مقالات نهال, نهال گردو

رابطه آهن و درخت گردو

رابطه آهن و درخت گردو

آنچه که باید در مورد رابطه آهن و درخت گردو بدانید (relationship between iron and walnut tree)

در این مقاله از سالم نهال آنچه که باید در مورد رابطه آهن و درخت گردو بدانید (relationship between iron and walnut tree) خواهید دانست. درختان گردو عمر بسیار بالایی دارند، بلند می شوند و به خوبی میوه می دهند. هر سال که رشد می کند، مواد مغذی بیشتری را از خاک مصرف می کند. کشاورز و باغدار علاوه بر توجه به شرایط اقلیمی و آبیاری، باید به ارزش غذایی خاک گردو نیز توجه کامل داشته باشد تا بتواند تا چند سال آینده درختی پربار داشته باشد، میوه ها با کیفیت و مرغوب باشند

برای مطالعه بیشتر ر زمینه گردو کلیک کنید: ویکی پدیا

مشکلات ناشی از کمبود عناصر در خاک

درختان گردو مانند هر موجود زنده ای به تغذیه مناسب برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی خود در برابر آفات، باکتری ها و قارچ ها نیاز دارند.معمولاً مهمترین مواد مغذی درختان جذب آب و املاح معدنی از خاک از طریق ریشه آنهاست. به همین دلیل است که متخصصان گیاهان دارویی تاکید دارند که باغداران قبل از کاشت نهال گردو خاک را بررسی کنند تا در صورت کمبود، کوددهی مناسب باعث افزایش عناصر مورد نیاز خاک شود.

برخی از مشکلات ناشی از کمبود عناصر در خاک درخت گردو عبارتند از :

  1.  سیستم دفاعی را پایین می آورد و درختان گردو را در برابر آفات و بیماری های مختلف آسیب پذیر می کند.
  2. از کیفیت میوه درخت گردو کم می شود و مغز گردو را سیاه و نرم می کند.
  3. باغبان به طور محسوسی سبک شدن بار را احساس می کند.
  4. به دلیل زرد شدن برگ های درخت گردو، فرآیند کلروفیل سازی به خوبی پیش نمی رود. در نتیجه، فتوسنتز نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و می تواند منجر به مشکلات و عواقب جدی تری شود.

عناصر موردنیاز رشد درخت گردو در خاک

مهمترین عناصر مورد تجزیه و تحلیل در تجزیه خاک باغ عبارتند از آهن، کلسیم، مس و نیتروژن. البته عناصر دیگری نیز در کنار عوامل بیماری زا مورد تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا اطلاعات کافی در اختیار باغدار قرار گیرد. نکته دیگری که در تجزیه و تحلیل خاک به آن توجه می کنم PH خاک است.

ارتبا عنصر آهن و درخت گردو چیست؟

  • عنصر آهن نقش های بسیار کلیدی برای درخت گردو ایفا میکند و ضرورت تامین آهن برای گیاهان بیش از یک قرن است که شناسایی شده است.
  • یکی از ضروری ترین عناصر میکرو برای افزایش رشد و باردهی درخت گردو، بدون شک آهن است!
  • آهن یکی از عوامل اصلی سبزینگی گیاه محسوب میشود و به عنوان کاتالیزور در تولید کلروفیل گیاهی عمل میکند. حتما از اهمیت وجود کلروفیل کافی در درختان میوه اطلاع دارید! به منظور ذکر، وجود کلروفیل کافی سبب شادابی درخت میوه و سبز ماندن برگ های آهن و انجام کافی عمل فتوسنتز میشود.
  • آهن از عناصر اساسی در ساخت آنزیم های تنفسی و ساخت و ساز کربوهیدرات ها نیز میباشد لذا بود و نبود آن حکم مهمی برای درخت گردو ایفا میکند.

روش های علمی برای جبران کمبود آهن در خاک نهال گردو :

یکی از روش ها  ریختن براده های آهن در کنار تنه است، قطعا این سوال پیش خواهد آمد که آیا استفاده از براده های آهن در کنار ریشه درخت گردو  موثر است یا خیر؟

باید بگویم که متاسفانه طبق بررسی های انجام شده این روش منسوخ شده است و تاثیری در جذب آهن توسط ریشه درختان گردو ندارد. پس بهتر است وقت و پول اضافی را صرف خرید براده های آهن نکنید تا در خاک اطراف درخت گردو خود دفن کنید. اما روش علمی تامین آهن مورد نیاز درختان گردو به شرح زیر است:

  •  محلول پاشی با مواد مغذی غنی از آهن.
  •  خاک اطراف درخت گردو را کوددهی کنید و به درستی کود دهید و آهن به خاک اضافه کنید.
  •  تزریق آمینوم فریک سیترات حاوی آهن به طور مستقیم به تنه درخت

با توجه به نیاز و شرایط درخت گردو و میزان کمبود عناصر، باغبان تصمیم می گیرد پس از مشورت با یک گیاه شناس از کدام روش استفاده کنند.

استفاده از کود آهن 

 از طریق آبیاری کود آهن برای درخت گردو میتوانید کمبود آهن را در این درخت برطرف سازید. استفاده از کود آهن برای درخت گردو ممکن است به منظور پیشگیری از کمبود آهن باشد یا درمان کمبود آن که هر دو اقدام موثری در این جهت میباشند.

نکته مهمی که نبایستی از آن غافل شد، میزان استفاده از کود آهن برای درخت گردو و هم چنین آبیاری اصولی و کافی است. پس از مصرف کود آهن برای درخت گردو بایستی آبیاری به میزان مطلوبی انجام گیرد تا درخت دچار تشنگی نشده و کود آهن به تمامی بخش های ریشه درخت گردو برسد. چنانچه این مورد نادیده گرفته شود تاثیر بسیار منفی در میزان برداشت محصول سال جدید و سال های آینده خواهد داشت.

کلام آخر

گردو یک درخت یک‌پایه است، به این معنی که گل‌های نر و ماده آن هر دو بر روی یک درخت قرار دارد. گل‌آذین‌های نر در بهار ظاهر می‌شوند و روی شاخه‌های مسن‌تر تولید می‌شوند، در حالیکه گل‌های ماده از شاخه‌های انتهایی جدید در ارقام انتهایی و همچنین از شاخه‌های جانبی در ارقام باربر جانبی بیرون می‌آیند. گردو توسط باد گرده افشانی کرده و خود بارده است و در صورتی که تولید گرده با پذیرش گل‌های ماده همزمان باشد، می‌توان از یک درخت تنها آجیل تولید کرد.

گردوی ایرانی رقمی است که ارزش تولید تجاری دارد. وقتی گل ماده بارور می‌شود، در تابستان متورم شده و میوه سبز رنگی به اندازه تخم مرغ تولید می‌شود. پوسته سفت می‌شود، بافت هسته بالغ می‌شود و با پیش‌روی پاییز، پوسته سبزی که روی مهره را می‌پوشاند ترک می‌خورد و مهره روی زمین می‌افتد. برگ‌های پاییزی خیلی زود رنگ سبز خود را از دست می‌دهند و شاخ و برگ‌های طلایی رنگ به تدریج می‌ریزند و درخت در زمستان به خواب می‌رود.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *