مقالات نهال, نهال, نهال بادام

دلایل گل ندادن درخت بادام

دلایل گل ندادن درخت بادام | نهال بادام

علل اصلی گل ندادن درخت بادام

در این مقاله از وب سایت فروش انواع نهال سالم نهال ? قصد داریم به شما دلایل گل ندادن درخت بادام را به طور کاملا علمی و جامع شرح دهیم. درخت بادام بومی خاورمیانه است اما در سطح جهانی اهلی شده و در حال رشد است. این یک درخت گلدار زینتی از خانواده روزاسه است و دارای قد متوسط شش متر است. به طور متوسط نهال بادام بعد از هشت سالگی وارد بلوغ می‌شود، بنابراین می‌توان حداکثر عملکرد یک درخت بادام را برداشت کرد. درختان بادام گونه های تلخ و شیرین  دارند.

شناخت درخت بادام سالم و قوی

اگر شما به پرورش بادام مشغولید، شاید با این‌معضل روبرو شده‌باشید که هنگام فصل گل‌دهی، هیچ‌خبری از گل روی‌درخت نیست. اما این موضوع گل ندادن، چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟ در ادامه این گفتار به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت. قبل از اینکه به سراغ گل ندادن درخت و یا بررسی علت پوک شدن مغز بادام، برویم بهتر آن است که ببینیم یک درخت بادام سالم، پرقوت و با طراوت و بانشاط، دقیقا چه ویژگی‌های باید دارا باشد.

معرفی درخت بادام

  • اول از همه، باید بدانید که این درخت، از انواع درخت‌های برگ‌ریز بوده و از خانواده Rosaceae می باشد.
  • یک درخت بادام سالم، معمولا در حالت بلوغ، تنه‌ای در حدود 30 سانتی‌ متر دارد.
  • طول نهایی درخت نیز می‌تواند در حدود 4 الی 10 متر باشد.
  • به علاوه، عمر متوسط هر درخت سالم را نیز بین 30 الی 50 سال ذکر کرده‌اند.
  • یک درخت بادام سالم، برگ‌ هایی به طول 7 الی 15 سانتی‌متر دارد و هر برگ نیز، شکلی دندانه‌دار دارد.

دلایل اصلی گل‌ندادن درخت بادام

آب و هوا، دیگر علت گل ندادن درخت بادام

بادام، از جمله درختانی میباشد که بهترین شرایط آب و هوایی برای کاشت آن، آب و هوای مدیترانه ای و در مناطقی که از تابستان های گرم و خشک و زمستان معتدل برخوردارند میباشد. در حین خرید نهال توجه داشته باشید ارقام مقاوم را خریداری نمایید تا در صورت کاشته شدن در مناطق دیگر، دچار استرس های دمایی و تنش نگردد.

جالب است بدانید نهال بادام ابتدا در نواحی همراه با زمستان های سرد پرورش داده میشود تا نیاز سرمایی که یکی از فاکتور های مهم در امر گل دادن درخت بادام است، برطرف شود.

عدم گرده افشانی، علت گل ندادن درخت بادام

یکی از دلایل مهم گل ندادن درخت بادام به مسئله گرده افشانی این درختان بر میگردد. شاید این موضوع بی اهمیت بنظر برسد اما به اندازه کافی تعیین کننده گلدهی یا عدم گلدهی درخت بادام میباشد. اما چرا؟

بیشتر ارقام کاشته شده از درخت بادام، خود گرده افشان نبوده و به عوامل کمک کننده جهت گرده افشانی نیاز دارند. از محرک های گلدهی در یک درخت بادام و گرده افشانی مطلوب، میتوان به حضور یک درخت بادام دیگر بسته به نوع رقم آن؛ زنبور های عسل و باد را نام برد تا گرده ها را از یک درخت به درخت دیگر انتقال دهند.

این مسئله چنان اهمیت دارد که اگر به میزان کافی انجام نگیرد، هیچ گلی بر سر درخت بادام شکوفه نزده و باردهی صورت نخواهد گرفت.

نرسیدن زمان گل دادن درخت بادام

شاید هیچ مسئله مهمی علت گل ندادن درخت بادام نباشد و تنها دلیل، نرسیدن زمان گل دهی و باردهی این درخت شگفت انگیز و پر سود باشد. شما بایستی اندکی صبور باشید و اجازه دهید درخت بادام دوره انتظار خود را سپری نماید که این مدت حداقل ۵ سال است. لذا اگر نهال بادام یک ساله شما هنوز شکوفه ای نزده اصلا نگران نباشید و صبر به خرج دهید تا با رسیدن موعد، شما میتوانید تا ۵۰ سال باردهی فوق العاده ای از آن داشته باشید.

عدم استفاده از برنامه تغذیه ای منظم

ممکن است هر درختی پس از باردهی و تولید محصول زیاد، میزان قابل توجهی از عناصر و مواد غذایی خود را از دست بدهد. در نتیجه بایستی باغدار نسبت به تامین این عناصر در زمان مناسب اقدام نماید. برنامه کوددهی منظمی را دنبال کنید تا شاهد گل ندادن درخت بادام خود نشوید. کوددهی به ویژه پس از فصل برداشت و در فصل پاییز، چالکود زمستانه و رسیدگی در فصل رشدی از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار میباشد.

علت گل ندادن درخت بادام، مربوط به بیماری های این درخت

یکی از مشکلاتی که در صورت عدم تشخیص به موقع و یا چاره اندیشی صحیح درخت بادام شما را از پای در می آورد و یکی دیگر از علت گل ندادن درخت بادام به شمار می رود، بیماری های درخت بادام میباشد. با توجه به تنوع عوامل بیماری زا و حمله آفات به درخت بادام، اگر از سموم و مواد مبارزه ای قوی استفاده نکنید، نه تنها درخت بادام از باردهی میوفتد، بلکه درخت را نابود خواهد نمود.

تاثیر بیماری‌های مختلف در گل ندادن بادام

بعضی از اوقات، علت گل ندادن و یا علت پوک شدن مغز بادام، می‌تواند به دلیل وجود بیماری‌ها و آفات گوناگون باشد. درخت بادام، در مقابل آفات و بیماری ها، به نسبت به سایر محصولات پایداری کمتری داشته؛ از همین روی باغبان باید حسابی حواسش را جمع کرده و با مشاهده کوچک‌ترین آثار بیماری و آفت، سریعا به رفع آن اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است متحمل ضرر و زیان بسیاری گردد.

از جمله متداول ‌ترین آفات که می ‌توانند باعث پوک شدن مغز بادام باشند، موارد زیر را باید نام برد:

  • انواع کنه، بخصوص کنه عنکبوتی
  • مورچه درختی، بخصوص مورچه قرمز آتش‌ نشان
  • انواع کرم‌ های جنگلی
  • و…

این حشرات نه تنها موجب صدمات به درخت شده و از گل‌دهی و باردهی آن جلوگیری می‌کنند، بلکه ممکن است با نفوذ به داخل میوه، متداول ترین علت پوک شدن مغز بادام، نیز باشند. البته دچار شدن درخت به برخی از باکتری ‌ها و قارچ‌های نیز باید به موارد ذکر شده، افزود.

برای مقابله با این موضوع، بهتر است که از همان اول، نهال باکیفیت و قوت‌دار و پایدار در برابر بیماری را از مراکز معتبر تهیه کنید. در مراحل بعدی، توصیه می‌شود که با مشورت با افراد آگاه و متخصص، راه‌کار مناسبی برای رفع آفات پیدا کرده و آن‌ها را با انواع سم‌های ارگانیک یا شیمیایی، از بین ببرید.

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

نهالستان سالم نهال  دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال از جمله نهال بادام است. نهالستان سالم نهال بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران است. این نهالستان قادر است انواع ارقام نهال را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند.  اگر قصد خرید نهال یا کسب اطلاع از قیمت نهال  را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سالم تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *