتی مانند گاو، گوسفند، اسب و مرغ تهیه می شود که برای زمین بسیار مفید هستند و می تواند در تثبیت زمین های کشاورزی موثر باشد. کود های حیوانی به دلیل مقدار مواد آلی و بقایای مواد غذایی که در خاک مورد نیاز است همیشه مورد توجه کشاورزان بوده است.

  • کود کمپوست

از تجزیه مواد آلی مانند برگ، علف و بقایای غذایی به دست می آید و باعث بهبود ساختار خاک می شود.

  • ورمی کمپوست

از تجزیه مواد آلی توسط کرم های خاکی تولید می شود و عناصر مغذی مهمی برای رشد درخت فراهم می کند.

        کود های شیمیایی

این کود ها به طور صنعتی تولید می شوند و معمولا حاوی عناصر غذایی مشخصی هستند که به سرعت جذب گیاه می شوند. استفاده از کود مصنوعی یا همان کود شیمیایی در نهال تازه کاشته شده به صورت هفتگی است. نهال تازه کاشته شده بسیار ضعیف است پس در استفاده از کود شیمیایی برای آن ها باید دقت کرد. چراکه در دوز بالا می تواند نهال را بسوزاند و خشک کند. پس هر میزان که روی برچسب کود است را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

  • کود نیتروژن دار

برای رشد برگ و شاخه ها ضروری است و در کودهایی مانند اوره با نیترات آمونیوم یافت می شود.

  • کود فسفر دار

برای رشد ریشه و گل دهی مورد نیاز است و کودهایی مانند سوپر فسفات و مونو فسفات پتاسیم حاوی آن هستند.

  • کود پتاسیم دار

باعث بهبود کیفیت میوه و مقاومت درخت در برابر تنش ها می شود. سولفات پتاسیم و کلرید پتاسیم نمونه هایی از این کود هستند.

  • کود های کامل NPK

این کود ها ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم را در نسبت های مختلف ارائه می دهند و به طور کلی برای تقویت درختان مثمر استفاده می شوند. کود سه گانه یا کامل مناسب ترین کود برای نهال است. نیتروژن به عمل فتوسنتز در نهال و رشد رویشی آن کمک می کند. فسفر به ریشه زایی در آن کمک می کند و پتاسیم به تنظیم سوخت و ساز و بارور شدن نهال کمک می کند. کود متعادل کننده ی کامل پودری یا همان یه بسیت باید با نظر کارشناس حرفه ای همراه با آبیاری نهال از آغاز فصل رشد به گیاه داده شود.

     مناسب ترین کودهای تقویتی،کود های زیستی

کود های زیستی حاوی باکتری ها و قارچ ها هستند که بهبود جذب عناصر غذایی و افزایش حاصل خیزی خاک کمک می کنند.

  • کود های میکروبی

شامل باکتری های تثبیت کننده نیتروژن و جلبک های آبی، سبز هستند که به بهبود ریشه دهی و افزایش رشد گیاه می کنند.

  • کودهای هیومیک اسید و فولیک اسید

به افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاه کمک کرده و ساختار خاک را بهبود می بخشند.

خرید کودهای تقویتی با مناسب ترین قیمت

شما عزیزان می توانید علاوه بر خرید کودهای تقویتی انواع نهال های پسته، نهال گردو، نهال بادام، نهال زردآلو و… را از نهالستان ما با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *