مقالات نهال, نهال, نهال بادام

بیماری برگ سوختگی بادام

بیماری برگ سوختگی بادام (Almond leaf blight disease)

بیماری برگ سوختگی بادام (Almond leaf blight disease)

بیماری برگ سوختگی بادام (Almond leaf blight disease) از اول برج 4 تا اواسط 5 بخاطر برخی از عوامل گریبانگیر درختان بادام می شود. برگ سوختگی بادام یکی از بیماری‌های مهم درختان بادام است که توسط قارچ Pseudomonas syringae pv. syringae ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً در مناطق با آب و هوای مرطوب و سرد رخ می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش عملکرد درختان بادام شود.

علائم‌اولیه‌شناخته‌شده بیماری برگ سوختگی درختان بادام

اگر بخواهیم به علائم اولیه بیماری برگ سوختگی درختان بادام اشاره‌کنیم، باید بگوییم که تقریباً از اوایل تیرماه این علایم‌خود‌را نشان می دهد و تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد. البته این‌بازه زمانی کاملاً وابسته به شرایط آب و هوایی آن منطقه می باشد از این رو باغدار به هنگام بازرسی و آبیاری درختان خود در این فاصله زمانی حتماً به برگ درختان دقت کافی داشته باشد.

  • از علائم ظاهری می توان به تغییر رنگ دادن نوک و حاشیه برگ های درخت بادام اشاره کرد که در ابتدا به سبز خاکستری تغییر رنگ داده و در مراحل بعدی به صورت هاله زرد خود را نشان می‌‌دهد. البته تنوع تغییر رنگ بر حسب شدت این بیماری متفاوت می باشد. مدت زمان شیوع این بیماری حداقل چند سال طول می کشد تا درخت بادام به مرگ تدریجی دچار شود. علائم گفته شده مختص سال اول است.
  • در سال دوم شیوع بیماری سوختگی برگ درخت بادام دیگر مختص برگ ها نمی‌باشد، بلکه شاخه های درخت را نیز درگیر خود کرده است. شما می ‌توانید علائم این‌بیماری را به راحتی علاوه بر برگ ها بر روی شاخه های درخت بادام نیز تشخیص دهید.
  • اما از سال‌سوم شیوع این بیماری دیگر لازم به دقت کردن نمی باشد، شما وقتی وارد باغ بادام بشوید به‌راحتی با نگاه کردن به درختان آنها می‌توانید یک درخت متفاوت که تغییر رنگ عمومی در برگ ها و شاخه هایش کاملا مشهود می باشد، در باغ  را تشخیص دهید.
  • تمامی برگ ها به رنگ زرد طلایی بوده که در برخی از تحقیقات علمی و گیاه پزشکی از بیماری سوختگی برگ به عنوان مرگ طلایی نیز یاد می کنند. شیوع بیماری در این سال به اندازه جدی است که معمولا در اواسط تابستان درخت به طور کامل برگ ریزی خود را انجام داده و عاری از هر گونه برگ می باشد.

عامل اصلی بیماری برگ سوختگی درخت بادام

عامل بیماری برگ سوختگی درخت بادام باکتری از نژاد  Xylella fastidiosa است. این باکتری به عنوان عامل بیماری است که صرفاً به آوندهای چوبی حمله می برد. میزبان باکتری فوق گیاهان جوان و مسن می باشد.

البته این باکتری دوره خواب بسیار طولانی دارد یعنی ممکن است یک نهال را آلوده کند، ولی بدون هیچ گونه علائم ظاهری مدت طولانی در نهال زندگی کند. سپس بر اثر یک تنش و یا شوک محیطی فعالیت خود را آغاز کرده و تغییر ظاهر نهال و درخت بادام را ایجاد کند.

روش های کنترل بیماری برگ سوختگی درخت بادام

  • بهترین روش شیمیایی برای درمان بیماری فوق تزریق به تنه ی درختان بادام است. آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله اکسی‌تتراسایکلین باعث کاهش علائم بیماری درختان الوده شده است. در عوض آزمایشات حاکی از آن است که پنی سیلین تاثیری  در کاهش میزان آلودگی و بیماری نداشته است.
  • روش استاندارد و اصولی برای تزریق آنتی بیوتیک ها به درخت در دو سال متوالی و پشت سر هم انجام می شود. بازه زمانی مناسب برای تزریق آنتی بیوتیک اردیبهشت و شهریور ماه می باشد.
  • معمولا برای هر درخت بادام  7 تا 10 ساله دو گرم ماده اکسی تتراسایکلین دامی کافی است و تاثیر زیادی دارد. البته گاهی استفاده از ماده پاکلوبوترازول به عنوان یک تنظیم کننده رشد استفاده می کنند. تنظیم کننده رشد در درختان بادام باعث کاهش میزان بیماری برگ سوختگی بادام می شود.

اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از شیوع بیماری سوختگی برگ و سرشاخه درخت بادام

  • پرهیز از کاشت نهال های حساس به بیماری، برای این کار شما لازم دارید، نهال های بادام مقاوم و استاندارد را از نهالستان های معتبر و شناخته شده خریداری کنید.
  • کود دهی مناسب و قوی نگهداشتن درختان بادام با تغذیه کودی استاندارد که تخت نظر متخصصین انجام شود.
  • آبیاری بهینه، اصولی و استاندارد جزو روش هایی می باشد که برای جلوگیری از بیشتر بیماری های قارچی و باکتریایی تاثیر بسزایی دارد.
  • حذف مواد گیاهی و زباله های آلوده از باغ و جلوگیری کردن از کمپوست آنها چون کمپوست شدن این مواد باعث می ‌شود تا چرخه باکتری بیماری سوختگی برگها و سرشاخه های درخت بادام ادامه دار باشد.
  • از‌بین‌بردن تک‌درخت‌آلوده باغ بادام یا هرس کردن شاخه های آلوده نهال های جوان با علائم مشکوک به بیماری سوختگی و از بین بردن آن ها
  • نظارت و بازرسی باغ به هنگام آبیاری و یا کوددهی درختان، کوچکترین علائم را در همان مراحل اولیه شناخته و نسبت به درمان آن اقدام کنید.
فروشگاه آنلاین نهال سالم نهال

برای  خرید نهال در ابتدا می بایست به سایت سالم نهال مراجعه کنید.  در قدم دوم باید از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید انواع نهال و مشاوره خرید نهال به شماره زیر پیام دهید یا از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت. سالم نهال ارائه دهنده انواع نهال به سراسر کشور می باشد.

در این مجموعه نهالستان، نهال‌های مختلف انواع میوه برای فروش وجود دارد که شما ‌می‌توانید برای خرید آن‌‎ها اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، می‌توانید با روابط عمومی این مجموعه نهالستان ارتباط برقرار کنید. به صورت تلفنی، اطلاعات مورد نیاز را در مورد خرید و قیمت نهال به دست آورید.

انواع نهال میوه شناسنامه دار

ارتباط با سالم نهال

  • دفتر مرکزی و گلخانه :آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب – کوی رابری بلوار دانشگاه باکری نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی نهالستان سالم نهال
  • آدرس نهالستان شعبه یک :  آذربایجان غربی – شهرستان میاندوآب – کوی تقی آباد شعبه دوم کوی شلوند پشت نیروگاه
  • تلفن همراه : 09144809396
  • صفحه اینستاگرام سالم نهال
  • کانال تلگرام سالم نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *