مقالات نهال, نهال, نهال بادام

نکات اصلی هرس درخت بادام

نکات اصلی هرس درخت بادام (Almond tree pruning)

نکات اصلی هرس درخت بادام (Almond tree pruning)

در این مقاله از سالم نهال قصد داریم به توضیحاتی در مورد نکات اصلی هرس درخت بادام (Almond tree pruning) بپردازیم. درختان میوه باید برطبق اصول خاصی هرس شوند. اگر هرس و فرم دهی درخت بادام تحت نظر یک متخصص انجام نشود میتواند به درخت آسیب های جدی وارد کند. پس از آشنایی با بخش های مختلف درخت، عادات باردهی و اعضای بارده را باید بشناسیم و برای تقویت آنها بخش هایی که به صورت اضافی از درخت تغذیه میکنند را از آن جدا کنیم.

همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد بادام کلیک کنید : بادام

مهم ترین اصول هرس درخت بادام

به طور کلی برای هرس کردن باید بر طبق یکسری اصول رفتار کنیم. مهم ترین اصول هرس درخت بادام موارد زیر است:
  1. باید طوری هرس کنیم که به شاخه های بارده هوا و نور کافی برسد. تا بتوانند بهتر فتوسنتز کرده و کربوهیدرات تولید کنند. با تقویت شاخه های بارده محصول دهی درخت نیز بهبود میابد.
  2. باید بدانیم که قسمت های فوقانی یک شاخه از قسمت های انتهایی آن بهتر تغذیه میشوند.
  3. رشد اعضای رویشی و زایشی با یکدیگر متفاوت است.
  4. برخی از قسمت های درخت با یکدیگر همبستگی دارند.
  5. در شاخه های افقی، حرکت شیره ی پرورده کند تر است. در نتیجه جوانه های آن بهتر تغذیه میشوند. و بستر رشد اعضای بارده فراهم است.
  6. در بخش هایی که جریان شیره ی خام بیشتر است، جوانه های آن به صورت شاخه های تکامل نیافته رشد کرده و چوب تشکیل میشود.
  7. جوانه ها باید از شیره ی پرورده تغذیه کنند تا به اسپور و جوانه های گل تبدیل شوند.
  8. عضوهایی از درخت که بارده و سالم هستند باید حفظ شوند و اعضایی که باردهی نداشته و فقط از درخت تغذیه میکنند، باید حذف شوند.
  9. برخی از اعضای بارده که ضعیف هستند باید تقویت شوند.

بهترین زمان هرس درخت بادام چه زمانی است؟

درخت بادام را در دو زمان باید هرس کنیم:
  • دوره خواب
  • دوره ی رشد فعال درخت

هرس اصلی یا هرس خشک یا هرس سیاه درخت بادام

هرس اصلی درخت بادام یا هرس خشک یا هرس سیاه نیز نامیده میشود. بهترین موقع هرس اصلی درخت بادام در دوره خواب بیولوژیکی درخت است. زمانیکه درخت در خواب است شیره ی نباتی در آوندها جریان ندارد و زمانیکه شاخه را جدا میکنیم از محل قطع شدن، شیره خارج نمیشود. در این زمان برگ نیز روی درخت وجود ندارد و ساده تر میتوان شاخه و زاویه مناسب را انتخاب کرد.
شاخه هایی که مریض هستند یا باردهی خوبی ندارند نیز در این زمان بهتر شناسایی میشوند. انجام هرس در فصل هرس درخت بادام راحتتر انجام میشود و کمترین خسارت به درخت وارد میشود. نیاز سرمایی درخت بادام کمتر از سایر ارقام است به همین دلیل با تامین نیاز سرمایی و گرم شدن هوا درخت از خواب بیدار شده و شروع به فعالیت کند.
بنابراین شرایط اقلیمی و طول دوره ی سرمای زمستانی نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در زمان هرس درختان است.

زمان هرس درخت بادام

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ی خودتان باید اقدام به هرس درختان بادام کنید. هرس درختان بادام را زودتر از سایر درختان آغاز کنید. بهترین زمان هرس درختان بعد از ریزش طبیعی برگ درختان تا قبل از باز شدن جوانه های گل درختان بادام است. معمولا این زمان با ماه آذر تا اواخر بهمن مصادف است.

هرس سبز درخت بادام یا هرس تابستانه

هرس سبز درخت بادام یا هرس تابستانه در دوره رشد فعال درخت در طول فصل بهار و تابستان انجام میشود. البته این هرس در درختان بادام چندان رایج نیست. اما در طول فصل بهار یا تابستان میتوان ترک های اضافی که مانع عبور نور خورشید به سایر شاخه ها میشوند را از آن جدا کرد. همچنین میتوان پاجوش و تنه جوش ها را برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و مواد غذایی در درخت از آن جدا کرد.
تنک کردن میوه های اضافه و یا بریدن شاخه و برگ های درخت برای جلوگیری از خشکی و کم آبی درخت انجام میشود. همچنین هرس پوسته ی درخت که آن را وادار به باردهی می کند نیز جزو هرس سبز درخت به حساب میاید.

جمع بندی نکات هرس درخت بادام

درخت بادام یک درخت بسیار مقاوم است. اگر به خوبی به آن رسیدگی شود، میتواند محصول دهی بسیار خوبی برای باغدار به همراه داشته باشد. هرس و فرم دهی درخت بادام یکی از مهم ترین مراحل نگهداری آن است. اگر درخت در زمان مناسب هرس شود، به علت حذف شاخه های اضافی و امکان تقسیم شدن مواد غذایی در سایر شاخه های باقیمانده، محصول دهی آن افزایش میابد. همچنین با روش های صحیح هرس و فرم دهی درخت بادام میتوان تا حدودی ارتفاع بی رویه درخت را کنترل کرد. اما باید توجه داشته باشید که اگر عملیات هرس و فرم دهی بدون آگاهی کافی یا توسط فردی غیر متخصص انجام شود میتواند باعث کاهش محصول یا حتی مرگ درخت شود.

برای مشاهده خصوصیات و خرید ارقام نهال بادام کلیک کنید : خرید نهال بادام

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهی در مورد “نکات اصلی هرس درخت بادام

  1. علی اکبر وفادار مطلق گفت:

    سلام مهندس من یک سوال دارم من ۱۰فروردین ۵عدد نهال بادم اصلا حشدم کاشتم ولی تا اکنون به برگ ننشسته است تنه سبز است ولی برگ نداده‌اند علت چیست راهنمایی کنید
    وز بقول خودمان

    1. salemnahal-manager گفت:

      سلام برای راهنمایی دقیق تر لطفا با شماره تماس مدیریت سالم نهال در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *