مقالات نهال, نهال بادام

ویژگی های نهال بادام سالم

ویژگی های نهال بادام سالم Characteristics of healthy almond seedlings

ویژگی های نهال بادام سالم (Characteristics of healthy almond seedlings)

در این مقاله از وب سایت نهالتان سالم نهال قصد داریم ویژگی های نهال بادام سالم Characteristics of healthy almond seedlings را ارائه دهیم. (Prunus dulcis, مترادف Prunus amygdalus) گیاهی بومی ایران و کشورهای اطراف و آسیای مرکزی است اما در مناطق بسیاری کشت می‌شود.

برای خرید نهال بادام بهتر است که ابتدا مشخص کنید که در کدام منطقه قرار دارید و چه نوع خاک و آب و هوایی در منطقه شما وجود دارد؛ زیرا بادام به خاک و آب و هوای خاصی نیاز دارد و برای رشد بهتر و محصولدهی بهتر، نوعی از بادام که با شرایط منطقه شما سازگاری بیشتری دارد باید انتخاب شود. همچنین برای خرید ارقام نهال مرغوب نهال بادام با مشاورین سالم نهال در ارتبط باشید.

برای مطالعه بیشتر در مورد بادام کلیک کنید: ویکی پدیا

ویژگی‌های نهال بادام سالم

ویژگی‌های نهال بادام سالم شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ساقه: ساقه نهال باید قوی و سالم باشد و بدون ترک و خشکی باشد.
  2. ریشه: ریشه نهال باید سالم، دارای موارد زیر باشد: ریشه نهال باید به خوبی توسعه یافته باشد و برای کاشت به راحتی وارد خاک شود. ریشه نهال باید دارای پوشش خاک سفید رنگ باشد و مواد مغذی را به خوبی دریافت کند. ریشه نهال باید دارای ریشه های زیادی با قطر کم باشد.
  3.  برگ: برگ نهال باید سبز و سالم باشد و بدون علائم بیماری و آفت باشد.
  4.  اندام‌های جانبی: اندام‌های جانبی نهال باید سالم باشد و بدون علائم بیماری و آفت باشد.
  5. سن: نهال باید بهترین سن برای کاشت را داشته باشد، معمولا بهترین سن برای کاشت بین 2 تا 3 سال است.
  6.  سایز: سایز نهال باید مناسب باشد و برای کاشت به خوبی در خاک جا بیفتد. در کل، نهال بادام سالم باید دارای ساقه قوی و سالم، ریشه به خوبی توسعه یافته و دارای برگ و اندام‌های جانبی سالم باشد. همچنین سن و سایز نهال باید مناسب برای کاشت باشد.

چه نهال بادامی برای کاشت در باغ بهتر است؟

برای اینکه بدانیم چه نهال بادامی برای باغ ما مناسب است. ابتدا باید ویژگی‌های کلی یک نهال خوب بادام را بدانیم. در این بخش به مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت و مرغوبیت نهال بادام اشاره می‌نماییم:

تحمل سرمایی و گرمایی

مهم است که نهال در برابر سرمای منطقه مقاومت بسیار خوبی داشته باشد و یا گرمای بیش از حد منطقه باعث از بین رفتن آن نشود. قبل از خرید نهال بادام از حداقل و حداکثر دمای منطقه‌ی خودتان اطلاع حاصل کنید.

نهال دیرگل یا زودگل

نهال در زمان گلدهی بیشترین حساسیت را در برابر سرما از خود نشان می‌دهد. دیرگل بودن نهال بادام در مناطقی با احتمال سرمای بهاره از سوختن جوانه‌های گل که مرحله ی قبل از تولید محصول است، جلوگیری میکند. با توجه به آب و هوای منطقه ی خود باید بدانید اگر منطقه دچار اینگونه از سرماهای ناگهانی در فصل پاییز یا بهار میشود، باید از ارقام دیرگل تر استفاده نماید. ارقام زودگل و میانگل را میتوانید در مناطقی با آب و هوای معتدل بکارید.

باردهی

به جرئت میتوان گفت که میزان باردهی نهال یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در انتخاب باغداران موثر است. باید توجه داشته باشید که یک نهال در صورتی به حداکثر باردهی خود میرسد که در شرایط مطلوب اقلیمی، خاک، آبیاری و ارتفاع از سطح دریا کشت شده باشد. اکثر نهال‌های بادام باردهی مطلوبی دارند. بنابراین میتوانید یک رقم با محصول دهی بالا و سازگار با منطقه ی باغ خود انتخاب نمایید.

عمر اقتصادی

عمر اقتصادی یک نهال به زمانی گفته میشود که نهال بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. نهال‌های بادام در سال دوم و سوم به بعد باردهی را آغاز میکنند. اما باردهی آن‌ها برای ارائه در بازار مناسب نیست.

رفته رفته با افزایش سن درخت، زمانیکه به سن بلوغ نزدیک میشود، باردهی آن نیز افزایش خواهد یافت. هرچه سالهای بیشتری درخت بادام به محصول دهی ادامه دهد، عمر اقتصادی آن نیز بیشتر خواهد بود.

ارتفاع از سطح دریا

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار و فاکتور اصلی انتخاب نهال بادام، ارتفاع از سطح دریا است. در هر ارتفاعی شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت و به طور کلی شرایط اقلیمی خاصی بر منطقه حاکم است. هر رقم میتواند در ارتفاع خاصی از سطح دریا بهترین عملکرد را داشته باشد. بنابراین حتما باید قبل از انتخاب و خرید نهال بادام از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خود و ارتفاع مطلوب نهال آگاهی حاصل کنیم.

مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها

آفات و بیماری‌ها به‌ درخت حمله‌ور می‌شوند و با ازبین‌بردن محصول، شاخه و برگ‌ها ، تنه ، ریشه ، حیات‌ درخت را به خطر می‌اندازند. هرمیزان درخت بتواند در‌برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت‌ بهتری ازخود نشان‌دهد. نهال پرقدرت‌تر و مطلوبتری محسوب می‌گردد. در درختان با مقاومت کمتر به طور مداوم باید مراحل مراقبتی و سمپاشی از درخت انجام شود. به این ترتیب علاوه بر ریسک‌های ناشی از استفاده از سم، موجب افزایش هزینه‌های جانبی نیز خواهد شد.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *