مقالات نهال, نهال

فواید ایجاد چالکود

فواید ایجاد چالکود (The benefits of creating Chalkod)

فواید ایجاد چالکود (The benefits of creating Chalkod)

در مقاله قبل به معرفی چالکود پرداختیم در این مقاله از سالم نهال به فواید ایجاد چالکود (The benefits of creating Chalkod) خواهیم پرداخت. بسیاری از افرادی که تخصصی در کشاورزی و رسیدگی به گل و گیاه ندارند، سالانه هزینه های بالایی را برای رسیدگی به باغ خرج می کنند. در انتها شاهد میوه های کوچک با برگ های زرد هستند.

مزایای ایجاد چالکود

 سهولت در جذب مواد غذایی بیشتر با اسیدی کردن محیط تغذیه ریشه گیاهان
  •  در چالکود به دلیل مصرف کودهای آلی، کودهای سولفاته و گوگرد، محیط اسیدی است و تحت چنین شرایطی حضور یون های بی کربنات فراوان در آب آبیاری به لحاظ ترشح فراوان یون هیدروژن در محیط چالکود، به فرایند جذب کمک می کند.
افزایش نفوذ پذیری خاک در روش چالکود
  •  کمبود مواد آلی و زیادی کربنات کلسیم در خاک های زیر کشت باغ ها عاملی برای نفوذ پذیری کم و فعال نبودن ریشه دوانی درختان عنوان شده است.
  • سنگینی بافت خاک مشکل دیگری در برخی از باغ ها است، چنین خاک هایی پس از آبیاری مدت زمان طولانی تهویه ضعیفی داشته و فاقد اکسیژن کافی برای ریشه ها می باشند.
 بهبود تهویه مطلوب در روش چالکود
  • کمی اکسیژن و زیادی دی اکسید کربن و بی کربنات به شدت به ریشه ها صدمه رسانیده و جذب عناصر غذایی را مختل می نمایند.
  •  افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک توسط حفره های مملو از مواد آلی را از دیگر محاسن ارزشمند این شیوه تغذیه گیاهی است.
  • چاله های پُر شده با مواد آلی، مکان هایی فاقد آهک و مناسب برای ریشه ها را فراهم آورده و جذب عناصر را بهبود می بخشند.
  • در بــرخی از بــاغ ها، نفــوذ پذیری خاک محدود بوده و آب بخوبی در خاک نفوذ نمی کند، چاله های پر شده با مواد آلی، نفوذ آب به داخل خاک را تشدید می کنند.
  • ریشه ها از رشد بهتری برخوردار بوده و رنگ آنها، سفید و خوش رنگ با تراکم فراوان است.
چالکود به صرفه و اقتصادی ترین روش کود دهی
  • در روش چالکود دیگر نیازی به پابیل درختان میوه که هزینه فراوانی داشته و گاهی در اثر بی مبالاتی و فقدان دقت کارگران ریشه های فعال درختان آسیب پذیر می شود، نبوده و از نظر اقتصادی نیز این روش به صلاح باغدار است، باغدار برای هر چند سال یک بار با احداث دو الی چهار چالکود در سال های بعد نیازی به پابیل خاک نخواهد داشت.
  • در روش چالکود به علت اینکه کود در نزدیکی ریشه قرار می گیرد ، به صورت مستقیم در اختیار گیاه قرار گرفته و از اتلاف کود جلوگیری می شود.
کنترل علف هرز با روش چالکود از فواید ایجاد چالکود
  • با استفاده از روش چالکود مشکل علف های هرز تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • در این روش جوانه زنی بذور علف هرز کاهش می یابد. با مدفون کردن کود دامی در چاله، بذور علف هرزی که در کود دامی موجود هستند فرصت جوانه زنی پیدا نکرده و در نتیجه محل مناسبی برای رویش پیدا نمیکنند و در مصرف علفکش ها نیز صرفه جویی می شود
کمک به جذب موثر عناصر کم تحرک در روش چالکود از فواید ایجاد چالکود
  • به دلیل حضور آهک فعال در خاک های آهکی، زیادی بی کربنات در آب های آبیاری، کمی مواد آلی مصرف غیرصحیح (پخش سطحی) کود در ســایه انداز درختان و با عنایت به کمی تحرک اکثر کودهای مصرفی بخصوص کودهای فسفاته و سولفاته و عدم رعایت مصرف صحیح بهینه کود و آب، درختان میوه در کشور دچار عدم تغذیه صحیح هستند .
راندمان بالای کارایی مصرف کود در روش چالکود از فواید ایجاد چالکود
  •  راندمان و کارآیی مصرف کود در روش چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی است و چون ریشه ها به شکلی مستقیم غذای مطلوب خود را تأمین می کنند، بنابراین غذای سالم برای مدتی بدون صرف انرژی در اختیار گیاه خواهد بود.

زمان درست اجرای چالکود

چالکود دقیقا بعد از زمان برگ ریزان کامل و خزان کامل درختان، یعنی زمانی که درختان در حالت خواب به سر می‌برند باید انجام شود.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *