مقالات نهال

چه درختانی را نباید هرس کنیم؟

هرس نهال

چه درختانی را نباید هرس کنیم؟

درست است که هرس نهال و درختان باعث تقویت آن ها و اصلاح فرم رشد می شود اما همیشه هم کارساز نیست. چرا که برخی از نهال ها و درختان نباید هرس شوند.  هرس چنین گونه هایی نه تنها سبب رشد و بهوبد عملکرد درخت نمی شود بلکه ممکن است موجب آسیب و حتی مرگ آن ها شود.

هرس نهال

درختانی که هرس آن ها ممنوع است!

نهال های ضعیف و تازه کاشته شده که زیر یک سال هستند نباید هرس شوند. چرا که بسیار ضعیف هستند و نیاز به تقویت دارند. باید انرژی خود را صرف ریشه پراکنی کنند تا بتوانند آب و مواد مغذی را جذب کنند. علاوه بر آن درخت های دیگری هم هستند که نباید هرس شوند و به عبارتی هرس آن ها ممنوع است. این ارقام عبارتند از:

رده مخروطیان

مخروطیان درخت های همیشه سبز می باشند که به سرسبزی و طراوت شهرت دارند. درختانی با برگ های سوزنی که حتی در دل سردترین فصل های سال هم سبز می مانند. این نهال ها شکوفه ندارند و مخروط های ماده و نر به صورت مجزا روی درختان رشد می کنند و جدا از یکدیگر هستند. برای همین نیاز به هرس ندارند. برخی از ان ها عبارتند از: نهال کاج، نهال صنوبر، نهال سرو، نهال کبوده و… . البته برای زیبایی و از بین بردن برگ های سوخته و خشک شده می توانید از هرس شاخه های اضافه استفاده کنید تا زیبایی ظاهری درختان حفظ شود.

بلوط ها

از دیگر نهال هایی که هرس آن ها توصیه نمی شود، بلوط ها هستند. این دسته بیشتر در مناطق گرمسیری کشت می شود و میوه پرخاصیتی هم دارند که در بین آجیل همیشه خودنمایی می کنند. نهال بلوط به سرعت رشد می کند و طول عمر طولانی هم دارد. ایجاد زخم روی شاخه و تنه آن ها موجب پژمردگی درخت، ابتلا به قارچ و در نهایت مرگ آن می شود. تحت هیچ شرایطی بلوط ها را در فصل بهار یا اوایل تابستان هرس نکنید و برای هرس فرم دهی و.. هم بهتر است در زمستان اقدام کنید. شاخه های خشک شده و قسمت های اضافه را جدا کنید تا درخت شما نفس بکشد و رشد ایده آلی داشته باشد.

افرا و بیدمجنون

درخت بید جزو زیبا ترین نهال هایی است که می توانید برای تزئین حیاط و باغچه خود از آن استفاده کنید. هرچه سن این نهال بیشتر شود، زیبایی آن هم دو چندان خواهد شد. هرس باعث می شود تا از جذابیت بصری آن کاسته شود و همچنین دیگر نتوانید از سایه آن استفاده کنید. درخت افرا هم از این قضیه استثنا نیست. این ارقام جنبه تزئینی دارند و برای زیبایی  همچنین بهره بردن از سایه استفاده می شوند به همین خاطر هرس آن ها توصیه نمی شود.

نخل ها

درست است که نخل بیشتر در بخش های جنوبی کشور و مناطق گرمسیری کشت می کند اما خالی از لطف نیست اگر بدانید که این گونه از نهال ها هم نیاز به هرس ندارند و توصیه نمی شود. الگوی رشد ان ها کمی متفاوت تر از دیگر نهال های میوه است که احتمالا تا به امروز با آن ها سر و کار داشته باشید. حذف شاخه های آن اگر به صورت دقیق و با دانش و مهارت انجام نشود می تواند باعث کمبود مواد مغذی در نهال شده و آن را بیمار کند. هرس برای از بین بردن شاخه های خشک شده هم باید از سمت پایین رو به بالا انجام شود.

سخن آخر

هرس کردن نهال خود یک سری اصول و قواعدی دارد که باید از آن ها پیروی کنید. دانستن این قواعد به شما کمک می کند تا با کم ترین آسیب به تنه نهال هرس را انجام دهید. بهتراست به سراغ یک هرس کار حرفه ای بروید و در زمان وش رایط ایده آلی این کار را انجام دهید تا نتیجه رضایت بخشی را برای شما به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *