مقالات نهال

آبیاری نهال در تابستان

آبیاری نهال در تابستان چگونه است؟

مراقبت از نهال تنها به کوددهی یا هرس کردن آن ختم نمی شود. آبیاری هم جزو اصول اولیه نگهداری و مراقبت از نهال و درختان است که باید به میزان کافی و همچنین منظم انجام شود. نکته مهمی که در خصوص آبیاری نهال در تابستان وجود دارد افزایش میزان آبدهی به نسبت پاییز و زمستان است. دلیل این موضوع کاملا مشخص می باشد چرا که با افزایش دما نیاز آبی نهال و درخت ها بیشتر می شود.

آبیاری نهال در تابستان به چه عواملی بستگی دارد؟

تابستان فصل گرم و طاقت فرسایی برای درختان است و تنها با آبیاری منظم است که می توانید آن ها را خنک و مقاوم به گرما کنید. میزان آبیاری هر یک از نهال و درختان هم با توجه به نوع آن ها، سن نهال، فاصله کشت، جنس خاک و… با هم فرق می کند. با در نظر داشتن این نکات می توانید آبدهی اصولی و مورد نیاز درختان و نهال ها را انجام دهید:

نوع خاک: اگر خاک باغ شما زهکشی شده باشد، به آبیاری مکرر اما با حجم کم نیاز دارند. خاک های رسی به دلیل زهکشی ضعیف، به آبیاری عمیق ‌تر اما با دفعات کمتر نیاز دارند.

نوع آبیاری: اینکه سیستم آبیاری در باغ شما به صورت غرقابی است یا قطره ای و… هم روی میزان آبدهی در فصل تابستان اثر می گذارد.

دوره رشد: نهال های جوان که تازه پا در عرصه رشد گذاشته اند بی شک نیاز آبی بیشتری خواهند داشت تا بتوانند د رخاک مستقر شوند. اما نهال های مسن تر که ریشه عمیق و گسترده ای در خاک دارند نیاز آبی کمتری خواهند داشت. البته منظور از نیاز آبی کم کاهش حجم آب نیست بلکه منظور کم کردن فاصله دفعات آبیاری است.

آبیاری نهال پیوندی با غیر پیوندی چه تفاوتی دارد؟

نهال های غیر پیوندی به نسبت ریشه گسترده تری دارند و  رشد آن ها عمودی است. به همین خاطر می توانند به عمق بیشتری از خاک نفوذ کنند. به همین خاطر زمانی که در خاک مستقر می شوند، نیاز آبی کمتری دارند. برعکس نهال های پیوندی سیستم ریشه ای ضعیف تری دارند و به همین خاطر توصیه می شود به میزان بیشتری آبیاری شوند.

بهترین زمان آبیاری نهال و درختان در فصل تابستان چه موقعی است؟

در فصل تابستان، تابش نور خورشید با زاویه نزدیک به عمود می باشد. با افزایش گرما، میزان تبخیر اب روی خاک هم بیشتر می شود. این کار باعث سوختگی و تشنه تر شدن نهال ها هم می شود. به همین خاطر توصیه می کنیم صبح زود یا در هنگام غروب آبیاری را انجام دهید.

فاصله آبدهی به درختان در فصل تابستان باید چقدر باشد؟

در فصول گرم فاصله ابیاری نهال ها به نسبت دیگر فصول کمتر است. البته این فاصله هم بسته به موقعیت زمین، نوع خاک، سن نهال و درختان و… متفاوت است. اما به صورت مانگین توصیه می کنیم هر هفته 3 الی 2 بار آبیاری را انجام دهید. البته اگر در اقلیمی با گرمای زیاد هستید، می توانید این میزان آبیاری را افزایش دهید.

هم زمان با آبیاری نهال و درختان، می توان از کوددهی یا سمپاشی هم استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. شما می توانید همراه با آبیاری از کودهای تقویتی هم برای نهال استفاده کنید. استفاده از کودهای تقویتی همراه با آبیاری نهال در تابستان باعث افزایش کیفیت میوه های نهال می شود. سمپاشی نهال و درختان را هم می توانید در فصل تابستان انجام دهید اما همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم این عمل را در صبح زود یا غروب انجام دهید تا موجب سوختگی برگ های نهال نشود.

کلام آخر

آبیاری نهال در تابستان را دست کم نگیرید. سعی کنید به صورت منظم این عمل را انجام دهید. افراط در هر عملی باعث اسیب خواهد شد. اگر در میزان آبیاری تعادل را رعایت نکنید و به اندازه زیاد آبیاری را انجام دهید، احتمال گندیده شدن ریشه درختان و نهال هایتان وجود خواهد داشت. می توانید برای اطلاع از میزان آبیاری دقیق درختان و باغ خودتان با کارشناسان ما تماس بگیرید. ما به شما کمک می کنیم تا نهال و درختان خود را از کم آبی نجات دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *