مقالات نهال, نهال گردو

تاثیر میخ زدن به درخت گردو

تاثیر میخ زدن به درخت گردو (effect of nailing a walnut tree)

تاثیر میخ زدن به درخت گردو (effect of nailing a walnut tree)

اگر صاحب درختان گردو هستید بایستی تاکنون از تاثیر میخ زدن به درخت گردو (effect of nailing a walnut tree) باخبر شده باشید. وقتی مردم به خاصیت گردو پی بردند استقبال بسیار زیادی از این موادغذایی باارزش شد. بسیاری از باغداران و کشاورزان سعی کردند سرمایه خود را روی درختان گردو قرار دهند. درخت گردو به رسیدگی کمی نیاز دارد و بار بسیار زیادی را نصیب باغداران می کند.به سرمایه و هزینه کمی نیاز دارد اما می توانید درآمد خیلی خوبی را کسب کنید.

حالا وقتی باردهی و کیفیت بیشتر باشد فروش بسیار بالاتری را خواهید داشت. از این رو بسیاری ا ز مردم تلاش کردند تا راه های زیادی را برای باردهی بیشتر و کیفیت مطلوب تر داشته باشند از راه هایی مثل کوددهی و هرس کردن به موقع و آبیاری درست استفاده کردند.سعی کردند راه های زیادی را برای باردهی امتحان کنند.

چرا باید از میخ زدن به درخت گردو خودداری کنیم؟

وارد نمودن میخ به درختان گردو در گذشته و پیش از تولید کودهای شیمیایی یک امر مرسوم در بین باغداران بوده است. اما به علت مضراتی که این کار برای درختان گردو دارد. امروزه توصیه میشود که همان روش کوددهی برای اضافه نمودن عنصر مس به درختان، بهتر است. چرا که زدن میخ به درخت گردو مضرات بسیار زیادی نیز به همراه دارد. از جمله:

  • زخمی شدن درخت: با وارد نمودن میخ به درختان، شاخه ها و تنه اصلی را زخمی میکنیم. زخمی شدن درختان، یک بستر مناسب برای حمله بیماری ها و آفات به درون درختان را هموار میسازد.
  • درخت باید انرژی خود را صرف بهبود زخم ها بنماید.
  • بیماری بلایت گردو: یکی از بیماری های خطرناک و نهان در درختان گردو میباشد. که علت اصلی آن نوعی باکتری است که قادر است زمان زیادی در فصل زمستان را روی گل ها و برگ ها به صورت پنهان باقی بماند. و باعث ایجاد عفونت های درونی در درختان شود. این عفونت ها با حمله به جوانه های درخت؛ باعث مرگ آنها و در نتیجه کاهش محصول دهی درختان خواهند شد. وجود هرگونه زخم؛ بریدگی و یا شانکر روی تنه و شاخه درختان؛ یک بستر مناسب برای ورود این عفونت باکتریایی به حساب میاید.

کودهای لازم برای تأمین عناصر مورد نیاز درخت گردو:

بهترین راه برای شناسایی نیاز درختان گردو به عناصر گوناگون این است که تقریباً حدود 100 برگ از درخت گردو را جمع کرده و مورد بررسی قرار داد تا عناصر مورد نیاز درخت نمایان گردد و بعد از آن در جهت کوددهی اقدام کرد. به این صورت، می ‌توان به درستی دریافت که چه عناصر در گیاه کم است و نیاز به جبران دارند.

با تشخیص نیاز گیاه می‌توان با استفاده از روش‌های محلول ‌پاشی، غنی ساختن خاک و یا تزریق به تنه، کمبود مواد مغذی و آلی مورد نیاز گیاه را رفع کرد. چرا که کمبود هرکدام از این عناصر می تواند مانند دشمن درخت گردو، معرفی شود. در صورت جمع آوری برگ های گیاه در تابستان و آنالیز برگ ها، طبق استاندارد موجود میزان عناصر موجود در برگ به این شکل می باشد:

  1. نیتروژن: 1/2%
  2. فسفر، سدیم: 1/0%
  3. پتاسیم: 1%
  4. کلسیم: 1%
  5. منگنز، کلر: 3/0%
  6. روی و بور: 20ppm
  7. مس: 4 ppm

به طور معمول و مرسوم درختان گردو به کود N-P-K 15-15-15 در انتهای بهار و تابستان نیاز دارند که شامل N، P و K است.

اثرات کمبود آهن و مس در درخت گردو:

Fe و Cu دو عنصر بسیار حیاتی در سلامت و رشد درختان گردو هستند. به عنوان نمونه بیماری کلروز، در اثر کمبود آهن رخ می‌دهد که در این حالت، در عمل فتوسنتز گیاه اخلال پیش آمده و رشد طبیعی درخت با مشکل روبرو می‌شود. در این حالت برگ‌ها زرد رنگ و در مواردی سفید رنگ می‌شوند.

عنصر میکرومغذی دیگری که در فعالیت‌های آنزیمی گیاه و کلروفیل‌سازی مؤثر بوده و با کمبود خود گیاه را دچار آسیب می‌کند، مس است؛ در این صورت شاخه ها و برگ‌های جوان درخت گردو خشک شده و در پایان می‌میرند. کمبود عنصر مس همچنین ممکن است در بروز بیماری های قارچی نیز دخیل باشد و با بروز این بیماری شاخه‌ها، برگ‌ها و میوه‌های گردو صدمه  ‌بینند.

برای جلوگیری ازاین امر و پس از انجام آزمایش برگی مخصوص میتوانید با استفاده از کوددهی و یا محلول پاشی به درختان؛ کمبود مس را جبران نمایید.

محلول پاشی و کوددهی به صورت:

  • 5 نوبت محلول پاشی هیدروکسید مس در یک سال.
  • یکبار محلول پاشی سولفات مس در فصل پاییز
  • تزریق خاک کلات مس
  • چالکود سولفات مس 1 گرم در لیتر به همراه 5 گرم آهک.
  • محلول پاشی بردو 10-10-100 در اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان
کلام آخر:

شاید برخی از روش های قدیمی استفاده شده در گذشته بتواند در روند رشد و باردهی درختان ما تاثیرگذار باشد. اما همواره توصیه میشود؛ از روش های به روز برای تقویت درختان خود استفاده نمایید. کمبود عنصر مس در درختان را پس از انجام ازمایش خاک و یا آزمایش برگی به روش های توصیه شده اصلاح نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر شما میتوانید با مشاوران ما در تماس بگیرید. این مرکز بزرگترین نهالستان فروش نهال گردو در شمال غربی کشور بوده و کلیه مشاوره های در آن به وسیله متخصصین خبره انجام میشود.

  • اگر ضربه به شدت زیادی باشد، می‌تواند باعث آسیب دیدن برگ‌ها، شاخه‌ها و حتی ساقه و ریشه درخت شود.
  • در صورتی که ضربه در نقطه ضعیفی از درخت متمرکز شود، می‌تواند باعث شکستن و خرد شدن آن قسمت شود و در نتیجه، برای درخت خطرناک باشد.
  • از طرف دیگر، در صورتی که ضربه به شدت کمی باشد، می‌تواند برای درخت مفید باشد و به عنوان یک روش ایجاد تحریک برای رشد درخت و تقویت ریشه‌های آن عمل کند.
  • باید توجه داشت که اگر ضربه به مکان حساسی از درخت وارد شود، می‌تواند باعث تلفات جدی و یا کاهش رشد درخت شود.

برای مطالعه بیشتر ر زمینه گردو کلیک کنید: ویکی پدیا

فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهی در مورد “تاثیر میخ زدن به درخت گردو

  1. علی امین نژاد گفت:

    ممنون و تشکر بابت بالا بردن اطلاعات کشاورزان عزیز و زحمتکش

    1. salemnahal-manager گفت:

      سلام
      سپاسگزارم از حسن توجه شما

      1. رحیم اصفهانی گفت:

        تشکر از راهنمایی ها ، آموزش ها و زحماتی که برای آگاهی ما انجام می‌دهید. با تشکر فراوان.

        1. salemnahal-manager گفت:

          سلام بسیار سپاسگزارم از حسن توجه شما

  2. مجید گفت:

    به جای میخ زدن میتونند مقداری براده چدن پای درخت بریزند

    1. salemnahal-manager گفت:

      سلام
      بسیار سپاسگزارم از دیدگاه ارزشمندتان

  3. علی فرج زاده گفت:

    چرت و پت نگین ب مردم چه ربطی داره میخ زدن ب درخت وقتی که جنس درخت خوب نیس من خودم پیوندکار گردو ام دا

    1. salemnahal-manager گفت:

      با سلام لطفا مقاله مربوط را با دقت مطالعه نمایید

  4. محمد‌بلوکات گفت:

    سلام خسته نباشی
    بهترین روش برای گردو یک وجب بالای تنه درخت تا خاک سوراخ کردن به اندازه ۱الی ۲ سانت است که تمام کثافات درخت گردو را به بیرون هدایت میکند چون چندین سال است که امتحان کردیم.

    1. salemnahal-manager گفت:

      با سلام سپاسگزارم از حسن توجه و دیدگاه ارزشمندتان
      بله درست است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *