مقالات نهال

بهترین سن برای هرس کردن نهال ها

هرس نهال چگونه انجام می شود؟

 بهترین سن برای هرس کردن نهال ها

بهترین زمان برای هرس کردن نهال ها معمولا به نوع درخت و شرایط اقلیمی بستگی دارد اما به طور کلی فصل های پاییز و زمستان زمانی که درختان در حالت خواب هستند بهترین زمان برای هرس به شمار می رود. هرس در این فصل ها باعث می شود که گیاه در بهار انرژی بیشتری برای رشد جدید داشته باشد. ممکن است نام هرس زمستانی یا هرس سیاه، هرس تابستانی یا هرس سبز را شنیده باشید. در واقع هرس سیاه و هرس سبز بسته به فصل به انواع مختلف هرس اشاره دارد.

درختان برگ ریز را اغلب در زمستان زمانی که برگ ها ریخته و شاخه ها قابل مشاهده هستند هرس می کنند. در مورد برخی درختان میوه مثل هلو و شلیل ممکن است بهتر باشد هرس را در اوایل بهار انجام دهید تا از آسیب به شاخه های جوان جلوگیری شود. در همین حال در بهار یک درخت در حال رشد انرژی خود را صرف تولید شاخه و میوه می کند. با کاهش تعداد شاخه ها درخت انرژی خود را صرف شاخه های قوی باقی مانده می کند. در این میان شرایط برای تشکیل ساقه های جوان و تازه فراهم شده است. مهم است که قبل از هرس کردن نوع درخت و نیاز های خاص آن را بشناسید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

هرس نهال ها چگونه انجام می شود؟

هرس نهال ها برای شکل دهی، تقویت رشد و حذف شاخه های آسیب دیده یا بیمار انجام می شود. مراحل کلی هرس نهال ها به شرح زیر است. ابتدا شما باید برای هرس نهال از ابزار های مناسبی استفاده کنید.

استفاده از قیچی هرس تیز و تمیز برای جلوگیر ی از آسیب به شاخه ها و انتقال بیماری ضروری است. ابتدا شاخه هایی که اسیب دیده یا بیمار هستند حذف می شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود و انرژی گیاه صرف شاخه های سالم گردد.  شاخه هایی که در هم پیچیده یا به سمت داخل رشد کرده اند بهتر است حذف شوند تا جریان هوای بهتری در بین شاخه ها ایجاد شود. شاخه هایی که با شاخه اصلی رقابت می کنند حذف یا کاهش داده می شوند تا شاخه اصلی قوی تر رشد کند. این مرحله به ویژه برای نهال های میوه و درختانی که شکل دهی مشخصی نیاز دارند مهم است.

شاخه های اصلی باید در طول نهال به شکلی متوازن پخش شوند. اگر نهال بلند است بهتر است کمی از بالای آن را هرس کنید تا شاخه های جانبی تقویت شوند و رشد آن کنترل گردد. همان طور که قبلا اشاره شد هرس نهال معمولا در پاییز یا زمستان زمانی که گیاه در خواب است انجام می شود. نکته مهم این است که در هرس نهال های جوان نباید بیش از حد شاخه ها را قطع کرد زیرا این کار ممکن است رشد نهال را به شدت کند بکند.

زمان دقیق هرس درختان برای اطمینان از سلامت گیاه

زمان دقیق هرس درختان به نوع درخت و منطقه اقلیمی بستگی دارد اما برای اطمینان از سلامت گیاه باید به چند نکته کلیدی توجه کنید. یکی از اهداف هرس علاوه بر افزایش قدرت رشد، جلوگیری از بروز بیماری است. در هنگام هرس سیاه و سبز است که بهترین فرصت برای شناسایی و رفع بیماری ها داده می شود. با این حال هرس در هر زمانی در صورت مشاهده بیماری مجاز است. در صورت امکان برای پیشگیری از بیماری به خصوص در فصل بادرهی سمپاشی را مد نظر قرار دهید.

انتخاب زمان مناسب هرس به درختان کمک می کند تا به سلامت بمانند و بهبود سریع تری پس از هرس داشته باشند. هنگام هرس درخت میوه هسته دار در صورت مشاهده حتما شاخه ها و برگ های پایه درخترا بسوزانید. برای پیشگیری از این بیماری ها، سمپاشی پس از هرس سبز ضروری است. برای جلوگیری از بیماری شاخه های مرده یا درحال مرگ را به همراه شاخه های آسیب دیده حذف می کنیم.  یکی از اهداف هرس شکل دادن و باز کردن تاج است که باعث عبور نور و مرگ آفات می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *