مقالات نهال, مقالات نهال پسته

روش هرس نهال و درخت پسته

معرفی روش هرس نهال و درخت پسته (Method of pruning pistachio seedlings and trees)

معرفی روش هرس نهال و درخت پسته (Method of pruning pistachio seedlings and trees)

اگر دارای باغ پسته هستید ما در این مقاله به معرفی روش هرس نهال و درخت پسته (Method of pruning pistachio seedlings and trees) خواهیم پرداخت.

لزوم هرس نهال و درخت پسته

نه‌تنها درخت پسته بلکه اکثر درخت‌ها و حتی بوته‌ها به هرس نیاز دارند. در طبیعت هرس صحیح و اصولی وجود ندارد. معمولاً باد باعث شکسته شدن شاخه‌ها شده و یا برخی حیوانات و حشرات باعث حذف شاخه‌ها می‌شوند. این پدیده را نمی‌توان با هرس هوشمندانه توسط انسان مقایسه نمود. شما اگر در حیاط خانه خود درخت دارید حتماً گاهی پیش‌آمده است که شاخ و برگ‌های اضافی آن را بریده باشید. به این باور که درخت جای نفس کشیدن ندارد. بله این ساده‌ترین شکل تعریف مفهوم هرس، سر برداری و تربیت در درختان است.

مزایای هرس نهال و درخت پسته

90% هرس‌ها هرس باردهی در درختان بالغ مثمر انجام می‌شود و حدوداً ۱۰% به‌منظور جوان‌سازی درختان مسن است. هرس کردن به دلایل مختلفی انجام می‌شود:

  • فرم دهی به درخت
  • تربیت درخت نوجوان به‌نحوی‌که برداشت محصول را آسان کند
  • افزایش شاخه‌های جانبی و درنتیجه افزایش بار درخت
  • تقویت اسکلت درخت
  • جوان‌سازی درختان مسن

هرس فرم نهال پسته یکی از انواع روش هرس نهال و درخت پسته

  1. در این شیوه شاخه های اضافه و ضعیف که قابلیت باردهی ضعیف تری دارند هرس می گردند .
  2. از آن جا که درخت پسته رشد سریعی نداشته و به عبارتی کند رشد می کند هرس فرم موجب افزایش روند رشد آن می گردد .
  3. سربرداری از نهال و درخت پسته موجب مستحکم شدن ساختمان درخت می شود و بیش از پیش آن را در برابر بادها و طوفان ها مقاوم می سازد. همچنین وزن محصول پربار را تاب می آورد .
  4. هرس فرم را در فصل زمستان و زمانی که گیاه در خواب زمستانی به سر می برد انجام دهید و اولین هرس فرم را برای حذف پاجوش ها انجام دهید.
  5. پس از آن شاخه هایی که رشد نداشته و رشدشان متوقف شده است را هرس کنید. نهال پسته تازه کاشت را در اولین هرس فرم از ارتفاع یک متری سربرداری نمایید .
  6. در قسمت فوقانی و تحتانی پیوندک هر چه پاجوش و تنه جوش وجود دارد باید هرس نمایید .
  7. دومین مرتبه هرس ، باید در اواخر فصل بهار (خرداد ماه) انجام شود. این نوع هرس ، هرس جامی مرکز باز است که در قسمت بعد توضیح کامل آن را ارائه داده ایم .
هدف از هرس فرم در درختان پسته
  • ایجاد اسکلت قوی و محکم
  • دستیابی به شکل مناسب و موردنظر
  • تحریک رشد شاخه‌های مناسب برای ایجاد تاج متراکم و متوازن
  • افزایش میزان رشد شاخه‌های نگهداری شده

هرس جامی درخت پسته یکی از انواع روش هرس نهال و درخت پسته

  1. در هرس نوع جامی هم شکل کلی درخت پسته را به حالت یک جام درمی آوریم به طوری که در قسمت پایین باریک و هرچه به سمت بالا می رویم پهن تر می شود .
  2. هرس جام برای درخت پسته ای که در آمریکا کاشته شده و به صورت مکانیزه بهره برداری می شود بسیار مناسب است .
  3. هرس کردن نهال و درخت پسته را کاملاً جدی گرفته و نسبت به آن اهتمام ورزید. چرا که یک هرس اصولی و صحیح هم روند رشد درخت را سرعت می بخشد و هم میزان محصول سالیانه را چند برابر می نماید .

هرس سر برداری درخت پسته (Heading Back)

به معنی قطع قسمتي از سر يا انتهاي فوقاني بازو، شاخه و سرشاخه‌هاي درخت می‌باشد. با انجام این هرس، شاخه يا سرشاخه و بازو از محل بريدگي تحریک‌شده و رشد جوانه‌هاي جانبي تشديد می‌گردد.

در درختان بالغ، این نوع هرس باعث تولید شاخه‌های جانبی در شاخه‌های 3 تا 5 ساله و کاهش طول شاخه‌های بلند یک‌ساله در قسمت بالای تاج درخت می‌شود. در هرس سر برداری حفظ حداقل یک جوانه رویشی در بالای جوانه گل مهم است. این هرس باعث جلوگیری از رشد بیشتر رویشی و ثمر دهی بالا در سال بعد می‌شود.

با توجه به اینکه در ایران هرس درختان پسته به‌صورت دستی انجام می‌شود لذا اصلی‌ترین نکته در این هرس برای کارگران، دانستن اختلاف بین جوانه گل و جوانه رویشی است. بهترین زمان این هرس در فصل زمستان است، سر برداری شاخه‌های پر رشد (بلند) مخصوصاً در درخت‌های جوان بسیار توصیه می‌شود.

خرید نهال پسته احمد آقایی

از بهترین گزینه ها برای خرید نهال پسته، ارقام پسته احمد آقایی می باشد. پسته احمد آقایی شهرت زیادی دارد. این درختان پسته در ارتفاعات حداکثر 1800 متر از سطح دریا رشد می‌کنند؛ در برابر خشکی، آفت ها و بیماری ها مقاوم هستند؛ و از همه مهمتر، در هر هکتار سالانه حدود 8 تن پسته مرغوب تولید می کنند. به ازای هر 30 نهال پسته احمد آقایی باید یک نهال گرده افشان بکارید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید. پس از اطلاع از  قیمت و خرید نهال با شماره تماس های درج شده در وب سایت برای این کار اقدام کنید. در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. ما برای این که شما بهتر بتوانید نهال میوه مورد نظرتان را انتخاب کنید، در هر مقاله اشاره ای به خواص میوه آن نهال هم خواهیم داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال پسته و هرس نهال و درخت پسته از جمله به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید ، کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

مجموعه نهالستان سالم نهال با مدیریت مستقیم مهندس توحید حسینی. آماده ارائه خدماتی نظیر فروش نهال  با کیفیت بالا و با قیمتی مناسب می‌باشد. در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *