مقالات نهال, مقالات نهال پسته

میزان آب موردنیاز برای درخت پسته

میزان آب موردنیاز برای درخت پسته (The amount of water needed for pistachio trees)

میزان آب موردنیاز برای درخت پسته (The amount of water needed for pistachio trees)

اگر قصد احداث باغ پسته دارید باید از میزان آب موردنیاز برای درخت پسته (The amount of water needed for pistachio trees) اطلاع داشته باشید. همانطور که می دانید این نوع درختان در مناطق گرم و خشک کاشت می‌شوند و در برابر کم آبی مقاومت بسیار بالایی دارند. اما در صورت عدم تأمین نیاز آبی درخت پسته در هکتار ، رشد و عملکرد خوبی نخواهند داشت و نباید منتظر محصول دهی خوبی از طرف آن‌ها بود.

خرید ارقام نهال پسته

انواع روش های آبیاری درخت پسته

  • آبیاری سطحی
  • نواری یا کرتی
  • شیاری یا پشته‌ای
  • تحت‌فشار

بهترین زمان برای آبیاری درختان پسته

در بیشتر موارد، کشاورزان حداقل 4 تا 6 جلسه آبیاری را در طول دوره رشد در خاک‌های سبک و زهکشی شده ارائه می‌دهند. الگوی آبیاری معمول شامل آبیاری درختان جوان در زمستان، بلافاصله پس از کاشت و 8 بار در طول اولین فصل رشد تا پاییز است. در سال‌های بعد، آبیاری از فصل بهار تا فصل پاییز در طول 4 تا 8 جلسه آبیاری انجام می‌شود. آبیاری در فصل پاییز و زمستان نیز باید انجام گیرد که در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

میزان آب موردنیاز برای درخت پسته چقدر است؟

درباره مقدار آبیاری، نکاتی وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرند. با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده طی سال‌های متمادی، تولیدکنندگان کاملاً می‌دانند که درختان پسته در هر فصل به مقدار متفاوتی از آب نیازمند هستند.

آن‌ها همچنین می‌دانند که کیفیت و کمیت محصول پسته به میزان مناسب تأمین آب بستگی دارد. معمولاً در فصل شکوفایی و اواسط تابستان، درختان به حداکثر میزان موردنیاز خود آب نیاز دارند؛ بنابراین ما معمولاً هر 24 روز آبیاری را انجام می‌دهیم. با این‌حال برایآبیاری درختان پسته در زمستان نسبت به تابستان نیازمند به آب کمتری هستیم. درنتیجه هر 45 روز یک‌بار، آبیاری کافی است.

توجه داشته باشید تا دو هفته قبل از زمان برداشت، عملیات آبیاری را به پایان برسانید زیرا در این زمان میوه‌ها بیشتر در معرض خطر حشرات و آفلاتوکسین هستند و با انجام آبیاری باعث تشدید این بیماری‌ها می‌شوید. به‌عبارت‌دیگر رطوبت بالا احتمال وقوع آفلاتوکسین را افزایش می‌دهد، بنابراین آبیاری در این زمان از سال بسیار خطرناک است.

میزان آب موردنیاز برای درخت پسته در روش‌های مختلف آبیاری

بر اساس طرح‌های تحقیقاتی انجام‌شده در موسسه تحقیقات پسته کشور، نیاز آبی درختان پسته در هکتار، بسته به شرایط آب و هوایی و شوری آب مناطق مختلف میزان آب موردنیاز درختان پسته به‌صورت زیر در نظر گرفته می‌شود.

  • آبیاری غرقابی و سطحی: 9 هزار مترمکعب در هکتار در سال
  • میزان آب، آبیاری بابلـر: 7 هزار مترمکعب در هکتار در سال
  • آبیاری قطـره‌ای: 5 هزار مترمکعب در هکتار در سال

میزان آب موردنیاز برای درخت پسته در هکتار

خوب است که بدانید میزان نیاز آبی درخت پسته در هکتار در آمریکا بسیار بیشتر از ایران و شهر رفسنجان است. البته باید به یاد داشته باشید که عملکرد و میزان محصول در هر هکتار، در آمریکا بسیار بیشتر است.

درنتیجه با محاسبات متوجه خواهید شد که نیاز آبی هر کیلو پسته در آمریکا از میزان آب موردنیاز برای تولید یک کیلو پسته در رفسنجان کمتر خواهد بود.

کلام آخر

درخت پسته با وجود این‌که یک درخت مقاوم به کم آبی و خشکی است اما باید به یاد داشته باشید که تنها در صورت انجام آبیاری درست و اصولی می‌توانید محصولی با کیفیت بالا برداشت کنید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال پسته با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال پسته و بررسی آب موردنیاز برای درخت پسته به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهی در مورد “میزان آب موردنیاز برای درخت پسته

  1. دایی جلال گفت:

    سلام واسه سال آینده 500تا نهال انگور درجه 1 عسگری بیدانه
    200تا ترکمن 4. 200انگور سیاه دانه جدا. می‌خوام
    چند پرسش خدمتتون دارم امید است راهنمایی کنید
    1 نهال تضمینی هست یه جایی پسته کله قوچی درشت سفارش دادیم اما پسته معمولی دادند بعلت عدم شناخت بعد 5سال فهمیدیم. ضمانت کتبی نداشت دستمون جایی بندنشد
    حال شما ضمانت کتبی دارید
    2 امکان خرید حضوری فراهم هست

    از راهنماییتون سپاسگزارم

    1. salemnahal-manager گفت:

      سلام سپاس از حسن توجه شما
      لطفا از طریق واتساپ سفارشات خود را به کارشناسان فروش سالم نهال ارسال کنید

  2. سقا گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۰ تا درخت پسته خریدم کاشتم ۵ سال پیش. پسته جوانه میزنه و بزرگ میشه اما داخلش اکثرا پوکه چکار باید کرد دوره های زراعت چوب گذراندم استادمیگفت باید جوانه های سر درخت پسته رو از پسته های پربازده برداشت و به درخت های خودمون پیوند بزنیم اصولا این مطالب درسته یانه؟اگر درسته از کجا میتونیم جوانه ها و پیوندزن ماهر پسته رو پیداکنیم بیاد پیوند بزنه آیا شماره تماسی هم دارید ممنون راهنماییمون کنید

    1. salemnahal-manager گفت:

      سلام
      سپاس از دیدگاه ارزشمندتان
      پسته برای باردهی حتما باید نر ماده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *