مقالات نهال, نهال

چالکود چیست ؟

چالکود چیست ؟ (What is a manure pit)

چالکود چیست ؟ (What is a manure pit)

اگر صاحب باغ هستید باید با چالکود برای بهبود رشد درختان خود آشنایی داشته باشید تا بیشترین باردهی محصولات خود را داشته باشید. با سالم نهال همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید. خیلی از افراد بر این باور هستند که با شروع فصل پاییز و زمستان و خفتگی درختان میوه، باغات نیازی به رسیدگی ندارند. اما بهترین زمان برای تغذیه و اصلاح خاک آنها نیز در این فصول می باشد. بنابراین، اگر مواد مغذی به طور صحیح در این فصول برای ریشه ها تأمین شود ، درختان می توانند در بهار با پتانسیل بیشتری فصل رویشی خود را آغاز کنند.

معرفی چالکود

چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود کودی درختان است . در این روش نزدیک ریشه درخت چاله هایی حفر می کنند و آنها را با مخلوط کودهای آلی و شیمیایی پر می کنند. یعنی در این روش کودهای دامی  و کودهای شیمیایی به صورت اختلاط با هم برای هر درخت استفاده می گردند. اگرچه کشاورزان  با استفاده از چالکود، تغییرات قابل ملاحظه ای در رشد درختان مشاهده نخواهند کرد  اما به مرور زمان سیستم ریشه تقویت شده و بنابراین می تواند باعث افزایش درصد رشد شاخه های جدید در بهار شود.

ضرورت ایجاد چالکود

گیاهان نیز همانند سایر موجودات زنده، نسبت به نیاز های اساسی در تغذیه خود حساس و هوشیار هستند و برای تأمین نیاز غذایی خود به آن سمت حرکت می نمایند، اگر در محلی غذای کامل و آماده ای در اختیار گیاهان بگذارند به آن جهت ریشه دهی خواهند داشت تا نیاز آبی و غذایی خود را تامین نماید.

اولین قدم برای تغذیه مناسب گیاه بررسی آزمایش خاک است. با استفاده از آزمایش خاک تنها ترکیباتی که برای درختان مورد نیاز باشند در اولویت تامین قرار میگیرند و در نتیجه در هزینه و  وقت صرفه جویی می شود. بهترین روش برای تغذیه باغات میوه، چالکود می باشد.

طریقه چالکود کردن

محل حفر چاله:

در این روش ابتدا چاله هایی را در نزدیک تنه درخت حفر می کنند . محل حفر چاله باید در 3/1 قسمت انتهای سایه انداز درختان باشد زیرا اکثر ریشه‌های جوان و فعال در این محل وجود دارند . ریشه‌های جوان و فعال بیش از ریشه های اصلی و قطور آب و عناصر غذایی را جذب می کنند . محل چاله ها بهتر است که در مسیر جریان آب باشد.

تعداد چاله :

برای هر درخت میوه باید دو تا چهار چاله حفر شود اما تعداد چاله ها بسته به نوع درخت، وضعیت خاک، سن درخت و … متفاوت است . در باغ های پر تراکم می توان یک چاله بین هر دو درخت حفر کرد . اگر تعداد چاله کم باشد، تماس ریشه درختان با مناطق اصلاح شده خاک کم می شود و اثر مطلوبی ندارد .

قطر و عمق چاله :

معمولا عمق چاله باید 30 تا 60 سانتی‌متر باشد اما به طور کلی عمق چاله به عمق پراکنش ریشه های درخت بستگی دارد . اگر شما با بیل و کلنگ چاله را حفر نمایید ، قطر چاله‌ها بین 30 تا 60 سانتی‌متر خواهد شد اما اگر برای حفر چاله از مته پشت تراکتوری استفاده نمایید ، قطر چاله حدود 40 سانتی‌متر می شود.

چگونگی پر کردن چاله ها :

هنگام حفر چاله خاک هایی را که بیرون ریخته اید را در فاصله بین ردیف‌های درختان پخش کنید و چاله کنده شده را با کود پر کنید . به این صورت که قسمت پایین چاله را با کود دامی و سپس کودهای شیمیایی را با 5 کیلوگرم کود دامی پوسیده مخلوط ودر ته چاله بریزید و بقیه چاله ها با کود دامی پوسیده پر کنید .

نگهداری از چاله ها :

اگر از چاله ها به خوبی نگهداری کنیم لازم نیست که هر سال چاله حفر نماییم بلکه حفر چاله یک بار برای چندین سال کافی خواهد بود. برای اینکه رشد ریشه در داخل چالکود بهتر شود باید رطوبت و تهویه به میزان مناسبی باشد . خیسی بیش ازحد و خشکی توده کود داخل چالکود سبب کاهش کارایی می شود.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *